Skocz do zawartości

Nasza strona utrzymywana jest wyłącznie z reklam. Dlatego prosimy o wyłącznie AdBlocka w przeglądarce podczas korzystania z witryny https://megane.com.pl

Sklep z częściami do Renault - sprawdź iParts.pl

Kontrolka świec żarowych


Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

zwracam się z prośbą o pomoc dot. zapalającej się kontrolki świec żarowych. Samochód posiadam od 1,5 roku (silnik 1.9 dCi 102KM) i odkąd zaczęło się robić ciepło, zaczęła się świecić kontrolka świec żarowych (zimą w ogóle nie było tego problemu) - kiedy chce to świeci nieustannie, czasem świeci przez chwilę albo w ogóle (nie ważne czy podczas pracy czy na samym zapłonie). Łącząc się przez OBD to wywala głównie błąd czujnika ciśnienia doładowania (że niby za małe ciśnienie doładowania względem atmosferycznego), lecz zacząłem od wymiany wężyków podciśnienia na nowe, założyłem nowy elektrozawór turbosprężarki, lecz dalej nic nie pomogło. Ostatecznie zacząłem kupować i podmieniać w/w czujnik ciśnienia doładowania - czy używka, czy nowy porządnej firmy... bez zmian. W załączniku zostawiam ostatni screenshot, który udało mi się zapisać. Nie ukrywam, że jest to już troszkę irytujące, ponieważ gdy ta kontrolka świeci to jest w stanie nawet na postoju (np. na światłach) stracić moc i jedyne co pomaga to zgasić samochód i go ponownie uruchomić... nie zdarza się to często, lecz bardzo sporadycznie ale jedno z drugim musi mieć coś jednak wspólnego. Jeszcze mogę dodać, że jak kontrolka się świeci to pod pod maską "bzyczy", ale co... nie mam pojęcia.

Jakieś złote rady? 🙂 Proszę o pomoc, dziękuję.

PyClip.jpeg

Edytowane przez Lukash1710
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bzyczy (czyli działa) elektozawór podciśnienia turbiny. Turbinę masz zerojedynkową czyli bez zmiennej geometrii.

Map wykrywa usterkę niskich obrotów turbiny. Częstą przyczyną takiego stanu rzeczy w tym silniku są zapychające się złogami oleju rurki smarowania turbiny.

Wystarczy je wymotować i porządnie przepłukać odtłuszczaczem.

Edytowane przez jabrze
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kontrolka znów wróciła. Swoją drogą wcześniej myślałem, że to może i być wina EGR, który mógł być brudny a okazał się zaślepiony (ktoś wywalił rurkę i zaślepił otwory, EGR sam w sobie był czyściutki). Tylko jedno mnie zastanowiło jeszcze bo czasem do tego błędu czujnika doładowania wyskoczy z EGR bądź też z przepływomierza, na szczęście mam pozapisywane stare screenshoty błędów. Mierzyłem napięcie w wtyczce z EGR i jest prawidłowe (przy dodawaniu gazu również się napięcie podnosi), odpinałem również na próbę wtyczkę z przepływomierza to auto zaczyna się dławić i szarpać etc.

1.jpg 2.jpg

 

Mam rozumieć, że brak pomysłów co może być przyczyną? Z swojej strony sprawdzałem już wszystko co mogłem... 😞 

Edytowane przez Lukash1710
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A to na pewno chodzi o kontrolkę świec czy o check engine? 

Na pierwszym screenie widać bylo że na obrotach ciśnienie doładowania było niższe od atmosferycznego o prawie połowę. Więc albo czujnik albo drutki, złącza. Na tym samym screenie widać kontekst obecny o tam na obrotach zerowych ciśnienia są niemal równe. 

Nie wiem do końca jak działa układ sterowania turbiną ale jeżeli czujnik doładowania jest niesprawny to trudno żeby działał dobrze 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 14.09.2024 o 11:26, Lukash1710 napisał(a):

Łącząc się przez OBD to wywala głównie błąd czujnika ciśnienia doładowania

Sprawdzałeś drożność wężyka prowadzącego od kolektora ssącego do czujnika ciśnienia? Tam jest nadciśnienie.

Warto sprawdzić zasilanie czujnika na pinie C. Poniżej schemat połączenia czujnika (numer 147 na schemacie) z komputerem wtrysku (120) brązowa wtyczka.

 

Zrzut ekranu 2024-09-23 140707.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, Pepone napisał(a):

A to na pewno chodzi o kontrolkę świec czy o check engine? 


Kontrolkę świec, ta z sprężynką.

Czujnik ciśnienia doładowania został podmieniany już kilka razy, pierw kupiłem oryginalną używkę - bez zmian, później nowy z SKV - również bez zmian, znowu kupiłem czujnik, lecz na próbę z Aliexpressu za kilka złotych to według komputera "przeładowywał" czterokrotnie, lecz dalej się świeciło i nie było żadnej różnicy. Koniec końców pojechałem na szrot w poszukiwaniu czujnika z myślą, że wcześniejsza używka mogła być wadliwa, ale dalej to samo.

