Skocz do zawartości

Nasza strona utrzymywana jest wyłącznie z reklam. Dlatego prosimy o wyłącznie AdBlocka w przeglądarce podczas korzystania z witryny https://megane.com.pl

Sklep z częściami do Renault - sprawdź iParts.pl

Nowa norma olejowa RN17


Rekomendowane odpowiedzi

Dobra, znalazłem odpowiedni olej do jednostek 1.2 TCe. Pewnie do 1.3 też po gwarancji. Jest nim Amsoil Extreme Power 0W-30. Baza PAO estrowa. Normy ACEA: C3 i API: SP, więc nowoczesny pakiet dodatków, który także przeciwdziała LSPI. Olej z dość wysokim indeksem lepkości VI 179 przez co ma dobry KV100, który ma wartość 12,1 cSt jak na lepkość 0W-30. Dla przykładu aktualnie wlany do mego silnika Elf 5W-30 RN17 KV100 ma 12,3 cSt. Amsoil ma bardzo wysoką temp. zapłonu, bo aż 246 stopni Celsjusza. Z racji tego, że to olej także C3 to jego HTHS jest już "normalny" i wynosi 3,5 cP. Dość wysoki TBN 8,4, co jest na plus. Także Noack jak na olej 0W-30 jest dość niski, bo wynosi 7,4%, więc też na plus. 

 

Olej do jednostek turbodoładowanych. Czystość w strefie pierścieni. Nie zostawia osadów - pewnie zasługa bazy PAO i dodatków Estrowych. Olej do pracy w podwyższonych a wręcz ekstremalnych temperaturach a takie są silniki wysilone turbo-kosiarki. Sam olej nie jest olejem racingowym tylko do jazdy ulicznej.

 

Do przeczytania po angielsku -> https://www.amsoil.com/w/lit/international/databulletins/I3405_P Series.pdf

 

 1391041260_Screenshot2023-02-28at13_28_04.thumb.png.af2e5c79f9e0721ac4a6f327c27ea9f6.png

Edytowane przez emigrant_
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ten co ja podałem to nie jest Signature Series tylko Extreme Power. Kompletnie dwa różne oleje. Signature Series raczej nie nadaje się do tego silnika. 

Edytowane przez emigrant_
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 tygodnie później...

Pomysły są coraz to głupsze i wbrew logice. LSPI jest przyczyną zbyt dużego wysilenia od zbyt niskich obrotów, małolitrażowych silników na bezpośrednim wtrysku. Innymi słowy mieszanka paliwowa spala się w sposób nieprawidłowy z powodu za dużej jej dawki, przy mocnym obciążeniu w zakresie niskich obrotów silnika. Jest to proces nieunikniony, większej filozofii tu nie ma, a dorabianie na potrzeby teorii o specjalnych olejach pod lspi jest dla mocno naiwnych.

 

Edytowane przez sKarlosMegane
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Problem LSPI nie dotyczy silników o większej pojemności niż 1 L? - bzdura. Już widzę jak nie stuka silnik 3 L pracujący na obrotach 1100-1300 zarzynany automatyczną skrzynią biegów.

Co ma do tego tzw. "wysilenie" o ile takie coś istnieje? To, że współczesne silniki mają wyższą sprawność - czyli większy procent spalanego paliwa przekłada się na moc oddawaną na wale niż kilkadziesiąt lat do tyłu. Faktycznie stopień sprężenia turbobenzyn w Renault jest na poziomie 10:1 i nie odbiega od tego stopnia jak było w silnikach wolnossących - K4M 1.6 16V miał stopień 9,8:1 czy K4J 1.4 16V 10:1. Inaczej ma się sytuacja w silnikach Skyactiwe (około 14:1) czy TSI (np. 1.5 TSI 130 KM 13:1). 

