Skocz do zawartości

Nasza strona utrzymywana jest wyłącznie z reklam. Dlatego prosimy o wyłącznie AdBlocka w przeglądarce podczas korzystania z witryny https://megane.com.pl

Sklep z częściami do Renault - sprawdź iParts.pl

Silnik zbyt trzęsie na wolnych obrotach 1,6 16V


qubas

Rekomendowane odpowiedzi

Witam forumowiczów,

 
Mam taki mały problem, a mianowicie.
Świeżo kupiłem Megane jak w opisie. Zaraz po zakupie została wymieniona przepustnica na VDO (była założona jakaś tandeta) . Po wymianie zostały jeszcze skasowane błędy jakie narobiła stara.
Problem polega na tym, że jak się silnik już w pełni nagrzeje to na wolnych obrotach trzęsie silnikiem (na benzynie bo na gazie ten problem nie występuje) tak jakby obroty spadały za nisko. Na starej przepustnicy tego problemu nie było
Stara przepustnica powodowała wyskoczenie błędu wtrysków i ESP wtedy pedał gazu nie reagował na wciskanie a wolne obroty oscylowały w okolicach 1800, trzeba było wyłączyć silnik by po włączeniu móc dalej jechać. Jak się ostro wciskało gaz to błąd ten nie wyskakiwał natomiast pojawiał się w momencie delikatnego rozpoczynania hamowania silnikiem i delikatnego ponownego przyśpieszania. (Jazda możliwa była w systemie jednostajnego - zdecydowanego - przyśpieszania i na luzie) 
Po zakupie również świece były zmieniane (na NGK). Gaz jest w aucie od 100 tys km. (BRC z lubryfikatorem)
Jakieś propozycje?  Czy jest coś takiego jak ręczne podniesienie wolnych obrotów?
Czy trzeba wykonać adaptację przepustnicy? Z nową przepustnicą przejechałem już ponad 1000 km.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przy wymianie przepustnicy należy również wymienić oringi.

1/ Przed wymianą/czyszczeniem przepustnicy należy odłączyć akumulator, aby komputer zapomniał ustawienia na starej przepustnicy.

     Po wymianie przepustnicy i podłączeniu akumulatora, komputer będzie widział nową przepustnice i do niej będzie się ustawiał.

2/ Adaptację przepustnicy można wykonać za pomocą ;

     a/ włączając i wyłączając zapłon ;

          - odpal kilka razy sam zapłon, odczekaj chwile, następnie odpal silnik, obroty mogą być podwyższone,

         -  po zgaszeniu silnika, odpal kilka razy sam zapłon, ( obroty powinny spaść poniżej 1000) i nie wciskając gazu nagrzewam silnik 

            do momentu włączenia wentylatora,
         -  zrób rundę ze 2-3 km i ciesz się stabilną pracą silnika na biegu jałowym,

     b/ CLIP-em przyuczyć przepustnice w komputerze wtrysku,

     c/  jeździć bez kalibracji i komputer sam po przejechaniu max 300 km zorientuje się, ustabilizują się obroty na właściwym poziomie,

     d/ jeżeli obroty nie ustabilizują się, wymaga to w większości przypadków wymianę przepustnicy na oryginał.  

3/ Świece i cewki muszą być czyste i suche, a odstęp elektrod świec 0,7 do 0,8 mm.

4/ Skoro była założona tandetna przepustnica to przebieg tego auta jest z pewnością dużo większy;

     a/ należy wymienić uszczelki kolektora ssącego, 

     b/ przeczyścić map sensor i zadbać o jego szczelność,

     c/ wykonać pomiar podciśnienia w układzie dolotowym.

           W silnikach benzynowych 1.4 ; 1.6 16V  podciśnienie  w  kolektorze  dolotowym  powinno  oscylować  w  granicach ;

            28 do 36 kPa .

  • +1 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

36 minut temu, Andrzej-2010 napisał:

Przy wymianie przepustnicy należy również wymienić oringi.

1/ Przed wymianą/czyszczeniem przepustnicy należy odłączyć akumulator, aby komputer zapomniał ustawienia na starej przepustnicy. (Oczywiście akumulator został wyłączony na czas wymiany)

     Po wymianie przepustnicy i podłączeniu akumulatora, komputer będzie widział nową przepustnice i do niej będzie się ustawiał.