 

Godzinę temu, aniewa napisał(a):

Sprawdzałeś drożność wężyka prowadzącego od kolektora ssącego do czujnika ciśnienia? Tam jest nadciśnienie.

 

Przyznam się bez bicia, nie sprawdzalem. Tylko powierzchownie oglądałem czy nie jest zawalony. Miałem to dawno sprawdzić czy jest pełny przelot na wężyku, ale zapomniałem o tym. Dzisiaj to postaram się sprawdzić. 🙂

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak, jak wyskoczy to błąd jest jako stały i pewnie przez ten czas czyta jako niedoładowanie. Tak jak pisałem wyżej, że czasem samo od siebie zgaśnie i jakiś czas jest spokój.

 

Sprawdziłem wężyk, jest czysty od środka. Kiedyś mierzyłem jedynie co napięcie na tej wtyczce i też było ok jednocześnie ruszając kabelkami czy czasem jakaś przerwa się nie pokaże.

Edytowane przez Lukash1710
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No cóż, zostaje jeździć z wpiętym OBD i stale  obserwowac. Nie wiem czy te pyren-y mają jakieś funkcje trendów/przebiegów. Szukasz igły w stogu siana. Poruszaj też kablami/wtyczkami na biegu jałowym - może wyjdzie. Może też być jakiś mega wredny błąd w samym ECU - zimne luty itp. Ale nie ma co krakać

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Próbowałem ruszać wszystkimi możliwymi kabelkami, wtyczkami ale dalej nic. Wracając do tego "bzyczenia" elektrozaworu turbiny... dopiero zaczyna "bzyczeć" z automatu gdy zaswieci się w/w kontrolka świec. O co tu może w końcu chodzić...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

50 minut temu, Lukash1710 napisał(a):

Wracając do tego "bzyczenia" elektrozaworu turbiny... dopiero zaczyna "bzyczeć" z automatu gdy zaswieci się w/w kontrolka świec.

To bzyczenie słychać po zgaszeniu silnika czy w czasie pracy chociaż w czasie pracy silnika trudno byłoby to usłyszeć, ale ...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bzyczenie słychać podczas pracy, na 100 procent jest to z elektrozaworu turbo (odłączyłem kostkę jak sobie chodził na niskich obrotach). Gdy zaś silnik zgaszę, wszystko ucicha.

 

Raz już jakiś czas temu wymieniałem ten elektrozawor z myślą, że problem zostanie rozwiązany bo gdzieś wyczytałem, że jak bzyczy to wina elektrozaworu, lecz nie pomogło (albo trafiłem na wadliwy zawór, rzekomo oryginał).

Edytowane przez Lukash1710
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zaworki podciśnieniowe oraz elektromagnetyczne (np sterujące EGR w niektórych autach) są sterowane metoda PWM - modulacja szerokością impulsu. Czyli sygnał sterujący z definicji jest fala prostokątną o zmiennym współczynniku wypełnienia. Stopień otwarcia jest jakby "wartością średnią" tego przebiegu. Tak więc taka jest natura sterowania - czy to, że słychać jest awarią? Trzeba by porównać z innym silnikiem. Ale to jest jakoś bardzo głośno? Natomiast możliwe jest że jakieś zakłócenie na sterowaniu turbo wywołuje problem nie doładowania np. Czy gruszka rusza geometrią w pełnym zakresie? Czy wyczuwalne są jakieś zacięcia? 

Edytowane przez Pepone
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, Pepone napisał(a):

Czy gruszka rusza geometrią w pełnym zakresie? Czy wyczuwalne są jakieś zacięcia? 

W tym silniku nie ma geometrii, gruszka steruje tylko zaworem upustowym spalin. Oczywiście warto sprawdzić, czy się nie zacina. Zawór regulacji ciśnienia turbo steruje upustem spalin bezpośrednio do wydechu, z pominięciem turbiny.

W czasie pracy ten zawór nie powinien brzęczeć pomimo sterownia sygnałem prostokątnym. 

@Lukash1710 sprawdź w czasie jak brzęczy ten zawór czy na białym przewodzie zasilającym go masz napięcie instalacji. Ewentualnie w tym czasie podaj mu dodatkowym przewodem zasilanie z akumulatora.

Błąd czujnika ciśnienia doładowania pojawi się pojawi się również, gdy odczytane ciśnienie doładowania jest niższe od zaplanowanego w sterowniku przy określonych obrotach.

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Nasza strona utrzymywana jest wyłącznie z reklam. Dlatego prosimy o wyłącznie AdBlocka w przeglądarce podczas korzystania z witryny https://megane.com.pl .

Tak, AdBlock został przeze mnie wyłączony!