Faktycznie, problem dotyczy głównie silników o bezpośrednim wtrysku paliwa, do których komory spalanie dostaje się olej silnikowy, nie spala się całkowicie pozostawiając na głowicy, zaworach czy tłoku zgorzelinę. Zgorzelina żarząc się powoduje zapłon ubogich mieszanek w momencie innym niż zaplanował to producent czyli w momencie sprężania mieszanki. W tak zapalony sposób mieszanka ma energię niszczącą dla silnika (tłok przesuwa się w kierunku głowicy a energia ciśnie go już w kierunku wału): może uszkodzić pierścienie, doprowadzić do pęknięcia tłoka, półki na pierścień w tłoku i inne. Krótko mówiąc spalanie stukowe - nie zainicjowane przez świecę zapłonową. Sterowniki silnika takie spalania mieszanki rejestrują poprzez czujniki spalania stukowego - w 1.3 TCE są 2 szt. Wpływ na to ma zastosowane paliwo - im niższa liczba oktanowa tym bardziej podatne paliwo na spalanie detonacyjne oraz obroty eksploatacyjne podczas jazdy - najlepiej powyżej 2000 obr.

Z punktu widzenia eksploatacyjnego dla posiadaczy silników benzynowych turbodoładowanych to to aby: olej z odmy, z turbosprężarki nie dostawał się do komory spalania. Po za tym wchodzą w rachubę wady konstrukcyjne silnika: czyli normalnie zużywające olej podczas pracy - z tym zbyt wiele nie można zrobić. Ostatnim elementem na który kierowca ma wpływ to styl jazdy i rodzaj stosowanego oleju silnikowego.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 rok później...
W dniu 29.12.2020 o 14:23, emigrant_ napisał(a):

Cześć,

 

Dziś byłem na rocznym(4-tym) przeglądzie Meganki IV 1.2 TCe. Czy to jest normalne, że na tym przeglądzie wlali mi olej Elfa 5W-30? Wcześniej był wlewany Elf 5W-40. Gość mi powiedział, że oni teraz posługują się nową normą RN17, która zastąpiła normę RN0700 i RN0710.

 

No i w moim białostockim ASO się odmieniło. Do 1.2 TCe leją ponownie 5W-40 RN0710.  Wydaje mi się, że zmiana na lepkość 5W-30 i RN17 do 1.2 TCe to było jakieś zamieszanie/błąd. Norma RN17 zastępuje stare normy RN0700 i RN0710, ale raczej nie zastępuje lepkości. Z jakiś przyczyn ten silnik potrzebuje grubej 40-tki, bo np. SXR ma KV100 14,7 a RN17 oleje mają KV100 w okolicach 12. Silnik nie ma GPF'a, więc jemu norma C3 nie jest potrzebna a mnie ekologia i mniejsze spalanie nie interesuje. Interesuje mnie najlepsza ochrona silnika, czyli oleje na ZDDP. Aktualnie mam zalany Ravenol RNV 5W-30 RN17, ale przy zbliżającej się wkrótce wymianie(czerwiec) wracam z powrotem do lepkości 5W-40 i tak zostanie. W tym roku chcę przetestować Millers EE Performance 5W-40 A3/B4. Trochę lepszy od Elfa SXR. Ma w sobie bor, molibden, estry, ale nadal na klasycznym ZDDP. Ravenola już nie chcę. Oni nawet butelek poprawnie nie umieją zaprojektować, bo cieknie podczas transportu. To ich USVO(polimery gwiaździste) to też trochę ściema, bo w analizach oleju u R2D Ravenole dość szybko się degradują. To mityczne PAO też ma swoją "ciemną stronę". 

 

Moje domysły są takie, że ten silnik mimo, że zrodził się w 2012 roku dla Meganki III to bazuje na jakiejś archaicznej konstrukcji innego silnika. Może to po prostu stary 2.0 turbo z obniżonym litrażem? Takie silniki chyba miały Laguny? Teraz Castrol współpracuje z Renówką i nawet ich dobieraczka podpowiada Castrol Edge A3/B4 full sapsa.  

 

@szwagier24aTy chyba pisałeś, że odczuwałeś akustyczną różnicę na Ravenolu RNV względem innego oleju. Ja nic takiego nie odczuwam. Silnik tak samo pracuje na RN17 jak i na Elfie SXR A3/B4. 

Edytowane przez emigrant_
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Nasza strona utrzymywana jest wyłącznie z reklam. Dlatego prosimy o wyłącznie AdBlocka w przeglądarce podczas korzystania z witryny https://megane.com.pl .

Tak, AdBlock został przeze mnie wyłączony!