2/ Adaptację przepustnicy można wykonać za pomocą ;

     a/ włączając i wyłączając zapłon ; (wszystko poniższe zostało wykonane)

          - odpal kilka razy sam zapłon, odczekaj chwile, następnie odpal silnik, obroty mogą być podwyższone,

         -  po zgaszeniu silnika, odpal kilka razy sam zapłon, ( obroty powinny spaść poniżej 1000) i nie wciskając gazu nagrzewam silnik 

            do momentu włączenia wentylatora,
         -  zrób rundę ze 2-3 km i ciesz się stabilną pracą silnika na biegu jałowym,

     b/ CLIP-em przyuczyć przepustnice w komputerze wtrysku, (następny mój krok)

     c/  jeździć bez kalibracji i komputer sam po przejechaniu max 300 km zorientuje się, ustabilizują się obroty na właściwym poziomie, (nie pomogło)

     d/ jeżeli obroty nie ustabilizują się, wymaga to w większości przypadków wymianę przepustnicy na oryginał.  (oryginał został założony)

3/ Świece i cewki muszą być czyste i suche, a odstęp elektrod świec 0,7 do 0,8 mm. (świece i cewki są czyste i suche a odstęp elektrod jest taki jak powinien być)

4/ Skoro była założona tandetna przepustnica to przebieg tego auta jest z pewnością dużo większy; (raczej wątpię bo samochód wygląda jak nowy: podwozie, komora silnika, i wewnątrz) pomiar grubości lakieru i szczelinomierz nie wykazał aby coś w karoserii było grzebane (a w bazie danych ubezpieczycieli nie było na tym samochodzie szkód)

     a/ należy wymienić uszczelki kolektora ssącego,  (wymienione podczas wymiany przepustnicy, wszystko co się dało zostało wyczyszczone)

     b/ przeczyścić map sensor i zadbać o jego szczelność, (kolejny krok)

     c/ wykonać pomiar podciśnienia w układzie dolotowym. (kolejny krok)

           W silnikach benzynowych 1.4 ; 1.6 16V  podciśnienie  w  kolektorze  dolotowym  powinno  oscylować  w  granicach ;

            28 do 36 kPa .

 

Samochód nie bierze ni grama oleju nawet jak jedzie się ze znacznymi prędkościami.

 

Bardzo dziękuję za powyższe podpowiedzi. 

Najdziwniejsze jest to, że na starej przepustnicy akurat tego nie było. Czyli obstawiam, że przyuczenie CLIP-em powinno zakończyć sprawę...... mam taką nadzieję.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

W tym przypadku to nie były poduszki (tak jak pisałem po przełączeniu na gaz - nie trzęsło). 

Kolejny plus instalacji gazowej - dała możliwość wykluczenia niektórych przyczyn.

 

Ale i tak dzięki za info.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

23 godziny temu, qubas napisał:

W tym przypadku to nie były poduszki (tak jak pisałem po przełączeniu na gaz - nie trzęsło). 

Tak tylko że jazda na gazie wykorzystuje tą samą przepustnicę co benzyna ;) jedynie układ wtrysku się zmienia... Jeżeli stawiasz na przepustnicę to dlaczego nie głupieje na gazie? (być może komputer z gazu ma większą tolerancję do regulacji mieszanki?).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Proponuje odpiąć akumulator ( najlepiej na noc). Następnie pojeździć samochodem tylko na benzynie (ok 100-200 km) i zobaczyć czy będzie OK. Jeżeli się poprawi to trzeba ustawić/poprawić mapę gazu żeby nie rozjeżdżała mapy benzyny.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dnia 25.07.2018 o 09:14, onomatopeja napisał:

Tak tylko że jazda na gazie wykorzystuje tą samą przepustnicę co benzyna ;) jedynie układ wtrysku się zmienia... Jeżeli stawiasz na przepustnicę to dlaczego nie głupieje na gazie? (być może komputer z gazu ma większą tolerancję do regulacji mieszanki?).

