Skocz do zawartości

Sklep z częściami samochodowymi iParts.pl


Masz ciekawy materiał wideo związany z motoryzacją?
Dodaj go do na naszej bazy - kliknij tutaj, wybierz kategorię i dodaj film

Recommended Posts

Witam, ponieważ w ostatnim czasie w mojej Megance III miałem problemy ze światłami wstecznymi i czujnikiem cofania tworzę temat, który może być pomocny.

 

Objawy usterki: początkowo co jakiś czas nie włączały się światła oraz czujnik cofania. Odkryłem, że czasem redukując i ponownie wrzucając bieg wsteczny, dopychając silniej gałkę, światła i czujnik się załączały. Stąd od razu przypuszczałem, że wina jest jakiegoś włącznika w skrzyni biegów, albo przetartych przewodów.

 

Najpierw skontrolowałem jednak elektrykę w module bezpieczników pod maską obok akumulatora. Nie zrobiłem wtedy zdjęcia, stąd zaznaczyłem miejsca sprawdzenia na przykładowym zdjęciu z internetu:

1. Sprawdziłem bezpiecznik nr 17 10A.

2. Bezpiecznik był dobry. Dalej sprawdziłem prąd na kostce MN blaszki 11 (przewód beżowy) i 12 (przewód pomarańczowy). Jeżeli tu nie ma prądu znaczy, że może to być uszkodzony przewód lub sam czujnik w skrzyni biegów.

3. Jeżeli na obu przewodach byłby prąd można sprawdzić przewód nr 2 (szary) na kostce CN (brązowa) - napięcie wychodzi z tego modułu na czujnik i światła cofania.

 

Dalej niż pkt. 2 nie szukałem przyczyny, bo u mnie właśnie problemem był czujnik w skrzyni, który można wymienić samemu mając kanał, lub podnośnik.

Wystarczy odkręcić osłonę silnika 4 śrubki zderzak i po 2 na środku i na końcu osłony (wykręcając warto patrzeć gdzie jaka długość śruby).

 

Następnie klucz 24 i wykręcenie czujnika (zielony) na górze skrzyni biegów - zaznaczony na zdjęciu kółkiem. Czujnik ma nr fabryczny 82000177718. Olej do uzupełnienia w skrzyni ELF NFJ 75/80 zupełnie nie jest potrzebny.

 

Po wypięciu kostki 3 pin z czujnika, a przed wykręceniem samego czujnika, wpiąłem kupiony na aukcji czujnik używany i światła oraz czujka od razu zaczęły działać.

 

Czas wymiany 10 minut.

Koszt proponowany wymiany w serwisie ASO 120zł za część 100 za wymianę = 220zł.

Koszt wymiany w warsztacie 20zł, za czujnik na aukcji dałem niecałe 70zł z wysyłką = 90zł.

post-59867-0-84215900-1384426284_thumb.jpg

post-59867-0-08744600-1384426393_thumb.jpg

post-59867-0-50533300-1384426399_thumb.jpg

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Taki czujnik kupiłem za 49 w sklepie motoryzacyjnym (zamiennik EPS), wymiana od góry (bez zdejmowania osłon), pod akumulatorem-5min

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

cięcie

Szkoda, że mając to doświadczenie nie założyłeś tematu z poradą na forum. Nie wiedząc dokładnie, gdzie jest czujnik w skrzyni MegIII zajrzałem od dołu, a gdybyś wstawił temat z foto byłoby to pomocne dla mnie i innych forumowiczów...

Regulamin pkt. 5.13 – cytowanie

Nie cytujemy postu w całości odpowiadając bezpośrednio pod nim. damiar

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Taki czujnik kupiłem za 49 w sklepie motoryzacyjnym (zamiennik EPS), wymiana od góry (bez zdejmowania osłon), pod akumulatorem-5min

Witam

mam ten sam problem, tzn. raz na może 10 razy załączą się światła biegu wstecznego (także nie załącza się tylna wycieraczka gdzie mam ustawione że automatycznie ma się załączać przy wstecznym. TZN załącza się wycieraczka jak się załączą światła, czyli 1 na 10 razu)

I tak pomyślałem, że to czujnik wstecznego biegu do wymiany

Powiedz tylko czy trzeba akumulator wyjmować żeby się tam dostać, czy w jaki sposób jest tam dojście ?

