Skocz do zawartości

Nasza strona utrzymywana jest wyłącznie z reklam. Dlatego prosimy o wyłącznie AdBlocka w przeglądarce podczas korzystania z witryny https://megane.com.pl

Sklep z częściami do Renault - sprawdź iParts.pl

Nowa norma olejowa RN17


Rekomendowane odpowiedzi

1.2 TCE to wynalazek japoński, który jest poprawionym 1.4 TCE i nie wiele ma wspólnego z 2.0, który jest żeliwny.

Podtrzymuję obserwacje dotyczące jakości oleju Ravenol RNV, niemniej do 1.2 również lał bym olej niskopopiołowy ze względu na lspi, które może mieć miejsce w tym silniku. 5W40 to dobry olej dla żeliwnych silników na pośrednim wtrysku. Wtrysk bezpośredni pod tym względem jest bardziej wymagający. Ponadto łańcuch a raczej jego napinacz jest wrażliwy na wytrącanie osadów. Z tymi milersami nie jest tak wesoło. SXR nie jest złym olejem, ale moim zdaniem nie jest odpowiednim do 1.2 TCE, które mają problemy z podciąganiem oleju. Należy również pamiętać o parametrze lotności oleju w kontekście lspi i brudzeniu dolotu. RNV wypada w tej kwestii całkiem dobrze.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Do silnika 1.2 TCe są dopuszczone 3 lepkości 0W-40, 5W-40 i 10W-40. Inne lepkość jak 5W-30 nie są od dziś i jakby ten silnik potrzebował takiej lepkości to od nowości(2012 roku) byłby stosowany 5W-30. Tak się nie stało. Silnik nawet nie wymaga oleju nisko, czy średnio popiołowego, tylko full saps. Nie każdy silnik T-GDI jest podatny na LSPI chociaż w teorii powinien być. Na tym SXR który nawet nie ma API SN a SM silniki 1.2 TCe robiły po 300 tys. km bez remontów. Z jakiś powodów ten silnik potrzebuje "grubego" SAE40. Nie wiem, pierścień olejowy i zgarniający pod tę lepkość, luzy silnikowe pod tę lepkość? Tak jak pisałem Elf SXR ma KV100 14,7 - gruby film olejowy a to charakteryzuje głównie oleje racingowe do maksymalnej ochrony silnika. Wynalazki japońskie od kilkudziesięciu lat jeżdżą na 0W-20. 

 

Co mi przychodzi do głowy i jest kompromisem to 5W-40 C3. Zachowana lepkość i lżej dla katalizatora. 

 

@szwagier24aJakie masz obiekcje co do Millersa? To świetne oleje. Millers mocno siedzi w motorsporcie. Ich oleje CFS'y pluskają się w silnikach w Rajdach Dakar. Za to kontrowersyjny jest Ravenol. 

 

Millers EE PERFORMANCE C3 5w40

image.thumb.png.b8979a3f4a75201fc1106380bcfe904e.png

 

Całkiem nowoczesny ten olej. Jest RN0710. Ma nawet MB 229.52 a przy tej normie .52 chyba były testy na LSPI. Jest też ta najnowsza norma VW 511 00. Jego skład powinien być bardzo nowoczesny. Na pewno przewyższa wymagania RN0710. 

 

  • najnowsza technologia MID SAPS chroni zarówno silnik, jak i układy oczyszczania spalin, w tym filtry DPF i GPF, katalizatory SCR, zapewnia kontrolowany poziom sadzy oraz ochronę środowiska

Parametry:

Ciężar właściwy przy 15 C, g/ml:…0,850

Lepkość kinematyczna przy 100 C:…13,6 cSt

Lepkość kinematyczna przy 40 C:…81 cSt

Indeks lepkości:…172

Temperatura krzepnięcia:… -45 C

Temperatura zapłonu:…220 C

TBN:…8 mg KOH / g

HTHS:…3,7 mPa s

  

Grubas jak SXR to nie jest, ale 13,6 cSt łapie się w SAE40. Dość wysoki HTHS. TBN obniżony, ale wiadomo to mid saps, więc taki musi być. Temperatura krzepnięcia -45 wskazuje, że to pewnie mieszanina baz grupy III i IV(pao).  Nie wiadomo jaki ma CCS, MRV i Noack. 

