Skocz do zawartości

Nasza strona utrzymywana jest wyłącznie z reklam. Dlatego prosimy o wyłącznie AdBlocka w przeglądarce podczas korzystania z witryny https://megane.com.pl

Sklep z częściami do Renault - sprawdź iParts.pl

Nowa norma olejowa RN17


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano (edytowane)

@carsik To powiedź co to może być, że jak ta moja Meganka IV 1.2 TCe dłużej postoi kilka dni, czy nawet więcej to po odpaleniu i tylko przy ruszaniu nie ważne, czy do przodu, czy do tyłu słychać chwilę klekotanie z silnika. Szklanki jeszcze nie zdążyły się napełnić olejem? Podkreślę, że po odpaleniu i jak stoi w miejscu nic nie słychać. Dopiero jak zaczynam ruszać to coś zaklekocze i za chwilę przestanie. Wydaje mi się, że jak samochód był nowy tego nie było. Z tego co mi wiadomo ten silnik nie ma hydropopychaczy. Może to wina tej lepkości 5W-30? Ale pompowalność oleju o lepkości 5W-30 powinno być lepsza od 5W-40. Może to napinacz łańcucha hydrauliczny musi łapnąć większego ciśnienia? 

Edytowane przez emigrant_
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Opublikowano (edytowane)

@carsik  To inaczej, słychać chwilę klepanie zaworów. Odgłos jak w silniku Diesel'a. Tego nie da się pomylić z niczym innym. Walenie łańcucha o obudowę, czy rozrząd to kompletnie inny odgłos/dźwięk. 

 

W czerwcu zmiana oleju i powrót do lepkości 5W-40. Może to rzeczywiście kwestia oleju. Nie przypominam sobie, żeby na Elfie SXR tak się działo.

Edytowane przez emigrant_
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

17 godzin temu, emigrant_ napisał(a):

słychać chwilę klepanie zaworów. Odgłos jak w silniku Diesel'a. Tego nie da się pomylić z niczym innym. Walenie łańcucha o obudowę, czy rozrząd to kompletnie inny odgłos/dźwięk. 

Z którego roku auto?

  - do połowy 2016 r   - były wadliwe konstrukcje silnika ;

         - zwiększone zużycie oleju, 

         - łańcucha i napinacza,

         - twarde uszczelniacze zaworów

Na jakim oleju jeździsz?

Masz GPF?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Opublikowano (edytowane)

Chyba problem rozwiązany. Meganka stała tydzień czasu, ale dzisiaj po odpaleniu poczekałem 30 sekund. Żadnego klekotania przy ruszaniu. Wcześniej po odpaleniu od razu wyjazd z garażu i 2 sekundowy klekot. Po dłuższym postoju widocznie całkowicie ścieka olej z wałka i szklanek. Silnik jest z listopada 2016. To już nie jest 1.2 TCe tylko 1.2 TCe Energy 130, czyli to wersja ta sama do 2018 roku. To co wymieniłeś tyczyło się wcześniejszej rewizji w tym z wadliwymi pierścieniami olejowymi - i to tylko część silników składanych chyba w Hiszpanii. Silnik nic nie pobiera oleju, ale ja robię małe przebiegi czasami zmiana oleju przy 5000 km. Mój silnik nie ma GPF'a. To pomyśl logicznie, SXR 5W-40 w klasie jakości A3/B4, gdzie w takim oleju nawalone łopatą cynku, fosforu, wapnia, czyli klasyka ZDDP i obecność GPF? :)

 

Na jakim jeżdżę oleju? Na złym oleju. Po wejściu specyfikacji RN17 w klasie jakości C3 ASO mi zalało do tego silnika 5W-30 RN17. Niby norma/specyfikacja RN17 zastępuje stare RN0700 i RN0710, ale nie zastępuje lepkości. Do tego silnika są dopuszczone 3 lepkości 0W-40, 5W-40 i 10W-40. Dla silnika raczej nic się nie stało od tego 5W-30, ale to nie jest odpowiednia lepkość do tego motoru. Niedawno byłem w ASO z serwisem klimatyzacji i zapytałem o olej z czystej ciekawości co teraz leją do 1.2 TCe. Wrócili z powrotem do 5W-40. Gość nie umiał powiedziać dlaczego. 

 

W czerwcu wlatuje do tego silnika z powrotem 5W-40, ale w klasie jakości C3, czyli mid-saps. Producent silnika nie określa, czy to ma być A3/B4, czy C3. Określa jaka ma być lepkość i specyfikacja/norma RN0710. ASO lało do niego SXR 5W-40, bo to tani olej, ale ten olej to proszenie się o LSPI i zabójstwo dla katalizatora TWC trójdrożnego. 

