Skocz do zawartości

Nasza strona utrzymywana jest wyłącznie z reklam. Dlatego prosimy o wyłącznie AdBlocka w przeglądarce podczas korzystania z witryny https://megane.com.pl

Sklep z częściami do Renault - sprawdź iParts.pl

Rekomendowane odpowiedzi

Od pewnego czasu zauważyłem ,że  po wyłączeniu klimatyzacji w momencie gdy działa tylko sam nawiew na kratkach przez które leci powietrze zbiera się  wilgoć. Po ponownym włączeniu klimy wilgoć zaraz znika. Sytuacja występuje tylko gdy wyłączę klimę. Jeśli  od początku chodzi sam nawiew to wilgoć się nie zbiera. Po zgaszeniu silnika, odczekaniu około 10 minut i włączeniu nawiewu wilgoć się nie pojawia. Nie wiem czy miałem tak od początku ponieważ nie zwracałem na to uwagi. Czy to jest normalne czy jednak przewód odprowadzajacy wodę może być lekko przytkany? Pod autem woda z przewodu kapie.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Fizyki nie oszukasz. Taka sama sytuacja jest na butelce wody z lodówki jak ją wyciągniesz i położysz w temp. pokojowej. Skrapla się wilgoć z powietrza na ściankach butelki. Podobnie jest z karatkami, najpierw są schładzane przez klime do kilku stopni a po wyłączeniu leci na nie ciepłe powietrze i się skrapla woda.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...
8 godzin temu, robus23 napisał:

Nikt więcej  nie ma podobnej sytuacji ? 

Nie jest to normalna sytuacja.

Dnia 3.09.2018 o 12:22, onomatopeja napisał:

Taka sama sytuacja jest na butelce wody z lodówki jak wyciągniesz i położysz w temp. pokojowej.

Zgoda ale zawartość butelki ma wtedy dużo niższą temperaturę niż otoczenie i gdy ją do niego oddaje występuję kondensacja. Różnica temperatur jest duża i długo się utrzymuje.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jest to całkiem normalna sytuacja, zgodna ze wszystkimi prawami fizyki.

Powietrze kierowane przez kratki do  wnętrza jest chłodzone przez pracujący układ klimatyzacji. Wilgoć z powietrza zbiera się na parowniku, spływa odpływem na zewnątrz pojazdu.

Same "listka" kratek zostają schłodzone do niskiej temperatury. 

Wyłączasz sprężarkę, parownik dosyć szybko osiąga temperaturę zasysanego powietrza, przez co jeszcze powietrze dodatkowo zbiera wilgoć. Powietrze przepływa przez wychłodzone kratki, na których wytrąca się wilgoć. W tym momencie, całe kanały dolotowe są też mokre.

U mnie w takiej sytuacji, wilgoć wytrąca się na dolnej krawędzi przednie szyby gdzie dmucha nawiew, oraz na bocznych szybach prze kratkach nawiewu. Tak mam skierowane nawiewy.

Nie widzę, nawet przez moment nie zastanawiałem się, nad "nienormalnością" tego zjawiska.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hm... trzepię sporo km różnymi autami z klimą od jakiś 9 lat i nigdy nie zauważyłem wilgoci na kratkach nawiewu. Zdarzało mi się używać klimy na niskiej temperaturze żeby szybko schłodzić wnętrze, a później ją wyłączać i np. otwierać okno. No ale skoro to normalne to spoko, choć nie dla mnie :) A może po prostu nie patrzę na kratki nawiewów gdy jadę. Szyby owszem, czasami zaparują, wiadomo.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Od blisko 30 lat, mam wielkie szczęście używać różne auta z układem klimatyzacji. Pierwsze nabijałem w serwisach AGD z układu butla + sprężarka z lodówki na drewnianej podstawie. Nikt nie ważył gazu, nikt nie ozonował układu itp. a działało  :)  ...  Owszem,  aktywną naukę fizyki zakończyłem już jakiś czas temu, ale co nieco pamiętam.

Nigdy nie wykropliła się Tobie para wodna na zewnętrznych lusterkach podczas jazdy autem, gdy nagle wjeżdżasz z chłodnej masy powietrza do cieplejszej?  Całe lustra łącznie z obudową parują, zdarza się, że aż kapie z nich woda. Oczywiście w specyficznych warunkach sparuje dosłownie całe auto z zewnątrz, ale na lusterkach zewnętrznych, ze względu na ich wychłodzenie podczas jazdy widać to najczęściej.

Dzieje się to szczególnie w wysokich górach na autostradach gdzie szybko zmieniają się warunki pogodowe.

Jest to dokładnie to samo zjawisko. Fizyki nie oszukamy.

Edytowane przez Lelupi
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

8 minut temu, Lelupi napisał:

Nigdy nie wykropliła się Tobie para wodna na zewnętrznych lusterkach podczas jazdy autem, gdy nagle wjeżdżasz z chłodnej masy powietrza do cieplejszej?

Oczywiście, że tak. Nie często ale się zdarza.

No to skoro mamy wyjaśnione to fajnie. Człowiek uczy się całe życie.

W każdym razie nigdy nie zauważyłem wilgoci na kratkach nawiewu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Założyłem ten wątek ponieważ wiele osob mówi że to normalna sprawa , ale prawie nikt nie ma wilgoci na kratkach. Okazuje się że niby to normalne, ale nawet tutaj na forum tylko kolega onomatopeja potwierdził  że takie coś u niego występuje. 

Edytowane przez robus23
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

pewnie mało kto na to uwagę zwraca, ja też bym tego nie widział jakby kiedyś nie grzebał przy kratkach po wyłączeniu klimy. Woda z kratek odparowuje dość szybko więc można nie zauważyć.

Dnia 15.09.2018 o 20:01, pbet napisał:

Zgoda ale zawartość butelki ma wtedy dużo niższą temperaturę niż otoczenie i gdy ją do niego oddaje występuję kondensacja.

eh... a kratki przez które leci przez dłuższy czas powietrze o temp ok 3-4 stopni (przy sprawnej klimie tyle mniej więcej jest ale tobie uściśle że może być nawe 1 stopnień na kraktach przy wydajniejszych klimach w innych samochodach), to kawałka plastiku nie słodzi do tych 3 nawet 5 stopni ? O_xxx i wtedy jak wyłączysz klimę i w momencie walnie na tą kratkę powiedzmy 24*C ( albo nawet 20 jak ci za ciepło w aucie i włączysz se klimę przy 20*C na dworze) to następuje momentalnie kondensacja, ogrzewanie kratek i odparowanie tej wody... Nie wiem przeprowadzić ci jakiś eksperyment i nagrać to ?:D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jak wrócę wieczorem z wojaży to wrzucę ci 2 zdjęcia kratek z corsy D po 30 min jeździe z klimą (zaraz po wyłączeniu). Też tam występuje to zjawisko ale o wiele mniejsze BO:

1) corsa ma mniej wydajną klimę (słabiej chlodzi od scenika),

2) filtr kabinowy muszę wymienić :D bo słabo wieje ogólnie

3) rozwiązanie nawiewów, deski itp jest inne więc to zjawisko aż tak nie występuje.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Nasza strona utrzymywana jest wyłącznie z reklam. Dlatego prosimy o wyłącznie AdBlocka w przeglądarce podczas korzystania z witryny https://megane.com.pl .

Tak, AdBlock został przeze mnie wyłączony!