Skocz do zawartości

Nasza strona utrzymywana jest wyłącznie z reklam. Dlatego prosimy o wyłącznie AdBlocka w przeglądarce podczas korzystania z witryny https://megane.com.pl

Sklep z częściami do Renault - sprawdź iParts.pl

Prawda o tuningu 1.6 16v K4M w Megane II


hwfreak

Rekomendowane odpowiedzi

Zakładam ,że  Twoja wiedza na temat tych przeróbek nie jest poparta  praktyką przy naprawach aut, bo wtedy zdawałbyś sobie sprawę ile czasu pochłonie

taka rzeźba ,a afekt  niepewny .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

20 godzin temu, hwfreak napisał:

Uwaga. Wszystkie podane przyrosty są bardziej lub mniej prawdopodobnymi domysłami dlatego jeśli ktoś wpakuje 3k w silnik + strojenie i nagle nie będzie 140KM to nie biorę za to odpowiedzialności. Dlaczego piszę, że dolot da tyle a wydech tyle? Bo sporo pisałem z klientem, który zrobił taki dolot + kolektor Supersprinta do K4M + wydech z RS i ma około 130KM na hamowni.

To po pierwsze :rolleyes:

I fakt. Wiem jaka to rzeźba bo powoli dłubię w swoim z racji wolnego czasu.

W temacie niepewności efektu cytat wyżej i to tutaj:

20 godzin temu, hwfreak napisał:

Czyli ~1500zł za 5-10KM. Oto tuning wolnossaka.

 

Tutaj nie chodziło mi o instrukcję jak zrobić sobie rakietę a pokazać ludziom którzy piszą tematy "Kupiłem 1.6 i chce zwiększyć moc. Może stożek? Może chip?" jaką jazdą jest tuning wolnossaka i jakie moce to przynosi. Tutaj wylistowałem tak naprawdę części z mocniejszych modeli co może przełożyć się na poprawę osiągów.

Sam opis turbienia to też bardziej "ogólne prawdy dostępne w sieci" bez szczegółów typu liczenie zapotrzebowania na powietrze, czytanie map turbo/kompresora, strojenie przy pomocy sondy AFR. Prawda jest taka, że przez brak ogólnodostępnych wymiarów kanałów i przylgni zaworowych ciężkim jest poprawne policzenie dolotu i wydechu żeby zachować zjawiska rezonansowe.

Jako obronę dla Twojego zarzutu (że nie mam świadomości ile czasu to zajmie) to po łbkach tylko wspomnę jak wygląda "mniej więcej" strojenie, które ma za zadanie uchronić silnik po turbieniu przed zrobieniem stuku puku bum.

Do wystrojenia trzeba mieć co stroić. Np. taki DET3 (~700zł za sam komputer, podłączenie w firmie około 300zł). Potem trzeba mieć czujnik AFR z zegarem (~1200zł. Wszędzie piszą, że przydaje się tylko podczas strojenia więc można pożyczyć... yhy... znajdź kogoś kto pożyczy Ci sondę za 1,2k do nauki). I powoli od samego dołu obrotów stroimy mapkę czasu wtrysków dla całego zakresu obrotowego i ciśnienia doładowania, tak aby uzyskać AFR na odpowiednim poziomie. Cały czas trzeba pamiętać o ustawianiu poprawki czasu wtrysków dla temperatury powietrza i silnika. No ale w skrócie to jest jakieś 6-8h na hamowni dla ekipy obeznanej w temacie. Ty raczej będziesz robił to na podjeździe więc szykuj się na tydzień urlopu. A no i trzeba pamiętać koniecznie, że jak będzie za bogata mieszanka to zaleje katalizator i kaplica, za ubogi jeszcze gorzej bo będzie spalanie stukowe.

Fajnie też by było pamiętać, że mamy coś takiego jak zmienne fazy rozrządu więc przydało by się brać to pod uwagę przy ustawianiu zapłonu i mapy wtrysków.