 

Z informacji jakie znalazłem w necie na szybko  (nie odpowiadam za poprawność poniższych danych):

do spalenia 1 dm3 paliwa potrzeba około 9000 litrów powietrza

do spalenia 1 dm3 gazu potrzeba około 47 litrów powietrza

 

Jeżeli chociaż rząd wielkości powyższych danych jest poprawna to można zrozumieć dlaczego na gazie samochód dobrze chodzi a na benzynie już trzęsie na wolnych - może przepustnica się za mało otwiera (na wolnych)...?

 

Tak ja pisałem na początku: 

"Problem polega na tym, że jak się silnik już w pełni nagrzeje to na wolnych obrotach trzęsie silnikiem (na benzynie bo na gazie ten problem nie występuje) tak jakby obroty spadały za nisko. Na starej przepustnicy tego problemu nie było

Stara przepustnica powodowała wyskoczenie błędu wtrysków i ESP wtedy pedał gazu nie reagował na wciskanie a wolne obroty oscylowały w okolicach 1800, trzeba było wyłączyć silnik by po włączeniu móc dalej jechać. "
Dlaczego stawiam na przepustnicę - bo na starej tego nie było: czyli komputer dobrze nią sterował do czasu aż ta przepustnica (jej czujniki) nie wywalały błędów
Przed megane miałem passata B5 z instalacją LPG pierwszej generacji i musiała być założona w dolot gąbka, która ograniczała ilość dopływającego powietrza .......
 
Dnia 24.07.2018 o 22:11, unkas napisał:

@qubas  możesz napisać jak była przyczyna ?

Z powodów wyjazdów służbowych nie mam czasu na mechanika, jak tylko zabiorę się za temat i będzie ok to oczywiście napiszę co było powodem takich drgań

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 miesiące temu...

Witam forumowiczów,

 

Po oddaniu samochodu do dwóch serwisów (specjalizujących się w renault mających bardzo dobre opinie) na diagnostykę ustalono co następuje:

a) w silniku nie ma koła zmiennych faz rozrządu (zweryfikowane po VIN oraz braku czujnika elektrozaworu zmiennych faz rozrządu)

b) rozrząd był wymieniany 27 000 km temu

c) komputer nie wykazuje wypadania zapłonów

d) na pierwszym cylindrze wartość spalania stukowego wynosi 40000 a na pozostały w zakresie od 7000 do 8000

e) badanie kompresji wykazało:

1 cylinder 12,2

2 cylinder 11

3 cylinder 10,5

4 cylinder 11

f) instalacja gazowa jest założona od nowości, instalacja posiada lubryfikację

 

OBJAWY:

·         mam wrażenie jakby bardzo szybko silnik wyłączał ssanie (wcześniej miałem passata B5 97 r 1,6 benzyna)

·         jak silnik nie jest w pełni rozgrzany to wykonując manewry (przód-tył) często gaśnie

·         jak silnik nie jest w pełni rozgrzany to wciskając mocniej gaz potrafią spaść obroty (samochód złapie "dół") by potem wystrzelić do przodu

·         jak silnik nie jest w pełni rozgrzany to puszczając gaz potrafi silnik się bardzo zatrząść i załomotać - spadek obrotów (nie wiem czy ten hałas to na poduszkach - nie chcę nic sugerować) czasem uda się mu podnieść a czasem zgaśnie

·         jak silnik nie jest w pełni rozgrzany i włączone jest ogrzewanie tylnej szyby i fotela to puszczając gaz to obroty spadają do 500 i silnik się bardzo trzęsie po chwili się podniesie.

 

Jak się silnik w pełni rozgrzeje to z powyższych objawów pozostaje tylko trzęsienie. (przy czym w pełni rozgrzanie nie oznacza dojścia wskaźnika temperatury do połowy (temperatury roboczej) na desce rozdzielczej tylko jego dłuższą pracę) (jak się go obciąży, światłami, ogrzewaniem szyby i foteli, klimą to trzęsienie jest znacznie mniejsze)

Wszystko powyższe dotyczy benzyny.

I teraz najlepsze..... jak wymusiłem odpalenie samochodu z gazu to silnik absolutnie nie trząsł, równo pracował, natomiast dojeżdżając do chyba 3 świateł zgasł po puszczeniu gazu. Po odpaleniu już na benzynie wszystko wróciło.