Edytowane przez emigrant_
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, emigrant_ napisał(a):

Niedawno byłem w ASO z serwisem klimatyzacji i zapytałem o olej z czystej ciekawości co teraz leją do 1.2 TCe.

Wrócili z powrotem do 5W-40.

Gość nie umiał powiedziać dlaczego. 

Wiedza gościa - to za mało,

Oficjalnie - nie ma takich zaleceń,

Pozostają zalecenia - jakie serwowałem w początkach tego tematu

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Opublikowano (edytowane)

@Andrzej-2010 Ty dalej z tymi olejami RSA. Zdajesz sobie sprawę, że olejem do motorsportu można więcej krzywdy zrobić silnikowi niż mieć korzyści. Silnik Meganki RS to nie jest to samo co zwykła turbo-kosiarka. W Megance RS pewnie nawet inna jest wydajność pompy olejowej. Ja na pewno tego oleju nie zaleję do 1.2 TCe. Będzie Millers EE Performance 5W-40 C3. Olej przeszedł testy na LSPI i ochronę łańcucha rozrządu, bo spełnia specyfikacje Porsche C40(specyfikacja/norma chyba z 2020 roku, więc bardzo świeża) i MB 229.52(2018 rok, więc też dość nowa). Olej posiada molibden i bor, gdzie bor może być estrem boranowym. Oczywiście ten olej spełnia także RN0710, ale RN0710 to spełnia nawet olej przepalony 😉

 

ACEA C3 nie uwzględnia testów na LSPI i ochronę łańcucha rozrządu, więc z dużym prawdopodobieństwem RN17 w ogóle nie był testowany na LSPI ani ochronę łańcucha rozrządu. W każdym razie nigdzie nie znalazłem takiej informacji i Renault Polska też milczy, bo pytałem. Olej RN17 jest olejem w klasie jakości C3 i pewnie na tym koniec, czyli obniżony ZDDP. 

Edytowane przez emigrant_
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 minut temu, emigrant_ napisał(a):

 Ty dalej z tymi olejami RSA.

 Zdajesz sobie sprawę, że olejem do motorsportu można więcej krzywdy zrobić silnikowi niż mieć korzyści.

To nie są moje zalecenia lecz reno,

Dotyczy olejów o lepkości 0W40 ;

  YACCO GALAXIE A 0W40 C3 z aprobatą RN17 RSA.  YACCO GALAXIE A 0W40 C3 RN17 RSA
     - Fajny olej na PAO zrobiony z myślą o Renault Sport, ale znajdzie zastosowanie w wielu innych

       silnikach benzynowych (z lub bez GPF) oraz diesla (z lub bez DPF).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Opublikowano (edytowane)

No, zaproponowałeś olej który kompletnie nie nadaje się do 1.2 TCe. Do silnika RS jak najbardziej, ale RS to kompletnie inny motor niż 1.2 TCe. Nie bez powodu powstała oddzielna specyfikacja specjalnie dla RS z "grubym" KV100, KV40 i HTHS.

 

Dla silnika 1.2 TCe nie ma olejów RN17. W sumie nie musi być. Jemu wystarczy RN0710. Z RN0710 można znaleźć dobre oleje C3 i nie musi to być Millers. Millers to tylko moja fanaberia. 

 

@Andrzej-2010 Nawet zakładając, że ten Yacco jest ok dla tego silnika to występuje tylko w 2 litrowych butlach, więc do tego 1.2 TCe trzeba kupić 3 butelki, 6 litrów za kwotę 557 złotych. Z czego 1,4 litra zostanie, bo do 1,2 wchodzi 4,6 litra oleju. Trochę nie ta klasa samochodu i nie taki silnik, żeby wydawać prawie 600 złotych na olej. Millers EE Performance 5W-40 C3 kosztuje ponad 200 złotych za 5 litrów co już jest trochę szaleństwem. Przypomnę, że do tego silnika jak był lany SXR to 5 litrów tego oleju kosztowało 89 złotych kilka lat temu, bo teraz jest droższy. 

