Skocz do zawartości

Nasza strona utrzymywana jest wyłącznie z reklam. Dlatego prosimy o wyłącznie AdBlocka w przeglądarce podczas korzystania z witryny https://megane.com.pl

Sklep z częściami do Renault - sprawdź iParts.pl

1.5 dCi K9K 386: poprawione panewki, profilaktyczna wymiana?


Teg

Rekomendowane odpowiedzi

Właśnie stoję przed cholernym dylematem. Ostatnia analiza oleju wykazała podwyższone zużycie metali.

Wzrost żelaza jest z 23 ppm do 45 ppm (nowy olej ma  2 ppm).

Wzrost aluminium z 6 ppm do 10 ppm (nowy olej ma  5 ppm).

Miedź bardzo niewiele: z 4 na 5 ppm (nowy olej ma  0 ppm). 

Silnik ma 190 kkm. Skoro taki wzrost żelaza, a niewiele większy aluminium, to raczej obstawiam turbo aniżeli panewki.

Czas chyba na wymianę na nowe. Szkoda silnika.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Łożyska w turbo nie mają żelaza, panewki na wale też. Zwiększona ilość żelaza może być albo z wałka rozrządu albo z pierścieni tłokowych.

A swoją drogą w życiu by mi nie przyszło do głowy sprawdzać olej na takie domieszki. Zalany olej zgodny ze specyfikacją powinien zapewnić trwałość silnika na przynajmniej 300 kkm albo i więcej. Przebieg 190 kkm to jeszcze za mało by czymkolwiek się przejmować.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No jak robisz analizę oleju to i pierwiastki można sprawdzić. Żaden kłopot. Z racji, że nie kosztuje mnie to nic to po prostu robię to.

O turbo pomyślałem, bo nic mi nie przychodziło do głowy z tym żelazem. Ale faktycznie może być Twój trop.

No nic poczekam jeszcze kolejne 10 kkm.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panewki sie zacierają od złego oleju bo jak masz olej już zużyty i jest bardzo zimno na dworze między -10 a -30 to wtedy olej nie smaruje.Ale jak wymieniasz co 10 tys na olej dobry gdzie jest niska temperatura płynięcia to panewkom nic sie nie powinno stać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No raczej słyszałem i skłaniam się bardziej do innej wiedzy, mianowicie zaciera się zawsze IV panewka, która oleju dostaje za mało.

W poprzednim 1,5 101KM olej również wymieniany co 10 kkm a jednak IV się zatarła.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jaki olej lejesz? może być za gęsty do tego silnika i lepiej dobrać taki który ma niższą lepkość i niższą temperature płynięcia wtedy olej szybciej dociera w różne zakamarki.Patrze że do tych silników 1.5 dci z DPF są bardzo słabe oleje niskopopiołowe i to może być przyczyna.Ty pewnie lejesz ELF Full Tech 5w30 a to jest mocno średni olej.

Edytowane przez camelon
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Olej do diesla z turbo niektórzy producenci zalecają wymianę co 7 tys. km lub co rok lub co 3,5 tys km lub pół roku jeśli jeździ w mieście. Mrarek robiłeś płukankę do tego silnika wcześniej? Jeśli nie to lepiej zrób żeby poprawić wydajność układ smarowania przed wymianą oleju na świeży.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To jest ten olej zgadza sie ? http://www4.total.fr/asia-oceania/australia/Technical Data Sheets/ELF/1. PASSENGER CAR ENGINE OILS/4. SPECIALISED TOP TIER/EVOLUTION FULL TECH FE 5W30 TDS.pdf

 

no to zobacz sobie jego testy i sie zastanów czy on jest dobry

 

 

 