 

Mam zalecenia jednego z warsztatów aby zastosować płukankę silnika taką, która rozkoksowuje pierścienie tłokowe. Czy to dobry kierunek? Zalecenie aby wlać taką płukankę i robić około 100 km i wymienić oczywiście olej

 

Wydaje mi się, że to co dolega mojemu samochodowi to układ paliwowy a ściślej mówiąc układ wtryskowy.... Czy ktoś może to potwierdzić?

A teraz najważniejsze martwią mnie wyniki badania kompresji. Czy jest się czym martwić?

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dnia 11.07.2018 o 14:03, qubas napisał:

 b/ przeczyścić map sensor i zadbać o jego szczelność, (kolejny krok)

 c/  wykonać pomiar podciśnienia w układzie dolotowym. (kolejny krok)

     W silnikach benzynowych 1.4 ; 1.6 16V  podciśnienie  w  kolektorze  dolotowym  powinno  oscylować  w  granicach ;

     28 do 36 kPa .

Nic nie napisałeś na ten temat?????

Czy popychacze hydrauliczne zaworów nie klekoczą ?

Zalecam dodatkowo;

4 godziny temu, qubas napisał:

d) na pierwszym cylindrze wartość spalania stukowego wynosi 40000 a na pozostały w zakresie od 7000 do 8000

 -  wymienić świece zapłonowe na zalecane,

 -  wykręcić wtryskiwacz i sprawdzić stan końcówki wtrysku i stan gniazda pod wtrysk,

 -  skontrolować izolacje znajdującą się na cewkach, bo delikatnie pęknięta może powodować przebicie iskry na silnik i   

     szarpanie, 

4 godziny temu, qubas napisał:

  mam wrażenie jakby bardzo szybko silnik wyłączał ssanie

 -  wymienić czujnik temperatury płynu chłodzącego,

 -  przeczyścić wszystkie połączenia elektryczne, szczególnie; 

       -  wtryskiwaczy,

       -  sterownika ecu,

       -  czujnika temperatury płynu chłodzącego,

 - w zależności od wyniku podciśnienia, sprawdzić ustawienie rozrządu,

 - zakręcić gaz na butli i przegonić auto na wysokich obrotach na benzynie, na dystansie 100 - 150 km, celem przedmuchania katalizatora.

    Należy to robić w miarę systematycznie jeżeli preferujesz jazdę po mieście i na krótkich dystansach, 

4 godziny temu, qubas napisał:

Mam zalecenia jednego z warsztatów aby zastosować płukankę silnika taką, która rozkoksowuje pierścienie tłokowe.

Zalecam ;

 -   olej Valvoline Synpower 5W40, bez płukanki, lecz po przebiegu ok.6000 km wymiana oleju na nowy,

 -   dużo jazd z wysokimi obrotami silnika, mało jazd po mieście,

 -   filtr oleju markowy; mann, knecht, purflux,

4 godziny temu, qubas napisał:

A teraz najważniejsze martwią mnie wyniki badania kompresji. Czy jest się czym martwić?

Jak wykonasz wszystkie te zalecenia, to ponowny pomiar kompresji zalecany.

Edytowane przez Andrzej-2010
  • +1 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Witam forumowiczów,

 

W ramach mojej walki z drgającym silnikiem na wolnych obrotach wykonałem:

a) przeczyściłem MAP sensor - ustąpiły następujące objawy:

-  jak silnik nie jest w pełni rozgrzany to wykonując manewry (przód-tył) często gaśnie

-  jak silnik nie jest w pełni rozgrzany to wciskając mocniej gaz potrafią spaść obroty (samochód złapie "dół") by potem wystrzelić do przodu

-  jak silnik nie jest w pełni rozgrzany to puszczając gaz potrafi silnik się bardzo zatrząść i załomotać - spadek obrotów (nie wiem czy ten hałas to na poduszkach - nie chcę nic sugerować) czasem uda się mu podnieść a czasem zgaśnie

 jak silnik nie jest w pełni rozgrzany i włączone jest ogrzewanie tylnej szyby i fotela to puszczając gaz to obroty spadają do 500 i silnik się bardzo trzęsie po chwili się podniesie.