 

Sam sobie dłubię i szukam bo mam czas i chęci. Jak bym miał potrzebę łatwego przyrostu mocy kupił bym 1.8T od Vaga albo szukał 2JZ w Lexusie IS300, jak bym chciał moc na wejściu w Renówce kupił bym 2.0T. Ale, że mam potrzebę dłubania to mam swoje 1.6 gdzie będzie powoli robiony dolot bo mam na to czas i świadomość, że jedyne co dostanę to zmiana przebiegu momentu :-D

Ten temat powinien być traktowany bardziej jako uzupełnienie wiedzy z filmików M4K w temacie tuningu pod kątem silnika K4M :rolleyes: Prawda jest taka, że jak ktoś chce wierzyć to jak wstawi stożek z allegro +10koni to będzie w to wierzył. Jak kogoś nie przeraża 1k za dolot gdzie trzeba polować i szukać części nawet miesiącami to mu nie zabronię. Lepsze to dla silnika niż czipboks...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 5 miesięcy temu...

Witam. Na początku dzięki za wpis. Daje jakieś światełko w tunelu i nadzieje, że jednak można coś dołożyć do tego silnika. Posiadam megi z 2003 roku wersję BM0C czyli silnik K4M 760. Czy to wszystko co opisałeś można również u mnie zmienić? Czy dysponujesz może informacją jaki numer katalogowy powinien być zastosowany dla obu kolektorów (tak jak podałeś tą referencję przy przepustnicy)? Czy te kolektory podchodzą bez przeróbek czy jednak należy coś dospawać lub nawiercić? Będę wdzięczny za jakąkolwiek pomoc. Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@hwfreak gratuluję takiej pasji.

Bardzo przystępnie to opisałeś. Miałem okazję jechać Megane 1,6 16V ze zmienionym dolotem, przepustnica i wydechem. W Sagemie były poprawki map. Reszta silnika bez zmian. Byłem pod wrażeniem, że niby niewielki przyrost mocy, ale dużo lepsza charakterystyka momentu. Może dodatkowo niskotonowy odgłos pracy silnika zrobił na mnie takie wrażenie. Podobny do Ciebie pasjonat wyjechał do pracy za granice i kontakt się urwał. Miałbyś wsparcie w swoim przedsięwzięciu. Uważam, że warto taka pasje rozwijać.:-)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

23 godziny temu, jabrze napisał:

Nie papuguj.

A z którego roku było to autko?

lapka2.gif

REGULAMIN

5.13    Pisząc odpowiedź kategorycznie zabrania się cytowania w całości treści postu, który widnieje na liście napisanych jako ostatni. - mireczek01

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dnia 30.03.2018 o 20:14, Ostry131 napisał:

Czy to wszystko co opisałeś można również u mnie zmienić? Czy dysponujesz może informacją jaki numer katalogowy powinien być zastosowany dla obu kolektorów (tak jak podałeś tą referencję przy przepustnicy)? Czy te kolektory podchodzą bez przeróbek czy jednak należy coś dospawać lub nawiercić?

Znalazłem jeszcze info, że fajniejsze K4M jest też w Renault Wind.

 

@Ostry131 od początku. Kolektor dolotowy od Clio III GT, Twingo RS i Wind 1.6 wchodzi bez problemu, niestety nie mam numeru (kolektor dalej leży w piwnicy :oops: ). Jedyna różnica to zamiast 4 oringów pomiędzy dolną częścią (z wtryskami) a górną jest metalowa uszczelka (8200808363) i chyba uszczelka odmy (8200236726). Dodatkowo aluminiowa góra ma 2 trzpienie centrujące (każdy dół to ma) i kupiłem cały zestaw góra + dół bo handlarz nie umiał tego rozdzielić (mi się jeden ułamał... masakra).

