Skocz do zawartości

Nasza strona utrzymywana jest wyłącznie z reklam. Dlatego prosimy o wyłącznie AdBlocka w przeglądarce podczas korzystania z witryny https://megane.com.pl

Sklep z częściami do Renault - sprawdź iParts.pl

Opony zimowe


kaliq

Rekomendowane odpowiedzi

Ja w tym tygodniu zakładam zimówki, nabyłem je pod koniec sierpnia. Wybór padł na BFGoodrich. Najbardziej jestem ciekawy różnicy w spalaniu przy przesiadce z 225/40R18 na 195/65R15?

 

No i autko już na zimówkach. Muszę przyznać, że zuupełnie inaczej wygląda <czerwona> pierwsze wrażenie, że autko jakoś lżej jedzie.

Edytowane przez robpab
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli nie wykupujemy polisy AC, można bawić się w zamianę opon na inne, nie zalecane przez producenta. W przeciwnym razie, ubezpieczyciel w razie kolizji może robić poważne problemy z wypłatą odszkodowania, znam osobę u której wypłata Auto Casco została wstrzymana, ponieważ, jak to stwierdził przedstawiciel firmy po oględzinach, auto w chwili kolizji posiadało opony a dokładnie ich rozmiar nie dopuszczony przez producenta do tego modelu. Sam chciałem założyć innych rozmiarów oponki, bo są tańsze, ale opłacam polisę AC i po głębszym zastanowieniu jakoś mi przeszło.

Poniżej podaję stronkę z rozmiarami opon przewidzianym przez producenta.

http://www.rezulteo-opony.pl/opony-do-renault

Edytowane przez hymmen
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Producent teoretycznie nie przewiduje dla tego silnika 16, tylko 17 i 18. Ale znów w Renault powiedzieli że 205/55R16 można założyć.

Ja o tym rozmiarze myślę nie tyle ze względu na niższą cenę opony, ale zachowanie się samochodu na śniegu. Z doświadczenia wiem, że 225 na zimę są nie bardzo, szczególnie jak się wyskoczy w góry. A tu jeszcze meganka jest dosyć lekka co tylko pogorszy jej zachowanie na tak szerokich oponach. Do tego wyższy profil lepiej zachowuje się na zimowych dziurach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Producent teoretycznie nie przewiduje dla tego silnika 16, tylko 17 i 18. Ale znów w Renault powiedzieli że 205/55R16 można założyć.

 

no właśnie - przecież jakoś trzeba ten samochód rozpędzić i zatrzymać - rozmiar felgi/opony to nie jest tylko aspekt wizualny. Dodatkowo ciekawe jak wygląda sprawa podczas kolizji (odpukac) - rozmiar opon niezgodny ze specyfikacją producenta i jak ubezpieczyciel to wyłapie: brak wypłaty odszkodowania ...

Edytowane przez athlon64x4
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Skąd Wy macie tą wiedzę o odmowie wypłaty odszkodowania z AC w razie używania w samochodzie opon których nie ma wyszczególnionych w świadectwie zgodność potocznie zwianym homologacją?

Rozmawiałem dziś z dwiema osobami z PZU, powiedziały mi że nie słyszały żeby inne niż zalecane przez producenta opony skutkowały odmową wypłaty odszkodowania tj. nie spotkały sie z takim przypadkiem. Przejrzałem sobie też OWU z PZU i nigdzie nie znalazłem tam odwołania się do świadectwa zgodności, homologacji (poza urządzeniami zabezpieczającymi tzw. autoalarmami), czy też jakiejkolwiek wzmianki, że samodzielne wprowadzanie jakichkolwiek modyfikacji może skutkować odmową wypłaty odszkodowania. Pisze tylko że mogą odmówić wypłaty odszkodowania w zakresie dokonanych, a nie zgłoszonych modyfikacji, tj.

"§12 pkt.15) powstałe w wyposażeniu pojazdu nie wymienionym w umowie AC lub w wyposażeniu pojazdu zamontowanym po zawarciu umowy AC, o którym nie powiadomiono PZU SA"

 

Jeżeli można odmówić wypłaty odszkodowania to musi być jakaś podstawa prawna. Może ktoś wskazać konkret?

Czy każdy opiera swoją wiedzę o to, że słyszał że wujek mówił że jego znajomego ciotki krewny, miał takiego znajomego który w pracy słyszał, że kolega ciotki... i stąd uważacie że tak to właśnie wygląda?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak, znam osobiście osobę, która musiała się nieźle "naugryzać", ponieważ ubezpieczycie odmówił wypłaty odszkodowania polisy AC ze względu właśnie na "niewłaściwy" rozmiar opon. I to nie było PZU. Ale po ciężkich bojach faktycznie, je wypłacił. Tam jest wiele argumentów, które ubezpieczyciel może wykorzystać przeciw kierowcy, np.prędkość, licznik auta może oszukiwać, jeśli oczywiście to udowodni, czyli mogliśmy nie dostosować prędkości, lub zbyt mała szerokość opon. Zmiany rozmiaru mogą spowodować nieprzewidywalnie zachowanie pojazdu, w ekstremalnych przypadkach doprowadzić do wypadku i większych szkód.