Dodatkowo można już jechać (toczyć się) na pierwszym i drugim biegu bez dotykania pedału gazu. Przed czyszczeniem samochód wykonywał "skoki"

b) wymieniłem olej z filtrem oleju - nie zmieniło to nic

c) wymieniłem świece na Denso K20TT#4 (stare świece wyglądają ok)

d) wykonałem pomiar podciśnienia (udostępniam zdjęcie pokazujące jak został podłączony wakuometr)

Na luzie odczyt wynosił 15 natomiast dodając gazu maksymalnie uzyskano lekko ponad 20 (dolna część tarczy)

e) cewki beru (chyba oryginalne jeszcze) - nie zauważyłem na nich pęknięć. Na cewkach było miejscowo (punktowo) maź w kolorze oleju silnikowego o konsystencji gumowo-lepiącej. Cewki zostały wyczyszczone. Ogólnie góra silnika jest pokryta cienką warstwą oleju. 

f) na trzecim cylindrze jakiś "kochany" mechanik przekręcił śrubę trzymającą cewkę. Cewka siedzi stabilnie. Ma ktoś pomysł jak to naprawić? Czy z niedokręconą cewką mogę jeździć?

g) przy pomocy "plaka" sprawdziłem (tam gdzie mogłem) szczelność kolektora dolotowego - obroty nie wzrosły

Podaję link do filmiku gdzie słychać pracę silnika. Filmik był zrobiony po czyszczeniu MAP sensora ale przed pozostałymi czynnościami wyżej wymienionymi.

Filmik ma 120 mb.

>> https://drive.google.com/file/d/13Cx97ZUnehXTt8ooeH-2ZFa_b-9brGaK/view?usp=sharing

 

To drganie silnika powoduje bujanie odczuwalne siedząc w kabinie. Amplituda bujania zgodna z odgłosem (na filmiku).

 

h) nie wiem czy to ma znaczenie ale na postoju dodając powoli, jednostajnie gazu silnik złapie takie mikro-zawahania w trakcie zwiększania obrotów. 

Jak pracuje na wolnych i da mu się bardzo zdecydowanie gazu to tego nie będzie. Podczas jazdy również tego nie zauważyłem. Według mnie samochód zbiera się dobrze (jak na 100 koni) 

 

Samochód od początku wakacji jest w moich rękach. W tym czasie był z 5 razy w trasie (tam i powrót) po drogach ekspresowych. Codziennie do pracy mam około 20 km w jedną stronę z czego połowa to po drodze ekspresowej. Nie ulegam sugestii komputera pokładowego i nie zmieniam za szybko biegów - jeżdżę na wyższych obrotach.

 

Już z tego nasłuchiwania mam wrażenie, że na wolnych na gazie czasem lekko czasem zadrży silnik..... ale to może być subiektywne odczucie

 

i) Jeszcze pytanie: Na drugim zdjęciu jest czujnik, który jest na wiązce kabli. Od czego on jest? A co ważniejsze gdzie powinien być bo luzem wisi na kablu? (wiązka pomiędzy silnikiem a komorą akumulatora)czujnik.thumb.jpg.548b5b0259528e52b1a72d8f98f69db7.jpg

 

 

to.jpg

Edytowane przez qubas
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zalecam;

Dnia 27.10.2018 o 14:19, Andrzej-2010 napisał:

-  wymienić/przeczyścić styki czujnika temperatury płynu chłodzącego,

 -  przeczyścić wszystkie połączenia elektryczne, Kontakt 60, szczególnie; 

       -  wtryskiwaczy,

       -  sterownika ecu,

       -  czujnika temperatury płynu chłodzącego,

 - w zależności od wyniku podciśnienia, sprawdzić ustawienie rozrządu,

  Podciśnienie masz OK

Dnia 27.10.2018 o 14:19, Andrzej-2010 napisał:

-   olej Valvoline Synpower 5W40, bez płukanki, lecz po przebiegu ok.6000 km wymiana oleju na nowy,