Lpeszy będzie nawet LOTOS SYNTHETIC C2+C3 SAE 5W-30

Edytowane przez camelon
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dla mnie te pseudo-testy o niczym nie świadczą. Gdyby było porównanie z innymi olejami to można by wysnuć jakiś wniosek. Podejrzewam, że podobnie by było z każdym innym olejem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tu masz zestawienie wszystkich przetestowanych olei https://docs.google.com/spreadsheets/d/1fbb9qtL-yWlzDPLzvxzpF01gRRtH8fKxeVtXt6HPpgg/edit#gid=0

 

widać ten elf ma 0.12 co jest słabym wynikiem w porównaniu nawet do tego Lotosa

 

Najlepszy olej jaki znalazłem do tego silnika waszego to jest ten

BMW TwinPower Turbo LongLife-04 5W30

 

i on ma wynik 0.01

Edytowane przez camelon
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

13 godzin temu, aniewa napisał:

Łożyska w turbo nie mają żelaza, panewki na wale też. Zwiększona ilość żelaza może być albo z wałka rozrządu albo z pierścieni tłokowych.

Z tym stwierdzeniem nie mogę się zgodzić, mimo że badan laboratoryjnych panewek nie robiłem.

Panewka to łożysko ślizgowe, rozbieralne, występuje w postaci cienkiej taśmy stalowej, pokrytej warstwą stopu łożyskowego na osnowie; cyny, miedzi, aluminium ; np.;  Brąz aluminiowy

Stawiam tezę ; Możliwe, że panewki są do kontroli;

1/ Od momentu założenia kontrolki DPF ( wypowiedż kolegi mrarek ) wypalał się kilkanaście razy, średnio co 340 km,

2/ W Clipie można podejrzeć parametr "stopień rozrzedzenia oleju silnikowego"

a/kolega  asedio oraz aniewa podawali, że ten parametr znacznie wzrasta w miarę wzrostu ilości wypaleń Fap-a,

U kolegi asedio wzrósł 10 krotny na przebiegu 20.000 km, przy jeździe poza miejskiej,

b/kolega aniewa w odpowiedzi koledze mrarek „ Pewnie trochę spala oleju, ale masz poziom na "bieżąco uzupełniany" paliwem z wypaleń DPF. U mnie to nawet jakby trochę poziom oleju wzrósł, po kilkunastu wypaleniach stopień rozrzedzenia oleju paliwem mam 1,8 %." ( wzrost 9 krotny). Po podłączeniu kontrolki dpf wypalanie miałem co 700-800 km a obecnie co 400-500 km.

Stopień rozrzedzenia dla świeżego oleju to 0,2 %.

Na przebiegu 10.000 km, ilość wypaleń u kolegi mrarek to ok.30.

Proponuje;

1/ Podjechać na clipa i zrobić pomiary w kwestii wypaleń i stanu jakości oleju,

2/ Zdjąć misę olejową i sprawdzić stan panewek, oraz dla pewności ( mało prawdopodobne) zdjąć pokrywę zaworów i sprawdzić stan wałka rozrządu,

3/ Sprawdzić organo-leptycznie stan oleju, wygląd smoka olejowego, miski olejowej od wewnątrz, rozpołowić filtr olejowy,

4/ Jeżeli wynik oględzin będzie negatywny to ; wymiana panewek, płukanie układu olejowego, magistrali olejowej turbiny i samej turbiny,

3/Wymienić ewentualnie pompę olejową na nową, po wcześniejszym wykonaniu pomiaru ciśnienia oleju na gorącym silniku,

4/ Zmniejszyć okres wymiany oleju o ok.50 % ze względu na charakter jazd i częste wypalanie fap-a,

5/ Zmienić olej na VALVOLINE SynPower MST C4 5W30/ RN0720,

 

Edytowane przez Andrzej-2010
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, airbites napisał:

Olej do diesla z turbo niektórzy producenci zalecają wymianę co 7 tys. km lub co rok lub co 3,5 tys km lub pół roku jeśli jeździ w mieście. Mrarek robiłeś płukankę do tego silnika wcześniej? Jeśli nie to lepiej zrób żeby poprawić wydajność układ smarowania przed wymianą oleju na świeży.