Problem jest z wężami podciśnienia. Oryginalnie w plastikowym kolektorze z MII elektrozawór pochłaniacza par paliwa lata na średnicy króćca 7.89 z przepustnicy ) a serwo hamulców na innym konektorze z kolektora. W wersji aluminiowej serwo hamulcowe leci z króćca w kolektorze przy przepustnicy na średnicy 9.89 a pary paliwa na 7.89 niedaleko MAP sensora (albo odwrotnie :-) ). Za każdą złączkę zapłaciłem ~6,5$ a kupiłem ich chyba 6 albo 7 zanim trafiłem :-D

Warto też pomyśleć o czymś w stylu oil catch can ponieważ plastikowy kolektor posiada coś na styl zbiornika gdzie ten olej trafia, aluminiowy już nie.

Dodatkowo wcześniej można pokombinować bo co z tego, że masz 60mm na przepustnicy jak wylot z puszki filtra powietrza ma chyba 54mm. Ja kupiłem używane BMC CDA za 200zł z rozwalonym wylotem powietrza i muszę coś dorobić. Niestety dopadłem wersję dla silników powyżej 1.6 (ACCDA85-150 - 150mm średnicy i 200mm wysokości + wlot i wylot powietrza...) i może mi nie wejść w miejsce seryjnej puszki...

Polecam kupić też dodatkowy wężyk do serwa ponieważ potrzebny jest zaworek zwrotny a szkoda by było rozwalać oryginalny.

Przepustnica podpowiem, że pasuje też 13541439224 (wyszukajcie sobie co to za marka, nie psuję niespodzianki :-) )

 

@jabrze wydech też jest dość ciekawy. Z 2.0T i RS pasuje p&p do kolektora z MII 1.6 (tylko wtedy wywalasz katalizator bo w turbo jest umieszczony w downpipe). Prawdopodobnie podejdzie też ten z 2.0 bez turbo. Kolektorów wydechowych nie sprawdziłem bo nie mam dostępu do garażu i wolnych 500-700zł na kolektor. Z uwag ważnych do odnotowania:

1. W Megane 2 1.6 i 2.0 N/A katalizator jest za kolektorem ssącym i łącznikiem elastycznym a kolektor to żeliwny (chyba) odlew. 

2. W Megane 2 2.0T i RS katalizator jest za turbiną i przed łącznikiem elastycznym czyli w downpipe.

Wniosek jest jeden. Jak masz serię kolektor i wsadzisz wydech z turbo tracisz kata. Nie wiem co na to druga sonda lambda.

3. Twingo RS (i chyba Wind) mają flanszę wydechową na 2 śruby po przeciwnych stronach (mniej więcej co 180 stopni) i to jest problem. Clio III GT ma flanszę na 3 śruby jak w Megane II.

Może być fuckup i kombinowanie przy łączeniu tego.

3. W Clio III GT, Wind i Twingo RS katalizator jest w kolektorze. Nie wiem czy MII nie ma z tyłu silnika czegoś (np rozrusznik) co przeszkodzi kolektorowi z Twingo/Clio/Wind i czy flansza zgra się z łącznikiem elastycznym.

Wniosek - jak pakujesz kolektor z Twingo albo Clio do seryjnego wydechu dostaniesz dwa katalizatory... O ile zgra się z wydechem...

 

Jeszcze w temacie silnika z Twingo RS. Dopatrzyłem się, że ma on bagnet oleju "na przedłużce" i nie umiem się dopatrzeć na zdjęciach czy idzie do tego samego punktu w silniku. Dodatkowo maksymalna moc osiągana jest przy 6750rpm czyli na granicy/powyżej limitu obrotów w MII. Kompresja w MII to 10:1 a Twingo ma 10,5:1 więc domyślam się, że głowica też może być inna. Nie wiem jak wygląda sprawa tłoków ale średnica i skok w obu przypadkach to 79,5x80,5mm. 