Edytowane przez emigrant_
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wiedzieć czemu Renault zalecał lać tego SXR, ale trzeba pamiętać, że w tym czasie Renault rekomendowała Elfa. Owszem, były inne modele oleje od Elfa, ale należy pamiętać, że bardzo dużo jeździło zwykłych 1.6 16V, 1,2 D4F i one jeździły na 5W40. Może producent silnika bał się podwyższonej temperatury pracy oleju ze względu na podgrzewającą moc turbosprężarki i spadek lepkości, który mógłby spowodować szybsze zużycie silnika. Nie zwracano uwagę na układ oczyszczania spalin bo nie było w tych silnikach filtra cząstek stałych. Ujednolicenie gatunku oleju w serwisie do wszystkich silników ułatwiło serwisowanie. Zresztą obecnie jest tak samo - RN17. Ponadto na pewno również w 1.2TCE benzyna dostaje się do oleju, przez co 5W40 wydaje się optymalnym wyborem. Nie wiem co za technologia zastosowana jest w RN17, że pomimo benzyny w oleju zapewnia wystarczającą ochronę. W sumie logiczne, bo w innych markach 0W12 też jest nazywane olejem.

Millers: na YT użytkownik Piotr Tester pokazuje co się dzieje z olejami po podgrzaniu do temperatury wrzenia i: Millers, być ze względu na swoje dodatki nie wypada górnolotnie w porównaniu do SXR'a. Gorzej wypadają jednie produkty motula. To, że produkty ich są stosowane w motosporcie w ogóle mnie nie przekonuje bo tam stosowane są inne lepkości, a wymiana oleju jest codziennie. Spełnianie oleju norm VW w cele mnie nie zachęca: są to oleje o obniżonej ochronie silnika.

Co do Ravenola: może nie udaje, że jest czymś lepszym od innych. W moim przypadku (1.3 TCE) sprawuje się lepiej niż serwisowy castrol (o zgroza) czy Elf. U mnie napinacz łańcucha nie ma zapadki i po uruchomieniu musi szybko być zbudowane ciśnienie oleju a jednocześnie zachować parametry po rozgrzaniu do temperatury pracy. U mnie przechodzi ten olej ekstremalny test, krótkich odcinków, niedogrzany. Podczas mrozów na korku od wlewu oleju znajdowałem ślady śmietany, podczas gdy na SXR było by zdecydowanie więcej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1.3 TCe też nie są cudowne. Pewnie widziałeś filmik Dworaczeka z wypalonym zaworem i tłokiem w 1.3 TCe. Niby wina wtrysku. Brak oleju, nagaru olejowego w komorze spalenia, czysto. Może jednostkowy przypadek i o niczym nie świadczy, ale mimo wszystko w 1.2 TCe też wypala tłoki i zawory. To samo się dzieje w niby "dopracowanym" 1.3. Wniosek jest jeden. Renault i ekipa nie umie robić silników. Daleko im do Hondy, czy Toyoty. 

 

Tak, opytmalnym do 1.2 TCe będzie 5W-40 w klasie C3. Nie ma co katować katalizatora trójdrożnego TWC, bo chyba taki w 1.2 TCe siedzi olejem A3/B4 full sapsem. Na pewno RN17 o lepkości 5W-30 nie jest olejem do tego silnika. Mimo, że od 3 lat jeżdżę na RN17 i nic się nie dzieje co nie zmienia faktu, że trzeba wrócić na 5W-40. 