 

AKTUALIZACJA

wyjalem akumulator zeby sie dostac do tgo czujnika ale nie dalo rady, tzn akumulator jest w takiej plastikowej skrzyni, wiec nie bylo przejscia. Obok akumulatora mam reduktor od instalacji LPG, takze w moim przypadku jedyna opcja to dostanie sie od dolu auta

 

lapka2.gif

Regulamin pkt. 5.6 - pl-literki Aston76

Edytowano przez aston76

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Do Amator43

Czesc mam meg 1,6 i o opisany problem z czujnikiem możesz podać cos bliżej odnosnie kupionego przez Ciebie zamienika

Faktycznie widziałem pod maska że mozna dostac sie do czujnika pod akumulatorem i mysle zamienic go samidzielne tylko kwestia zakupu czujnika w dobrej cenie dzięki za podpowiedz.

noandy

 

 

lapka2.gif

Regulamin pkt.5.6 - pl-literki Aston76

Edytowano przez aston76

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Witam. Dziś wymieniałem włącznik świateł wstecznych. Udało mi się to zrobić od góry. Dostęp jest dobry tylko trzeba posiadać odpowiednie narzędzia. Ja musiałem przeciąć klucz oczkowy na dwie części, aby wykorzystać tą w rozmiarze 24. Od tego czasu wymiana trwała około 5 min. Koszt włącznika 58 zł. Testy, jakie przeprowadziłem w ramach identyfikacji problemu to wpięcie przewodu z żarówka 12V, co pokazało mi czy jest prąd w przewodach dochodzących do włącznika. Okazało się, że jest, to wymieniłem włącznik i gotowe.

Edytowano przez ksawek

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Autor postu ma 1,6 benzynę. dlatego ściągał osłonę od spodu. W 1,5 dCi można to zrobić od góry nawet bez demontażu skrzynki akumulatora. Tylko z wtyczką czasem trzeba się poszarpać. Ale daje radę

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Ponieważ ja także miałem problem z brakiem światła cofania i niedziającymi czujnikami parkowania, dopiszę kilka słów od siebie. Po sprawdzeniu wyżej wymienionych bezpieczników (były OK) uznałem, że przyczyną usterki jest wspomniany czujnik cofania zamontowany na skrzyni biegów. Ponieważ u poprzedników jego wymiana poszła szybko i sprawnie, stwierdziłem, że też się jej podejmę w moim 2.0 TCE.

 

Najpierw chciałem się dostać do czujnika od spodu. Po zdjęciu dolnej osłony starałem się wymacać ręką czujnik a potem zdjąć z niego wtyczkę i zacząć go wykręcać. Niestety nie udało się. Nie wiem ile miejsca jest przy silniku 1.6 (ze zdjęcia wyżej ciężko ocenić) ale u mnie już samo odłączenie wtyczki okazało się niemożliwe. Oczywiście biorę pod uwagę, że są ludzie bardziej wprawni niż ja i dysponujący kanałem bądź podnośnikiem (ja wjechałem na ułożone płyty żeby podnieść przód auta.

Drugie podejście to wymiana od góry. Tak też zaleca serwisówka (do której odsyłam). Według serwis manuala (21A. Reverse gear switch: Removal - Refitting) żeby dostać się do czujnika trzeba wyjąć akumulator a także wymontować skrzynkę/obudowę w której jest on umieszczony (80A Battery tray: Removal - Refitting).

Po dość czasochłonnym demontażu (ok. 2-3 godziny) udało mi się w końcu odsłonić i zobaczyć zielony czujnik cofania. Ponieważ, tak jak pewnie większość, nie dysponowałem specjalistycznym serwisowym kluczem nasadkowym 24 to posłużyłem się (jak wcześniej opisano) przeciętym na pół płaskim kluczem oczkowym 24. Myślę jednak, że przedłużona nasadka 24 też spełni swoją rolę. Trzeb się tylko upewnić, że tak jak przy świecach zapłonowych długość nasadki wystarczy by móc odkręcić czujnik.