Kończąc porównanie. Może się okazać, że Renault wpakowało spolerowaną głowicę z innymi wałkami (coś mi się obiło o uszy, że są inne), dowaliło mapę i fajrant. Możliwa jest też opcja, że projektanci przerobili lekko blok aby uzyskać kompresję, poprawili kanały dolotowe głowicy, dali inne wałki i zawory, przerzucili rozrusznik na przód silnika (a właściwie dali skrzynię JR5 z rozrusznikiem z przodu, w MII 1.6 jest JH3 z rozrusznikiem z tyłu) i na tym zakończyli.

Tak więc wydechu bym w ciemno nie zaczepiał (chyba, że się wymierzy ile jest miejsca za silnikiem i podjedzie z kolektorem z MII do handlarza co ma taki od Twingo/Wind/Clio i pomierzy).

 

PS.

Jest taki sprzęcik/sofcik rstuner. Kosztuje coś koło 250 euro (nie wiem jak cła i przesyłki) i pozwala odczytywać i wgrywać mapy (edycja innym softem konieczna). Niestety w przypadku MII nie dynamicznie (w trakcie pracy silnika- ta opcja tylko dla Clio II chyba na Simensie) a statycznie (zgraj mapę, popraw mapę, wgraj mapę, sprawdź mapę...). Problem jest taki, że moduły do ABS (raczej diagnostyka) poduszek (wyłączanie i sprawdzenie czy jest wykryta- przydatne jak np. wkłada się kubły i nie chce się druciarstwa z poduszkami) czy wspomagania (można zmienić strategię wspomagania) kosztują od 30 do 50 euro. Dodatkowo jeśli mamy więcej niż jedno auto to zmiana mapy i niektóre moduły wymagają zakupu licencji za 70euro dla każdego auta. No i jak przerobimy mapę to trzeba policzyć checksume za 5 euro... Na plus to, że za 100euro można zgrać logi po przeróbce silnika (nawet turbienie), wysłać do producenta i otrzymać gotową mapę (operacja ponoć jest powtarzana aż do zrobienia kompletnej mapy w cenie tych 100euro).

PS2.

Eaton R410 technicznie jest śliczny, maleńki, tani ale dla 1.6 to 0,5 bara jest jego górną granicą... Więcej nie dmuchnie bo był projektowany do silnika 1.4 i to jako "ratunek od dołu" podczas gdy na górze resztę przejmuje turbosprężarka. Dodatkowo powiem, że jest wielkości 1l butelki Coli i nie ma elektrosprzęgła (więc dmucha cały czas) ale jedyny pomysł na jaki wpadłem to wywalenie sprężarki klimy żeby to się zmieściło i miało szansę na chociaż bliskość paska (chyba, że ktoś dowali jakąś magiczną ośkę żeby przeciągnąć siłę na drugą stronę silnika). Może i kompresor ciekawszy w 1.6 ale turbo wbrew temu co mówiłem prostsze bo miejsce na IC jest więc wystarczy pokombinować z rurami. 

 

Jezu znowu wyszła epopeja...

Edytowane przez hwfreak
Poplątałem z konektorami kolektora dolotowego...
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wielkie dzięki za odpowiedź. Zaintrygowałeś mnie tym kompresorem. Zwłaszcza, że ja u siebie miejsce mam - brak klimy. Czy ewentualne dołożenie takowego wiąże się w dalszym ciągu z przeróbkami dolotu i wydechu (kolektory)? Zastanawia mnie również jaką moc można osiągnąć takim zabiegiem. Oczywiście mowa o podniesieniu mocy która nie załatwi silnika :-). Z góry przepraszam jeśli pytania wydadzą się trywialne. Jednak jest to forum więc chyba o to w tym chodzi, aby pytać i konsultować 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Ostry131 kompresor to mechaniczna sprężarka więc tylko dolot. Musisz doprowadzić powietrze z filtra do kompresora i z kompresora do przepustnicy. Do tego trzeba by ten silnik podstroić i dobrać koła. Ale to zacznij czytać, czytać, czytać. I ostrzegam. O ile sam kompresor będzie kosztował 500-1000zł to trzeba dorobić mocowania (i wyosiować żeby nie cięło paska) dobór koła pasowego, żeby sprężarka dmuchała w miarę rozsądne wartości. Jak masz kogoś z warsztatem albo sam masz warsztat to jakieś 300-500zł najmniej.

