Skocz do zawartości

Nasza strona utrzymywana jest wyłącznie z reklam. Dlatego prosimy o wyłącznie AdBlocka w przeglądarce podczas korzystania z witryny https://megane.com.pl

Sklep z częściami do Renault - sprawdź iParts.pl

Wgrywanie map benzynwych - MII phI


Rekomendowane odpowiedzi

Witam Forumowiczów.

Mam pytanie dotyczące wgrywania map benzynowych - czy jest to możliwe i do przeprowadzenia samemu? Robił to ktoś już? Jako, że z moja Meganką jest jak z Lidlem, to w ubiegłym zaczął się ten sam problem co już miałem w lutym br. czyli takie cos jak zalewanie silnika po odpaleniu, brak reakcji na wciśnięty gaz (chyba że bardzo delikatnie) po czym po chwili pracy (20s) możliwa jest jazda i nic złego podczas jazdy się nie dzieje. Kolejne uruchomienia nie powodują tej przypadłości. Mechanik wtedy nie mógł dojść co się działo i wgrał mapy silnika co przyniosło efekt, ale wtedy miałem stary komp od gazu LandiRenzo, który generował u mnie więcej nerwów i kłopotów. Niedawno kupiłem QBOXa od STAGa, został wlutowany, zaadaptowany i właśnie po 2 tyg od tego problem pojawił się znowu - dokładnie te same objawy. 

Stąd pytanie czy jest to możliwe do wykonania? Potrzebny jest zapewne program i interfejs. Ja dysponuje interfejsem ELM 327 BT 2.0 OBD Chip PIC18F25K80 v1,5 i domyślam się że PyClipami i innymi tego typu programami nie zrobi się tego. Baza czy inny wkład do tej operacji potrzebny jest do 1.6 16V.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zakręć gaz w butli. Przejedź kilkadziesiąt km na benzynie. Masz ELM sprawdź jakie korekty paliwowe wystawia sterownik silnika - długookresowa powinna zmierzać do 0, z krótkookresową może być różnie. Jeżeli sondy lambda żyją to powinno tak być. Jak jedziesz na LPG to zobaczy po przejechaniu kilkudziesięciu km, bez gaszenia silnika, jak przedstawiają się korekty? Zawsze po odpaleniu zimnego silnika korekty są na +, ale w miarę rozgrzewania silnika będą spadać.

Mam interfejs do gazu? Warto kupić interfejs BT od CCY i użyć aplikacji na tel. Na wolnych obrotach mój 1.6 miał czas wtrysku 3,2 ms PB. Jeżeli czas na PB będzie krótszy to oznacza, że masz za bogato - korekta długoterminowa na minusie, krótka na dużym minusie. Odwrotnie jak jest za ubogo. Jakie wtryski? Prawidłowo ustawione w Stagu? Barracudy (polecam - ciche i wytrzymują spokoniej 100 tyś.; Hana klepią) dobrze pracują na nastawie Valtek 34. Dużo km przejechane na wtryska? Można spróbować umyć je w dykcie jak kleją - to będą zalewać gazem silnik. Warto założyć filtr odstojnikowy Alex Ultra 360 i węże Parkera. Ja miałem jeszcze układ do podgrzewania wtrysków do 55 stopni elektrycznie aby się oczyszczały z oleju. Zimą odparowany gaz, zaraz po przełączaniu ma temperaturę w okolicy 0. U mnie temperatura gazu dochodziła do 34 stopni zimą a latem 40+. To wszystko za mało aby doprowadzić do samooczyszczania wtrysków. Producenci np. Alex stosuje teflon aby się nie kleiły ale na zbyt długo nie starcza.

Źle wyregulowana instalacja LPG powoduje rozjechanie map PB. Później pojawiają się problemy z pracą na benzynie. Trzeba doprowadzić do powrotu korekt w okolicę 0. Na to zero ma wpływ: sprawność sond lambda (masz spory przebieg), sprawność układu zapłonowego, zmiennych faz oraz wydajność pompy paliwa. Jak pompa kończy życie to korekty idą na +. Wyczyść przepustnicę - będzie wymagać adaptacji - jazdy.

Nie wiem czy zdjęcie klem resetuje zebrane adaptacje w ECU, ale jadąc na benzynie to samo się osiągnie - trzeba aby sterownik widział różne obciążenia silnika, różne prędkości obrotowe. Można to porównać do zbierania mapy benzynowej.