 -   dużo jazd z wysokimi obrotami silnika, mało jazd po mieście,

 -   filtr oleju markowy; mann, knecht, purflux,

 - zakręcić gaz na butli i przegonić auto na wysokich obrotach na benzynie, na dystansie 100 - 150 km, celem ...przedmuchania katalizatora, oraz wyeliminowanie wpływu instalacji LPG,

...Należy to robić w miarę systematycznie, jeżeli preferujesz jazdę po mieście i na krótkich dystansach, 

- Silnik ten lubi aby poziom oleju był pod max,

Dnia 4.11.2018 o 14:20, qubas napisał:

na trzecim cylindrze jakiś "kochany" mechanik przekręcił śrubę trzymającą cewkę. Cewka siedzi stabilnie.

Ma ktoś pomysł jak to naprawić? Czy z niedokręconą cewką mogę jeździć?

- Należy to naprawić - kumaty mechanik, 

Dnia 4.11.2018 o 14:20, qubas napisał:

Samochód od początku wakacji jest w moich rękach. 

- Istotne, jaki przebieg?

- Nie zaszkodzi przeczyścić przepustnicę i założyć nowe oringi, 

Dnia 4.11.2018 o 14:20, qubas napisał:

Na drugim zdjęciu jest czujnik, który jest na wiązce kabli. Od czego on jest?

- Kumaty mechanik, na zdjęciu niewiele widać.

 

Warto przejrzeć koło pasowe z amortyzatorem gumowym, przebieg wg. serwisówki ; max 120.000 km. 

Edytowane przez Andrzej-2010
  • +1 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 miesiące temu...

Ciąg dalszy mojej walki z drganiem silnika na wolnych.

a)      Zdjąłem elektrozawór na butli, wyjeździłem gaz z instalacji i zrobiłem 400 km na PB w tym 200 km w trasie (S-ka) – brak efektu

b)      Wymieniony czujnik temperatury płynu chłodzącego (oryginał) – brak efektu

c)       Wymieniony zawór podciśnienia (2580119A) – kostka od elektryki była także zaśniedziała – oczywiście została przeczyszczona – brak efektu

d)      Wszystkie  pozostałe kostki przeczyszczone (ECU, sond lamba, wtrysków etc) – były ok – brak efektu

e)       Poprawiono wszystkie mocowania cewek – naprawa gwintów – brak efektu

Objawy, które nadal występują:

1.       Drganie silnika na wolnych obrotach na benzynie – odczyt w CLIP-a obroty spadają lekko poniżej 750

2.       Odczyt z CLIP wskazał, że sondy lambda podają poprawne wartości.

3.       Spalanie benzyny w trasie 8l/100km w mieście 10l/100km

4.       Po przejechaniu 400 km na benzynie ponownie został podłączony gaz oraz byłem na regulacji gazu. Uzyskałem informacje, że nie mogą dobrze wyregulować gazu ze względu na „usterkę”. Powiedzieli, że są korekty w dawce paliwa na poziomie +36% na wolnych.

5.       Na gazie silnik pracuje bez zarzutu poza sytuacją dojeżdżania do światłem gdy jest czerwone bo czasem zdarzy mu się zgasnąć.

6.       Przebieg 153000 km.

7.       Wtryski (H132259   ITGDC9     B269B03017) były wyjmowane i czyszczone – organoleptycznie były bez zarzutu

8.       Kontrola spalin wykazała:

Praca na gazie na obrotach – bardzo dobre spaliny

Praca na gazie na wolnych – bardzo dobre spaliny

Praca na benzynie na obrotach – bardzo dobre spaliny

Praca na benzynie na wolnych – BARDZO ZŁE SPALINY (im dłużej tym gorzej)

9.       Komputer jaki posiada samochód:

23710 1353R

V40   GL4

V29009794A

1306 026803

23710 1370R

 

Czy zapchany katalizator może dawać takie objawy?

Czy próbować podmienić komputer ?

Czy grzebać w mapach spalania aby podnieść mu wolne obroty?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Nasza strona utrzymywana jest wyłącznie z reklam. Dlatego prosimy o wyłącznie AdBlocka w przeglądarce podczas korzystania z witryny https://megane.com.pl .

Tak, AdBlock został przeze mnie wyłączony!