Poczytaj, jest o tym trochę:

 

http://blog.netcar.pl/2012/10/23/czy-warto-zmienic-rozmiar-opon-na-niezalecany-przez-producenta-cz-22/

http://rankomat.pl/artykuly/Ubezpieczenia+samochodowe%3A+Na+co+uwa%C5%BCa%C4%87%3F.html

http://www.mypolacy.de/forum/topic/tuev-a-zmiany-w-aucie,59200

 

A tak na marginesie, to nie zawsze kończy się sądem, i może faktycznie nasz wymiar sprawiedliwości jeszcze takiej sprawy nie prowadził, było by o tym głośno. Z prostej przyczyny, wcześniej zazwyczaj dochodzi do porozumienia, kompromisu pomiędzy ubezpieczycielem a kierowcom. Skutek jest taki, że albo się dogadali, albo kierowca odstąpił od wypłaty odszkodowania... Ewentualnie w ostateczności poszedł do sądu. Mówię o tym, jak postępuje w podobnej sytuacji dany ubezpieczyciel, a szczerze wątpię abyśmy się togo dowiedzieli, zanim sami nie będziemy poszkodowani. Nawet po znajomościach.

Edytowane przez hymmen
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W żadnym artykule nie ma nic na temat przepisów. Ja bym chciał wiedzieć na jakim przepisie oprze się ubezpieczyciel jeśli ewentualnie odmówi wypłaty odszkodowania. Drugi artykuł jest siejący ogólnie zamęt - np. problem z wypłatą odszkodowania przy wypadku przy jeździe na dojazdówce. To jakieś jaja - choćby dlatego że producent pojazdu przewidział to że ja na takiej oponie mogę jechać. A w trzecim piszą o TUV - czyli niemczech, tam mają inne przepisy niż u nas.

 

A Twój znajomy - na jakiej podstawie chcieli odmówić - OWU, czy przepisów ogólnych? Bo jeśli ubezpieczyciel miał odpowiednie zapisy w OWU to inna sprawa. Niektórzy np. wymagają, żeby do każdej kolizji wzywać policję. Ot taka kara dla kierowcy który dostanie kasę z ubezpieczenia, przynajmniej zapłaci mandat i dostanie pkt. A jeśli nie OWU, to właśnie chciałbym wiedzieć jakie przepisy mówią o tym że nie wolno jeździć na innych niż przewidzianych przez producenta oponach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

OWU nie sprawdzałem ale tak na logikę biorąc pojazd jest dopuszczony do ruchu zgodnie z homologacją i specyfikacją producenta wiec ... Poza tym nie zaryzykowałbym zmniejszenia szerokości opony o kilkanascie mm, a co za tym idzie bezpieczeństwa, żeby zachować kilknascie PLN w portfelu. Jeśli ktoś kupuje silnik o dużej mocy musi się liczyć z faktem ponoszenia większych wydatków eksploatacyjnych: tarcze, opony itd...

Edytowane przez athlon64x4
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Samochód musi być zgodny z homologacją - to podstawowy argument. Niehomologowane lampy, niehomologowane żarówki, ksenony czy wreszcie niehomologowany rozmiar opon powoduje ze samochód nie spełnia tych norm producenta. Każdy nowy samochód ma kartę homologacji i dopuszczalny rozmiar opon i ich zamienników. Zmieniając go mamy samochód niezgodny z tym dokumentem...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co do przerabiania zwykłych lamp na ala Xenony to się zgadzam, co do wynalazków żarówek Mega jasnych mega świecących + 50% więcej za mniej też ale jeśli przyciemnię szyby to już szyba nie jest oryginalna, jeśli zamontuje podświetlenie wnętrza to też tracę homologację ???(ingerencja w instalację oświetlenia i w układ elektryczny). Wracam do tematu opon, czy jeśli w

Megi I PH II oryginalnie zamontowane są opony o rozmiarze 185/60/15 to tylko takie mogę zamontować bo producent nie dał zamienników? Widziałem kilka kombiaków latających na oponach 185/65/15, sam na nich jeżdżę (latem) bo jeździ się wygodniej na naszych dziurawych drogach, kilka osób na forum też mówiło że ma taki rozmiar to znaczy że homologacji już nie mamy? To jak przechodzimy badania kontrolne? Wiadomo że zdarzą się przypadki(skrajności), że ktoś zamiast 17 calowej felgi ( Oryginał ) zamontuje 15 dla oszczędności i to może to być niebezpieczne la niego samego jak i innych użytkowników to przyznam rację jeśli nie dostanie odszkodowania w przypadku kolizji, aczkolwiek przeważnie producenci dają większe tarcze i nie mam możliwości zamontowania mniejszych felg.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

czy jeśli w Megi I PH II oryginalnie zamontowane są opony o rozmiarze 185/60/15 to tylko takie mogę zamontować bo producent nie dał zamienników?