Jak już korekty zejdą do 0 należy zrobić kalibrację instalacji gazowej, zebrać zgodnie z procedurą mapę benzynową i na tej samej trasie - zadając różne prędkości obrotowe i obciążenia, zebrać mapę LPG. Dopasować mapy i można spróbować włączyć autoadaptację. Na mapie korekt OBD zobaczysz czy jest OK. Wytnij dotryski benzyny poniżej 1,1 ms. Przełączanie cylindra ustaw pomiędzy 300 a 600 ms - dobrać doświadczalnie - pomoże to klejeniu wtryskiwaczy jak jest "zimno" - temperatury poniżej 15 stopni.

Nie wiem czy faktycznie były wgrane mapy benzynowe, ale uważam że warto zmienić mechanika.

To, że nie pali się check nie oznacza, że z autem jest wszystko OK.

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Prezes zmienił(a) tytuł na Wgrywanie map benzynwych - MII phI
  • 2 tygodnie później...

Dzięki za szybkie odpowiedzi, ja z kolei nie mogłem szybciej odpisać - sezon urlopowy :)

CzechuXX - kasowałem bądź kasuje błędy nawet jak nie wyświetlają mi się na desce. Raz na 3/4 dni podpinam taka rutynka już :D

szwagier24a - tu coś może zmierzać do tego co mówisz bo chwile jeździłem tylko na benzynie i tak jakby się już normowało, bardzo rzadko po starcie był ten objaw falowania. Ale pojechałem kiedyś w niedzielną trasę i załączył mi się w głowie trybik żeby przełączyć na gaz no i przełączyłem i od wczoraj to samo. Mam interfejs do gazu z CCY. Jeśli to pomoże to porobię screeny z aplikacji STAGA, te mapy, czasy wtrysków bo już nie pamiętam jakie miały wartości. Co do sond lambda to tą pierwszą przed katem wymieniałem na Boshowską nową jakiś miesiąc temu. Ta druga na wydechu podejrzewam że jest od bardzo dawna bo zapieczona jest. Przepustnice czyściłem ale to nie problem wyczyścić drugi raz - od razu założę nową uszczelkę. Co do zmiany mechanika to już procedura wykonana jest od dawna. Wtryski do gazu to AC W01 i wtryski wymieniane były razem z wlutowaniem Qboxa.

 

I pytanko na koniec - ogarnia ktoś dobrze DDT4ALL i byłby chętny podzielić się wiedzą (ok. Krakowa)? Apki na telefon w miarę sobie po nich śmigam niestety na lapku menu ECU jest po francusku (w samochodzie komunikaty po angielsku) i patrząc na filmiki poprostu nie mam niektórych funkcji jak ich twórcy. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Skoro kasujesz błędy to masz dostęp do jakiegoś elm. Teraz rozgrzej silnik do temperatury roboczej i jeżdżąc na benzynie sprawdź jakie masz korekty krótkie. Potem to samo zrób jeżdżąc na gazie. Jaka jest różnica?

Jak będziesz robić screeny to poproszę na rozgrzanym silniku do 90 stopni czasy wtrysku podczas pracy na gazie i na benzynie.

Drugą sondę zostaw w spokoju.

Czy po czyszczeniu przepustnicy robiłeś jej adaptację?

Wtryskiwacze AC w01 są słabymi wtryskiwaczami. W02/w03 kilka złotych droższe a o wiele precyzyjniejsze.

No i jeszcze doprecyzuj. Te problemy dzieją się na benzynie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak. Te problemy dzieją się na benzynie, zaraz po odpaleniu samochodu i jak silnik jest zimny. 

Sytuacja taka: wsiadam, odpalam auto, obroty wchodzą na 1000 i zaczynają opadać do 600 czasem poniżej, auto zaczyna drżeć, tak jakby kasłać z wydechu, jakby się dusiło i na mocne wciśnięcie gazu obroty jeszcze obniżają je, a tak delikatnie przygazowanie przez 10s i obroty wskakują na normę i można rozpocząć jazdę. Jak silnik jest choć trochę ciepły to nie zauważyłem tego. 

Adaptacje zrobiłem tak że po jeździe na benzynie wróciło do normy. Żadnym programem 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Naprawę tej przepadłości sinika musisz zacząć od;

   - zakręcenia  gazu  na  butli,

   - przejechaniu  > 100 km na samej benzynie; 

          - najlepiej z wysokimi obrotami silnika > 3000 obr/min.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziś rano pojeździłem, zagrzałem silnik i podpiąłem interfejsy do gazu i do OBD. Wrzucam w formie zipa screenshoty z CarScanera Pro oraz z programu AC Stag. Nie wszystko uchwyciły ponieważ korkekty benzynowych wtrysków wahały się od 2,8 do 3,3 z przeważającą częstością na czas 3,1/3,2.