Dodatkowo jak wpakujesz mały kompresor jadący na odcince to zacznie grzać powietrze = trzeba intercooler. Kolejne kilka stów.

No i strojenie. Jak znajdziesz kogoś kto "podciągnie" mapy w komputerze (zależy jaki masz) to pewnie 1k. Jak zamontujesz DET3 to 600zł za DET3 + montaż i strojenie coś koło 1k.

 

Finalnie wyjdzie coś koło 5-10k. Jak silnik fajnie trzyma moc seryjną i uda się wystroić to maksymalna moc skoczy pewnie do 160-170 przy 0,5 bara. Jak nie do końca wiesz co i jak to poszukaj wątków o Megane 2 1.6 turbo kolegi @pewexiusz na tym forum oraz w/w temat + temat o Megane 1 1.8 turbo na racing forum. Tam opisane jest jaka to droga przez mękę. 

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 lata później...

@hwfreak i co, robiłeś coś z kolektorem? 

Ja wstawiłem w swojej Megane II 1.6 16V kolektor od Twingo RS, przepustnice od BMW 318i, dołożyłem wkładke pipercrossa i teraz planuje wyciągnąć ten duży rezonator i wstawić prostą rure.

Największy dylemat mam jednak z wydechem. Aktualnie mam tłumik końcowy dedykowany ultera, myślałem o wstawieniu środkowego od 2.0 (55mm zamiast 45mm) i dołożeniu albo kolektora od Clio RS 182 albo Twingo RS, tylko nie mam pojęcia czy podejdą ze względu na właśnie przeklęty rozrusznik. Robił ktoś takie kombinacke tutaj?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 tygodnie później...
  • 4 miesiące temu...

Witam wszystkich. 

Kupiłem ostatnio kolektor ssący właśnie od w/w Twingo RS, kolektor przyszedł razem ze wszystkimi wężykami. Problem polega niestety na tym, że nie mogę znaleźć nigdzie w polskich sklepach reduktorów z 9.89 na 7.89, który jest potrzebny, aby podłączyć pod ciśnienie do elektrozaworu par paliwa. Czy mógłby mi ktoś pomóc? Jednoczesnie jeśli byłaby możliwość o wysłanie zdjęć podłączeń takiego kolektora, to byłbym bardzo wdzięczny. 

Pytanie drugie to czy przepustnica od bmw 318i, której numer podany jest w komentarzu wyżej, pasuje plug&play oraz czy ma te 60mm średnicy. 

Niestety jestem zmuszony tu napisać ponieważ na oficjalnej grupie megane na Facebooku nikt nie jest mi w stanie pomóc. 

Dziękuję za odpowiedź, szerokości 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Celem jest chociaż delikatne podniesienie mocy/momentu. Wiem że to mogą być przyrosty rzędu 5km, ale to i tak cieszy. Drugim powód to poprostu wizualnie ten kolektor wygląda dużo ładniej. Liczę się z tym, że zawsze są potrzebne jakieś przeróbki, gdybym tego nie wiedział to nie brał bym się za to. Pisałem do kolegów wyżej, ale niestety żaden się nie odezwał.