Po wymianie na nowy czujnik nie sprawdziłem czy wszystko działa bo nie było przecież podłączonego akumulatora. A żeby go podłączyć trzeba z powrotem zamontować skrzynkę na której są różne sterowniki (no chyba ,że da się inaczej??).

 

Ostatecznie cała wymiana zakończyła się sukcesem ale przyznam, że się trochę narobiłem i nakląłem przy tym wszystkim. Tym którzy rzadko naprawiają swoje auto polecam zarezerwowanie większej ilości czasu. Od razu też powiem, że jeśli zlecimy taka wymianę komuś to istnieje bardzo duże ryzyko, że mechanikowi nie będzie się chciało ze wszystkim tak pieścić i nie poskładają wszystkiego tak jak należy a do tego mogą jeszcze co nieco połamać jeśli będą się spieszyć.

Edytowano przez aston76

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

ja wczoraj wymieniałem czujnik ale w szczeniaku II phi. wymiana zajęła 10 minut. auto na podnośnik.zdjęcie osłony od spodu. nagięcie osłony od lewego koła ( kierowcy) zdjęcie kostki ( u mnie czujnik 3pinowy) , wykręcenie starego, pod koniec przytkanie palcem bo trochę oleju poleciało. wkręcenie nowego . złozenie i "włala":-) . także może w szczeniaku III jest gorzej? współczuję, acz doceniam ciężką pracę.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Cześć, też mam do wymiany czujnik wstecznego biegu, megane 3 1,5 dci 90 km skrzynia 5 ( kod czujnika 8200177718 )
Czy macie może jakieś fotki, albo podpowiecie jak wymienić go samemu od góry ?
 

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Dnia 31.07.2016 o 12:46, olos47 napisał:

Autor postu ma 1,6 benzynę. dlatego ściągał osłonę od spodu. W 1,5 dCi można to zrobić od góry nawet bez demontażu skrzynki akumulatora. Tylko z wtyczką czasem trzeba się poszarpać. Ale daje radę


Hej czy masz może fotkę od góry w którym miejscu znajduje się ten czujnik w 1.5 ? 

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowany)

Fotek niestety nie mam. Ale czujnik w 1,5 dci jest na skrzyni pod akumulatorem. Najlepiej wyjąć akumulator i jego skrzynkę. - tzn. da się zrobić bez tego ale jak nie chcesz się mordować to wyciągnij skrzynkę akumulatora. Tylko, że ja mam skrzynię 6kę. Nie wiem jak jest w 5ce.

Edytowano przez olos47

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Czaję, dzięki.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Panowie, przewertowałem forum w celu diagnozy, ale nic nie ma. W mojej Megane nie działają światła cofania oraz przeciwmgłowe tylne (przednie działają). Obstawiałem czujnik biegu wstecznego, ale jest sprawny (czujniki cofania działają, wycieraczka przy cofaniu również działa). Sprawdziłem bezpieczniki pod maską i wszystkie są ok. Nie mam pojęcia co może być nie tak... Bardzo proszę o pomoc.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Np. może być zaśniedziała kostka pod fotelem kierowcy. Lub zaśniedziałe kostki w module UPC lub uszkodzony moduł UCH. Zakładam, że wykluczyłeś zaśniedziałe styki w lampach czy też uszkodzone żarówki.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Lampę jedną sprawdzałem, żarówki i styki są ok. Modułu UPC jeszcze nie sprawdzałem, muszę go najpierw zlokalizować Tak samo tą wtyczkę pod siedzeniem. Swoją drogą co ma wtyczka pod fotelem kierowcy do wstecznego i przeciwmgłowego?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Ok. Sprawdziłem jak to jest w III (zapomniałem, że w niej jest inaczej, niż w II) to tutaj kostkę od przeciwmgielnego masz w nadkolu błotnika tylnego (okolice zderzaka, kostka R319 - nie chodzi o kostkę w lampie). Światło cofania to kostka w słupku lewym przy kierowcy. Zależy też jaki masz rodzaj nadwozia. Ponieważ są to różne kostki i wiązki to może jednak być UCH (sorry poprzednio literówka i napisałem UPC). Najlepiej z działu pliki ściągnij schematy elektryczne do megane III i tam na rysunkach ładnie jest pokazane gdzie co jest.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Przyznam nie sprawdzałem Twoich zaleceń, wydaje mi się że ogólnie w aucie styki nie są tak zaśniedziałe żeby nie przewodziły, ale to do sprawdzenia w późniejszym czasie. 