 

@szwagier24aAnalizy Ravenola u R2D pokazują, że ich oleje szybko się degradują. Te ich USVO(polimery gwiaździste) to ściema. Testy Piotra Testera są śmiechu warte. Nic nie pokazują ani nic nie wnoszą. On sam się nie odzywa na filmikach, bo wie, że to co on robi to jest nic niewarte. Ja go nawet subskrybuję od kilku lat i czasami coś obejrzę. Kanał powstał tylko dla kasy. U niego Millers EE PERFORMANCE C3 5w40 ma 0,01 mm na suwmiarce w tym jeszcze starym teście co wieszał ciężarek do hantla, więc wynik top topów. Teraz robi inne testy na nowej maszynie które też są nic niewarte. Jakąś wartość merytoryczną pokazuje tylko R2D, ale on jest naukowcem i ma sprzęt do badania olejów. Niby sprawdza tylko lepkość, KV40 i KV100 nowego i przepracowanego oleju, ale można jakieś tam wnioski wyciągnąć.  

 

Przetestuj sobie RN17 od Millersa . Nie zamykaj się na Ravenola. 

Edytowane przez emigrant_
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dużo by się rozpisywać o filmie Dworaczyka. Nie podał w nim wszystkich informacji na temat tej usterki. To że komora spalanie itd. czyste świadczy o dopracowaniu silnika. Nie wiem czy o 1.2 można tak powiedzieć.  To, że użytkownik jeździł z niesprawnym wtryskiem nie znaczy że silnik jest niedopracowamy. Może zatankowal na jakimś bp czy orlenie podejrzane paliwo i usterka murowana.

ravenol RNV nie jest USVO. Może Renault wie że to ściema?

 

Nie ma co żonglować tylko parametrem lepkość podczas gdy dla mnie ważne jest aby olej nie był lotny, był niskopopiołowy. Skoro silniki jeżdżą na 0w20 to czy ten olej ma kV100 14 czy 12 nie ma znaczenia bo tamte mają około 8.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W Ravenolu HC nie mają USVO tylko pełne syntetyki. Widocznie specyfikacja RN17 jest mało wymagająca od oleju w klasie C3 - wystarczy zwykły hydrocrack. To samo stare RN0710 - spełnia go prawie każdy olej nawet najgorszy szajs tani typu specol i jemu podobne. Chcąc mieć pełen syntetyk w 1.3 TCe należy olać RN17 i lać 5W-30 C3 VollSynth. Pełne syntetyki to też współcześnie trochę naciągane, bo to często mieszanina różnych grup i wcale nie musi być lepszy od dobrego HC.  

10 godzin temu, szwagier24a napisał(a):

Skoro silniki jeżdżą na 0w20 to czy ten olej ma kV100 14 czy 12 nie ma znaczenia bo tamte mają około 8.

U mnie w Toyocie hybrydowej 0W-20 KV100 ma 6,4 :).  Liczy się HTHS, odporność na zerwanie filmu olejowego - to charakteryzuje dobre oleje.

Edytowane przez emigrant_
  • Zwycięzca 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Michu0402Do mego 1.2 TCe pod koniec czerwca wleci Millers EE Performance 5W-40, ale w klasie C3. Do tego silnika raczej nie powinno się lać A3/B4 full saps. Należy zachować tę samą lepkość 5W-40, ale lać C3 mid-saps w specyfikacji RN0710. Producent silnika nie określa, czy to ma być A3/B4, czy C3. Wymagania są tylko co do specyfikacji/normy RN0710 i lepkości 0W-40, 5W-40 i 10W-40. Te lepkości są dopuszczone. Z racji, że to jest turbo-kosiarka z bezpośrednim wtryskiem i sam silnik jest nieudany to lanie A3/B4 to nie jest zbyt mądry pomysł. 

Edytowane przez emigrant_
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@carsik Thx za info. Zgadza się, są nawet do kupienia w komplecie 2 koła KZFR do 1.2 TCe do Megane IV.  

 

Pytam to w aspekcie oleju i jego jakości. Skoro jest KZFR to olej musi być wysokiej jakości. Z tego co czytam to chyba KZFR jest sterowany hydraulicznie w 1.2, więc tym bardziej olej musi być dobry.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Nasza strona utrzymywana jest wyłącznie z reklam. Dlatego prosimy o wyłącznie AdBlocka w przeglądarce podczas korzystania z witryny https://megane.com.pl .

Tak, AdBlock został przeze mnie wyłączony!