Nauczyłem się już, że lepiej się dopytać kogoś kto się w takie mody bawił, niż samemu odkrywać niespodzianki. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Videos

  • Ogłoszenia

  • Polecana zawartość

    • Nawiew tylnej kanapy - Megane 3
      Witam, planuje zakup Megane 3 Grandtour. Przegladajac ogloszenia nie widze aby jaka kolwiek miala nawiew na tylnia kanape. Pytanie czy jesrt to do zrobienia ? Może części z laguny 3 beda pasować ? Robił, ktoś cos podobnego ? Wymysliłem sobie kupno M3 1.5 dCi 110km, do tego chciałbym na start zrobić chip zeby podniesc moment  obrotowy i zyskać pare km. Później  chciałbym wrzucić jeszcze radio 2din z możliwością podpięcia kamery cofania i gniazdo zapalniczki lub usb do ladowania dla pasazera z tylu. Aczkolwiek najbardziej mnie nurtuje czy jest opcja na ten nawiew do tylu dla pasażerów. Jeżeli to pomocne... jestem gotow zrezygnować z tego joysticka jesli takowa wersja jaka kupie bedzie go posiadać. jezeli bedzie trzeba zmienić caly ten tunel . Dla mnie jest elementem zbędnym. W tym miejscu bardziej pasowałby jakis schowek z zasuwana roletka, albo poprostu miejsce na kubek. 
       
      Jesli był taki temat poruszany to podlinkujcie. Nie znalazlem nic co by zaspokoiło moje pytania. Widziałem wątek o M4 ale te auta chyba troszeczke sie różnią ? 
       

      REGULAMIN Forum się kłania pkt 5.6  - Prezes
       
       
      • 15 odpowiedzi
    • Nowy Bigster: Wyższy Wymiar Dacii
      Dacia prezentuje nowy model Bigster, który wprowadza markę na wyższy poziom, oferując unikalną propozycję w segmencie C-SUV. Ten model, zgodnie z tradycją marki, zapewnia bogactwo cech i technologii w przystępnej cenie. Bigster to samochód, który łączy solidność, przestronność i nowoczesne technologie, spełniając oczekiwania najbardziej wymagających klientów.
      • 0 odpowiedzi
    • Jak sprawdzić kod silnika?
      Czy można jakoś odczytać kod silnika i skrzyni biegów z naklejki czy VINu? Jeśli tak to jak?
      • 10 odpowiedzi
    • Cześć, w przeciągu dwóch tygodni mam odebrać swoje megane 1.3 tce 140. 
      Powiedzcie proszę bo gdzieś wyczytałem, że nowoczesne silniki wraz z olejami są tak skonstruowane, że nie trzeba wymieniać oleju po 1000-2000km od wyjechania z salonu.
      Jak to w praktyce wygląda aby samochód służył długie lata?
      • 34 odpowiedzi
    • Używana Tesla z certyfikatem
      Niedawno trafiłem na wydaję mi się ciekawą opcję, żeby wejść do świata "elektryków". Chodzi o używane samochody marki Tesla, na stronie www.tesla.com/pl_PL/inventory/used - używane można wyszukać używane modele Tesli z certyfikatem. Zakładam, że są one po weryfikacji mechaniki i elektryki. Z tego co czytałem i szukałem w necie to akumulator w Teslach trzyma swoją pojemność całkiem dobrze nawet pomimo upływu czasu, pamiętam, że był z tym duży problem w Nissanach Leaf, które bardzo szybko traciły dostępną pojemność. Wracają do Tesli, to można wejść w szczegóły ogłoszenia, są real photos i co najważniejsze roczna gwarancja. Oczywiście liczę się z tym, że zaraz zostanę zjedzony przez fanów aut spalinowych (też je lubię), ale ... taka używana Tesla z gwarancją to może być ciekawa opcja.

       
      • 17 odpowiedzi
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Nasza strona utrzymywana jest wyłącznie z reklam. Dlatego prosimy o wyłącznie AdBlocka w przeglądarce podczas korzystania z witryny https://megane.com.pl .

Tak, AdBlock został przeze mnie wyłączony!