Dalej szukając przyczyny wpadłem na post na forum z tematem obluzowanego przekaźnika 602 w skrzynce przekaźników 597 i postanowiłem to sprawdzić. Okazało się że go tam w ogóle nie ma! i pytanie czy w mojej wersji (1.4 TCe z manualem) ten przekaźnik powinien tam być, czy nie? Jeżeli tak, to gdzie można taki dorwać żeby uzupełnić braki?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Ten przekaźnik jest wtedy, gdy jest automatyczna skrzynia biegów.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

No to się biorę za sprawdzanie wtyczek i UCH, zobaczymy co z tego wyjdzie... mam nadzieję że nie będę musiał wymieniać komputera...

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Przedzwoń też przewody, jak nic nie znajdziesz na kostkach.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
1 godzinę temu, MichalVTS napisał:

No to się biorę za sprawdzanie wtyczek i UCH

Jeżeli chodzi o światła tylne przeciwmgielne to ten moduł je zasila, natomiast światła cofania zasila tylko moduł UPC pod maską silnika. UCH w kabinie nie zasila świateł cofania. 

Na schematach do MIII kostka R 319 w okolicach tylnego zderzaka zasila światła przeciwmgielne natomiast kostka R374 w słupku kierowcy zasila światła cofania. 

Wydaje mi się, że kostka R 374 zasila obydwa światła, tak jest w SC III. Warto więc zdjąć osłonę na słupku kierowcy i sprawdzić piny 45 i 29 w szarej kostce. Przynajmniej sprawdzić czy dochodzi do niej napięcie na pin 45 po włączeniu świateł cofania. Pin 29 może być pusty wówczas pozostaje do sprawdzenia tylko kostka R 319 zasilająca zderzak tylny.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za odpowiedź, rozumiem że kostka R374 jest w słupku A i żeby do niej się dostać to muszę zdjąć jasną obudowę. Jest gdzieś instrukcja jak to zrobić bez uszkodzeń?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Latem ściągałem osłonę słupka w scenicu III i jak dobrze pamiętam wystarczy mocno pociągnąć, jest na zatrzaskach. 

Umiejscowienie kostki R 319.

 

S34.PDF

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

W końcu sam skapitulowałem w sprawie szukania przyczyny awarii świateł cofania i przeciwmgłowych i samochód wylądował w serwisie przy okazji na wymianę oleju. Na całe szczęście udało się naprawić usterkę bez wymiany czegokolwiek. Koniec końców okazało się, że moja Megana była uderzona z tyłu oraz że miała wcześniej hak (o czym sprzedający nie raczył wspomnieć...) i po kolizji hak był wymontowany w barbarzyński sposób przy okazji uszkadzając instalację elektryczną. ka usunięta i światła świecą pięknie, tu podziękowania dla Maril Katowice za szybką (choć nie tanią) naprawę :-)

@aniewa Schemat który załączyłeś, tyczy się Megany ale w wersji HB, Coupe i Scenica 3, które przeciwmgłowe mają montowane w zderzaku, Megane Grand Tour ma światła przeciwmgłowe zespolone z postojowymi na klapie bagażnika i tutaj to chyba wygląda trochę inaczej.

 

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Chcesz dodać odpowiedź ? Zaloguj się lub zarejestruj nowe konto.

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto, to bardzo łatwy proces!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Posiadasz własne konto? Użyj go!

Zaloguj się


×