 

screeny.7z

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na wolnych czasy ok. Niskie podciśnienie: wyczyść  i uszczelnij masensor silnika. Pokaz wartości podciśnienia,  wyprzedzenia zapłonu, otwarcie przepustnicy,  wykresy sond lambda. Wszystko dla wolnych obrotów i rozgrzanego silnika bez klimy.

Wygląda na to że katalizator żyje,  sondy również. 

Mnożnik delikatnie za wysoki - początek powinien być pomiędzy 1,2-1,4. Czasy wtrysku gazu zbyt krótkie: kleją wtryski lub zbyt duże dysze. Korekta długookresowe zubożająca czyli zbyt bogato.

Pojeździj na benzynie więcej i rozsądnie  tak aby silnik pracował w pętli zamkniętej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 miesiące temu...

Witam ponownie, odgrzewam kotleta.
Taka przerwa wynikała z tego, że nadmiar pracy oraz testowanie różnych rzeczy by rozwikłać zagadkę a mianowicie:
1. wymieniałem przepustnicę  ponieważ czyszczenie starej nie pomogło, a na nowej ustąpił objaw spadku obrotów nawet do 400/min na rozgrzanym silniku w korku.

2. sprawdzałem kable masowe - dla pewności odkręciłem, wyczyściłem, dałem troszkę smaru miedzianego.

3. map sensor jest dobrze uszczelniony. czujnik temperatury nie pokazuje źle.

4. wymieniałem wtryskiwacze jeden raz, drugi raz i za drugim razem objaw drgania całego samochodu, braku reakcji na gaz niby ustąpił ale... po odpaleniu (na strzał bez problemu) wskakuje na 1300, po sekundzie obniża się na 1000 i gaśnie. Dziś mi się zdarzyło 3 razy za 4 dodałem lekko gazu i normalnie ładnie trzymał 1000 obr/min.

5. W planach mam wymienić uszczelki pod kolektorem bo są widać stare.

Przy diagnostyce z OBD natomiast zaczął mi wyskakiwać błąd B1500 w archiwum jako nieaktywny. Wujek Google mówi że to czujnik położenia wału ale nie mam żadnych objawów (tak myślę) uszkodzenia tego czujnika. Oraz sporadycznie wyskoczy U0111 tak jakby coś z akumulatorem ale nie mam pojęcia co. Klemę (-) zmieniłem bo tamta była strasznie zużyta i nie trzeba było klucza by ją ściągnąć - ale nie rozwiązało to tego. Dodam że tak jak wcześniej na desce rozdzielczej nie generuje mi żadnego kodu usterki.

 

Coś Wam przychodzi do głowy co może być jeszcze?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

32 minuty temu, bebson18 napisał:

po odpaleniu (na strzał bez problemu) wskakuje na 1300, po sekundzie obniża się na 1000 i gaśnie

Kontrola/pomiar ;

   - ustawienia rozrządu,

   - podciśnienia,

   - kąta wyprzedzenia zapłonu,

   - napięcia sond lambda,

   - temperatury silnika

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wypalone zawory od LPG sprawdź kompresję. Na postoju masz obciążenie silnika 18 procent w tym silniku powinno być 3 z klima i 2 bez klimy. Mapy gazowe też masz na bogatej mieszance. Odchyłka nie może być więcej niż 5 procent. Zasada strojenia jest taka jeździsz na benzynie z 40 km. Ponieważ muszą się wykasować stare korekty po złych mapach LPG. Potem w stagu autokalibracja jazda na benzynie z 20 km  i potem na gazie co chwilę korygując mapę gazu. Jak będzie w granicy 10 procent włącz autoadaptacji obd lub inną i pojezdz tak z 10 km powinna odejść poniżej 5 procent odchylka. Wyłączasz autoadaptacji i tyle. Nie zostawiaj autoadaptacji bo czas wtrysku jest brany z wtrysku benzyny i przy małych odchylach skoryguje to komputer silnika a tak dzieją się cude

Edytowane przez pawelsonx
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Nasza strona utrzymywana jest wyłącznie z reklam. Dlatego prosimy o wyłącznie AdBlocka w przeglądarce podczas korzystania z witryny https://megane.com.pl .

Tak, AdBlock został przeze mnie wyłączony!