Przewidział. Piszę z pamięci, ale homologowane rozmiary to 175/65/15 i 185/60/15 ew. 195/50/16 (chyba). A w Scenicu homologowane są 185/65/15 i 195/60/15

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

sebcio76 właśnie o tym myślałem - trzymając się homologacji nie wolno byłoby nam w samochodzie wprowadzać żadnych zmian. Np. montaż zestawu głośnomówiącego można by uznać za ingerencję przekraczającą dopuszczenie samochodu do ruchu. A co z zamiennikami oryginalnych części - przecież żaden producent oficjalnie nie dopuszcza stosowania żadnych zamienników, wg. nich tylko ich części i ich serwis.

Inna sprawa - mój megan ma tylko 180KM i koła 225/40R18 - takie same ma wersja 250KM. O ile 250KM takich opon potrzebuje, o tyle 180KM wg. mnie już nie. Są one założone głównie z uwagi na wygląd samochodu. Tarcze hamulcowe bez problemu pozwalają na montaż 16, nie wiem czy nawet 15 by nie podeszły.

Kolejna rzecz - jeździliście zimą na oponach 225? Ja jeździłem samochodem o jakieś 300kg cięższym od megana i mocy jakieś 270KM. Wszystko było fajnie aż na drodze nie pojawił się śnieg, a ty bardziej ujeżdżony śnieg. Na tak szerokich oponach było ciężko ruszyć, a przy nieco wyższych prędkościach samochód ściągało na zakrętach. Po tej samej drodze jadąc drugim samochodem z oponami 205 nie miałem żadnych problemów i mogłem jechać sporo szybciej. Wg. mnie lżejszym meganem na tak szerokich oponach będzie się jeździło beznadzieje i dużo mniej bezpiecznie. (do malkontentów - zawsze kupuję opony z górnej półki, więc to nie jest tak że miałem super 205 i g.ane 225)

 

Myślicie że marudzę, bo mnie "nie stać" (słynny argument iPhoniarzy <czerwona>). Dla jasności 4 opony 225/40R18 kosztują mniej niż 4 takie same opony 205/55R16+ komplet felg.

 

ALE

Rozmawiałem z 2 likwidatorami szkód PZU i Allianz. Powiedzieli mi że od zeszłego roku pojawił się temat opon i oni mają zgłaszać fakt posiadania w samochodzie opon niehomologowanych do danego pojazdu. Dotyczy to zarówno rozmiaru jak i indeksów nośności i prędkości i jeśli zakład ubezpieczeń będzie mógł wykazać, że mogło to być przyczyną kolizji/wypadku to może być powodem odmowa wypłaty odszkodowania. O ile kodeks drogowy mówi o indeksie nośności i prędkości, o tyle pomija rozmiar. Niestety żaden nie powiedział mi na podstawie jakiego przepisu rozmiar opony może być powodem odmowy wypłaty odszkodowania. Wg. mnie to taki temat jak kiedyś VAT - odmawiali wypłaty, bo spora część ludzi nie upominała się. Więc Ci co pismo napisali VAT dostali, a reszta - czysty zysk ubezpieczyciela.

 

PS. W końcu dla św. spokoju kupiłem "homologowane" 225/45R17 i stosowne felgi z niehomologowanym ET. Swoją drogą w homologacji wg. mnie jest błąd z tym ET i jest ono źle podane albo dla 18, albo dla 17. A same fabryczne 18 - są po prostu za szerokie do zastosowanych przez Renault opon - na oryginalnych kołach opona ustawia się w lekki trapez co ma miejsce przy zbyt szerokiej feldze... no ale to homologowany trapez :)

 

Mio wszystko- nadal chciałbym znać podstawę prawną - być może to zapis który może być furtką odmowy wypłaty przy każdej modyfikacji.

 

Dodano: 25 paź 2012 - 19:49

Poza tym nie zaryzykowałbym zmniejszenia szerokości opony o kilkanascie mm, a co za tym idzie bezpieczeństwa, żeby zachować kilknascie PLN w portfelu. Jeśli ktoś kupuje silnik o dużej mocy musi się liczyć z faktem ponoszenia większych wydatków eksploatacyjnych: tarcze, opony itd...

Zauważyłeś że w wyczynowym sporcie im gorszej przyczepności nawierzchnia, tym węższe opony się stosuje... myślisz że ich nie stać, albo sie nie znają?

  • +1 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ale w sporcie wyczynowym na pierwszym miejscu jest wynik - bezpieczenstwo schodzi zdecydowanie na dalszy plan - dodatkowo gwarantuje ci że znikoma częśc naszego społeczeństwa ma opanowane 0,39% umiejętności kierowcy wyczynowego... Przecież nikt Ci nie broni założenia opon :jak w kolarce" ale jakby się okazało że wjechałeś we mnie bo miałeś założone nieprawidłowe opony, i to one przyczyniły się po części do wypadku to przepraszam ale nie zostawiłbym na Tobie suchej nitki.

Edytowane przez athlon64x4
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Prezes zmienił(a) tytuł na Opony zimowe

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Nasza strona utrzymywana jest wyłącznie z reklam. Dlatego prosimy o wyłącznie AdBlocka w przeglądarce podczas korzystania z witryny https://megane.com.pl .

Tak, AdBlock został przeze mnie wyłączony!