Skocz do zawartości

Nasza strona utrzymywana jest wyłącznie z reklam. Dlatego prosimy o wyłącznie AdBlocka w przeglądarce podczas korzystania z witryny https://megane.com.pl

Sklep z częściami do Renault - sprawdź iParts.pl

Wymiana końcówek drążków kierowniczych


Rekomendowane odpowiedzi

No wiesz, każda zbieżność kiedyś się zejdzie a rozbieżność rozjedzie w świat, ale nie mówimy o tym gdzie i jak, tylko jak drobny ruch drążkiem wpływa na zmianę położenia koła względem osi symetrii auta.

  • Zwycięzca 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeszcze raz, o ile kolega nie jest płaskoziemcą :)

Obrót drążkiem o wartość X, spowoduje zmianę kąta koła o wartość Y Ten kąt będzie jaki będzie np. 10° ALE, jeżeli felga będzie większa (do felg ustawiamy kąty) to w mm będzie większa wartość zbieżności. Jak to się ma w praktyce? Ano tak, że jak mamy zbieżność +1mm dla felg 13" a założymy felgi 20" to będziemy mieli zbieżność (tu strzelam) 3mm Jak to policzyć dokładnie nie wiem, chcesz się dokształcić szukaj. To będzie na pewno sinus kąta i coś ze średnicą felgi.

 

Podsumowując: Ten sam obrót drążka o 90° przy mniejszej feldze da mniejszą wartość zbieżności w mm a przy większej feldze większą. Dlatego, na pewno maszyny do ustawiania geometrii zapytają o wielkość felg.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 minut temu, omega napisał:

Dlatego, na pewno maszyny do ustawiania geometrii zapytają o wielkość felg.

no jednak nie pytają. Może z tym dokształcaniem zacznij jednak od siebie ponieważ jak widać nie masz pojęcia co to jest zbieżność. Wielkość felgi/koła kompletnie nie ma znaczenia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co nie zmienia faktu, że po gmeraniu przy zawieszeniu zwłaszcza przednim należy skontrolować a w zasadzie ustawić zbieżność. Rozchodzi się nam o to czy wydać 100 PLN na zbieżność czy 800 -1200 za zbyt szybko zużyte opony. Bezpieczeństwa się nie wycenia.

Podam prosty przykład: czasem latem zdarza się, że skręcając z całkiem nie dużą prędkością 20-30 km/h słyszymy pisk opon - nie którzy mówią, że to gorący asfalt i guma piszczy - nic bardziej mylnego - kontrola zbieżności wykaże nieprawidłowości.

Podam swój przykład: czy po zmianie przednich amortyzatorów trzeba ustawiać zbieżność w Megane? u mnie po wyminie kierownica już nie patrzyła na wprost.

  • +1 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zbieżność: jest to różnica odległości brzegu felgi kół samochodu, zmierzonych za i przed osią obrotu kół w ich płaszczyźnie, równolegle do podłoża.

Nie wiem czy się nie pomylę, z grubsza spróbujmy: U mnie z przednim napędem zbieżność wynosi powiedzmy +0°10'

sinus z tego wynosi 0,001 : 432 (fi 17" felgi w mm) = 2,3mm

Znalazłem taką tabelę: http://www.misiu.ugu.pl/pdf/tabela_zbieznosci.pdf i tu wychodzi 1,4mm i gdzieś robię błąd. Jak ktoś z kolegów na bieżąco z trygonometrią, proszę o korektę.

W każdym razie nie ma wątpliwości, że wartość w mm JEST zależna od wielkości. Wartość w stopniach jest oczywiście uniwersalna. I oczywiście wielkość felgi MA ZNACZENIE. Z tej tabeli widać, że te wartości może i są bez znaczenia (u mnie 0,1mm pomiędzy 15" a 17"), ale fakt jest faktem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

44 minuty temu, szwagier24a napisał:

Co nie zmienia faktu, że po gmeraniu przy zawieszeniu zwłaszcza przednim należy skontrolować a w zasadzie ustawić zbieżność.

pełna zgoda

 

12 minut temu, omega napisał:

I oczywiście wielkość felgi MA ZNACZENIE. Z tej tabeli widać, że te wartości może i są bez znaczenia (u mnie 0,1mm pomiędzy 15" a 17"), ale fakt jest faktem.

dobra to inaczej bo widać nie rozumiesz tej różnicy. Jak wielu klientów robi praktycznie. Powiedzmy, że masz felgi z oponami zimowymi 195/65/15 i zmieniasz na lato 205/50/17, robisz geometrię?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie. Ustawiamy do felgi. Aleś mi dał zadanie, nie mogę się doliczyć wartości z tej tabeli hehe, ale posiedzę

19 minut temu, omega napisał:

Zbieżność: jest to różnica odległości brzegu felgi kół samochodu

 

Chyba, ze felgi są innej średnicy, ale jak widzisz wartości w tabeli, jest to bez znaczenia.

Między 15 a 17 masz 0,1mm różnicy. To pewnie nawet mniej niż tolerancja dla danej wartości, bo przecież masz podany zakres, albo +/- coś tam

Co jeszcze raz podkreślę, że mieści się w tolerancji nie oznacza, że wielkość felgi nie ma wpływu na zbieżność. Bo ma.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Coś mi zaczyna wychodzić hehe

1' = 0.016° z tego sinus, bo to może być tylko przyprostokątna do przeciw = 2,8 i zdaje się, trzeba to przez 2 bo... dwa kola?? :) ale to by dało to magiczne 1,4mm

Szerokość felgi nie ma znaczenie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

nie męcz się. Nie zmienisz zbieżności jakimiś dziwnymi ruchami. Przeczytaj dokładnie co to jest zbieżność takie tam dyrdymały o osiach symetrii pojazdu toczeniu koła i co tam jeszcze. Wujek google też ma sporo materiałów a mi się nie chce szukać czegoś przystępnego. Aby można było coś zmierzyć w mm trzeba posiadać dokładne dane wg których producent określa punkty pomiaru w mm i wszelkie pozostałe warunki. Dlatego też każda maszyna do geometrii robi to w minutach i stopniach. I nie ma znaczenia jakie założysz koło, wartości się nie zmienią co oznacza że zbieżność się nie zmienia, To, że jest jakaś tabela z dziwnymi wartościami nic nie oznacza, zadałem Ci dodatkowe pytania aby Ci to uzmysłowić. Nie chce mi się dochodzić co ktoś sobie wymyślił ale w ustawianiu geometrii ta tabelka nie ma racji bytu. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Stopnie nie zmieniają tu logiki, dokładnie tak samo ma znaczenie wielkość felgi. Ona ginie w tolerancji. Podejrzewam, że ta tabelka ma taki sens, że jak ktoś ma podaną wartość zbieżności +0°10' i chce sam z pomocą metrówki ustawić zbieżność, to musi ją przeliczyć na mm i tyle.

Może rano mnie olśni, to coś dopiszę :) 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Myślę, że kolega @szympop otrzymał już satysfakcjonującą odpowiedź a dalsza dyskusja o szczegółach ustawiania zbieżności niewiele już do założonego tematu wnosi. Temat do zamknięcia.

  • +1 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • aniewa zablokował(a) ten temat
Gość
Ten temat został zamknięty. Brak możliwości dodania odpowiedzi.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Nasza strona utrzymywana jest wyłącznie z reklam. Dlatego prosimy o wyłącznie AdBlocka w przeglądarce podczas korzystania z witryny https://megane.com.pl .

Tak, AdBlock został przeze mnie wyłączony!