Edytowane przez emigrant_
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 29.12.2020 o 18:45, Andrzej-2010 napisał(a):

 Oleje z normę RN17 RSA to ;

    - Elf evolution - RN - TECH SPORT 0W40

   -  Yacco Galaxie A - 0W40 PAO RN17 RSA

   -  Castrol Edge - 0W40 RN17 RSA

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Opublikowano (edytowane)

Uzasadnij dlaczego ten olej mam zalać do silnika który nie jest silnikiem sportowym, ani nie ma 600 koni, ani nigdy nie wjedzie na tor. Tutaj lekkobieżny olej przyniesie większe korzyści dla tej turbo-kosiarki niż takie "grubasy" co wkleiłeś. To nawet racingowy,wyczynowy Ravenol RUP 5W-40 ma niższy KV100 niż te RSA oleje.   

 

Chyba, że krzywka i szklanka potrzebują w tym silniku bardzo grubego filmu olejowego. Ten silnik 1.2 TCe nie ma hydropopychaczy, ale czy jakby miał, to byłaby inny olej? Raczej nie. 

Edytowane przez emigrant_
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Opublikowano (edytowane)

Mnie nie musisz tłumaczyć czym jest LSPI. Nadal nie napisałeś po co mam zalać olej RSA do "zwykłego" silnika. Poza tym pisałem ACEA C3 nie uwzględnia testu na LSPI, więc olej C3 nie musi być anty-LSPI. Może, ale nie musi. Klasa jakości C3 powstała dla potrzeb ochrony DPF'a i aktualnie GPF'a, ale C3 nie ma nic wspólnego z anty-LSPI. Olej z API: SN+ i SP uwzględnia test na LSPI. 

 

Tutaj analiza Shella 5W-30 RN17. Jak widać olej nie jest anty-LSPI. Tutaj marka oleju nie ma znaczenia, czy to Shell, Ravenol, czy Elf. Specyfikacja RN17 dla producentów jest znana i na jej podstawie robią olej. Jak widać Renault ma wywalone na LSPI. Klasyka ZDDP z obniżonym wapniem dla wymagań C3. Renault zakłada, że ich silniki nie są podatne na LSPI co jest totalną bzdurą. Każdy silnik T-GDI jest podatny na LSPI. 

Edytowane przez emigrant_
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

23 minuty temu, emigrant_ napisał(a):

Mnie nie musisz tłumaczyć czym jest LSPI.

To bardzo dobrze,

24 minuty temu, emigrant_ napisał(a):

Nadal nie napisałeś po co mam zalać olej RSA do "zwykłego" silnika.

Nigdzie nie napisałem, że masz zalać silnik olejem RSA ;

  - podałem zalecenia reno,

Im lepszy olej jakościowo ;

  - tym mniejsze skłonności do nagaru,

  - oraz LSPI,

  - większa/dłuższa trwałość parametrów  

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 4.05.2024 o 17:58, Andrzej-2010 napisał(a):

- podałem zalecenia reno,

To nie jest Renault zalecenie. To Twój wymysł. Do tego silnika Renault nie rekomenduje oleju RSA. Jedynie co się zgadza to tylko lepkość 0W-40, bo 0W-40 jest dopuszczone.

 

W dniu 4.05.2024 o 17:58, Andrzej-2010 napisał(a):

Im lepszy olej jakościowo ;

  - tym mniejsze skłonności do nagaru,

  - oraz LSPI,

  - większa/dłuższa trwałość parametrów  

Nieprawda. Oleje wyczynowe, racingowe oparte o PAO i duże dawki ZDDP(dla maksymalnej ochrony silnika) nadają się tylko do silników bez jakiejkolwiek ekologii typu katalizatory, dpf/gpf, egr. Może być olej wysokiej jakości, ale oparty o dużą dawkę wapnia jako świetny detergent, ale jednocześnie mamy gratis LSPI. 

Trzeba szukać olejów z API SN+, albo najnowsze API SP. Tutaj był przeprowadzony test na LSPI. Jak ma być olej ACEA C3 to trzeba szukać olejów które mają specyfikację/normę Porsche C40 i/lub MB 229.52. Przy tych dwóch normach olej przechodził testy na LSPI. Oczywiście obok tych specyfikacji/norm powinien być jeszcze RN0710 na etykiecie oleju. 

To zalanie na początku przez ASO a później przeze mnie oleju 5W-30 RN17 było totalnie bez sensu. Olej stworzony tylko dla potrzeb ochrony GPF'a a u mnie GPF'a nie ma.  No dobrze, trochę lżej ma katalizator. Tylko, że te silniki 1.2 TCe robiły po 300 tys. km na oleju SXR 5W-40 i katalizator ma się dobrze a to olej full saps. 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Nasza strona utrzymywana jest wyłącznie z reklam. Dlatego prosimy o wyłącznie AdBlocka w przeglądarce podczas korzystania z witryny https://megane.com.pl .

Tak, AdBlock został przeze mnie wyłączony!