Kurczak... olej zmieniam co 10 kkm i to 3x w roku! Jeszcze robić płukankę przed wymianą? Po 10 kkm ten olej pewnie jeszcze co niektórzy wzięli by chętnie do swojego silnika :-)

 

 

3 godziny temu, camelon napisał:

To jest ten olej zgadza sie ? http://www4.total.fr/asia-oceania/australia/Technical Data Sheets/ELF/1. PASSENGER CAR ENGINE OILS/4. SPECIALISED TOP TIER/EVOLUTION FULL TECH FE 5W30 TDS.pdf

 

no to zobacz sobie jego testy i sie zastanów czy on jest dobry

Lpeszy będzie nawet LOTOS SYNTHETIC C2+C3 SAE 5W-30

Zmienić na inny olej - nie widzę problemu, byle był do FAP. A czy on będzie lepszy? No tego nie wiem. Testy swoje, a życie swoje.

Tego ELFa co leję to mi przez 10 kkm w ogóle nie ubywa.  Mogę spróbować co innego wlać.

 

 

2 godziny temu, camelon napisał:

Tu masz zestawienie wszystkich przetestowanych olei https://docs.google.com/spreadsheets/d/1fbb9qtL-yWlzDPLzvxzpF01gRRtH8fKxeVtXt6HPpgg/edit#gid=0

 

widać ten elf ma 0.12 co jest słabym wynikiem w porównaniu nawet do tego Lotosa

 

Najlepszy olej jaki znalazłem do tego silnika waszego to jest ten

BMW TwinPower Turbo LongLife-04 5W30

 

i on ma wynik 0.01

Nie wiem kto to testował i jaki miał cel. Jak pisałem wyżej - nie ma problemów ze zmiana oleju. Byle był do FAP.

 

 

1 godzinę temu, Andrzej-2010 napisał:

Proponuje;

1/ Podjechać na clipa i zrobić pomiary w kwestii wypaleń i stanu jakości oleju,

2/ Zdjąć misę olejową i sprawdzić stan panewek, oraz dla pewności ( mało prawdopodobne) zdjąć pokrywę zaworów i sprawdzić stan wałka rozrządu,

3/ Sprawdzić organo-leptycznie stan oleju, wygląd smoka olejowego, miski olejowej od wewnątrz, rozpołowić filtr olejowy,

4/ Jeżeli wynik oględzin będzie negatywny to ; wymiana panewek, płukanie układu olejowego, magistrali olejowej turbiny i samej turbiny,

3/Wymienić ewentualnie pompę olejową na nową, po wcześniejszym wykonaniu pomiaru ciśnienia oleju na gorącym silniku,

4/ Zmniejszyć okres wymiany oleju o ok.50 % ze względu na charakter jazd i częste wypalanie fap-a,

5/ Zmienić olej na VALVOLINE SynPower MST C4 5W30/ RN0720,

 

ad 2) jak zdejmę miskę do oględzin panewek, to przecież tych samych panewek nie ma co już zakładać. Tylko nowe. Koszt nowych (fabrycznych) korbowodowych + robocizna to 850 PLN u mojego szpeca. Gdzie indziej nie jadę, bo tego mam sprawdzonego.

ad 3) stan oleju widzę (i badam) co 10 kkm

ad 4 drugie 4) olej wymieniam co 10 kkm. Jak zacznę wymieniać co 5 kkm to wolę to auto podpalić niż w niego kasę niepotrzebnie ładować

ad 5) czemu na taki?

 

Jeszcze sobie tak myślę i porównuję ostatni wynik do poprzedniego - ostatnio dolałem do paliwa SKYDDa.

Zawsze dolewam do paliwa 2T.

Edytowane przez mrarek
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Nasza strona utrzymywana jest wyłącznie z reklam. Dlatego prosimy o wyłącznie AdBlocka w przeglądarce podczas korzystania z witryny https://megane.com.pl .

Tak, AdBlock został przeze mnie wyłączony!