Skocz do zawartości

Nasza strona utrzymywana jest wyłącznie z reklam. Dlatego prosimy o wyłącznie AdBlocka w przeglądarce podczas korzystania z witryny https://megane.com.pl

Sklep z częściami do Renault - sprawdź iParts.pl

Jaki ma być poziom płynu chłodniczego?


arniton

Rekomendowane odpowiedzi

Rbit, mylisz się. Z cieczy wytworzy się gaz (para) jak ją doprowadzisz do wrzenia - w silniku wtedy jak go przegrzejesz mając niesprawny układ chłodzenia. Para ta, jeżeli nie wydostanie się na zewnątrz po obniżeniu temperatury znika (skrapla się i przechodzi z powrotem w ciecz). Powietrze pozostaje w postaci pęcherza wiekszego lub mniejszego w zależności od temperatury. Skąd powietrze w układzie chłodzenia? Pozostaje w najwyższych partiach układu podczas napełniana układu płynem. Dlatego, jeżeli układ przestrzenny układu chłodzenia tego wymaga to punkty odpowietrzenia układu powinny być w najwyższych miejscach. Na przykładzie meganki (np z 99r), trudno ją skutecznie odpowietrzyć - chodzi, o chłodnicę, bo jej górny króciec wlotowy jest położony ok. 20mm poniżej górnej krawędzi chłodnicy, a nie ma w chłodnicy (przynajmniej ja nie zauważyłem) żadnego korka, żeby z tej przestrzeni powietrze wypuścić, jedynie przez bardzo mocne boczne pochylenie samochodu.

W polskich samochodach układ chłodzenia był tak skonstruowany, że można powiedzieć sam się odpowietrzał, trzeba było tylko ze 2-3 razy płyn uzupełnić.

Nie wiem czy to dostatecznie jasno przedstawiłem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Aha, czyli się nie mylę i z tego co czytam powyżej na wzrost cieczy w układzie a tym samym w zbiorniczku wyrównawczym, ma wpływ zwiększająca się temperatura cieczy, która powoduje wzrost objętości pęcherza powietrznego i tym samym wizualny przyrost płynu w układzie. Cały czas chodzi mi jak i autorowi tego tematu o jasne i proste wytłumaczenie dlaczego ilość tego płynu po nagrzaniu wzrasta :mrgreen: o to i tylko o to ;-)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cięcie

Dla uściślenia. wzrastająca temperatura cieczy nie ma zasadniczego wpływu na wzrost poziomu w zbiorniku, natomiast wzrost temperatury gazu zawartego w pęcherzu powoduje wzrost objętości tego pęcherza, jeżeli ma możliwość swobodnego powiększenia się lub wzrost ciśnienia wewnątrz pęcherza, jeżeli pęcherz nie ma możliwości zwiększenia objętości. W zamkniętym układzie chłodzenia zachodzą te dwa przypadki i pozostają ze sobą w równowadze. Podgrzany pęcherz powietrza chce zwiększyć swoją objętość i wypycha część płynu do zbiornika wyrównawczego, ale nie może na tyle ile by chciał, bo objętość zamkniętego układu chłodzenia jest określona, więc wzrasta ciśnienie wewnątrz układu i powietrze w zbiorniku jest sprężane. Dlatego twardnieją przewody gumowe układu przy gorącym silniku. W układzie pozbawionym pęcherzy powietrza, które może się ogrzewać i starać się z tego powodu powiększyć swoją objętość, różnica w twardości przewodów gumowych przy silniku zimnym i gorącym jest niewielka, bo nie ma składnika (gazu) mocno powiększającego swoją objętość pod wpływem temperatury.

Już prościej tego nie jestem w stanie przedstawić.

 

W celu uniknięcia prezentu świątecznego w postaci czerwonej tasiemki, radzę przypomnieć sobie regulamin odnośnie cytowania, całość jak przeczytasz nie zaszkodzi. - Prezes

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Myślę że pomału dochodzimy do sedna sprawy a mianowicie jednoznacznie możemy stwierdzić, iż ów kilku centymetrowy wzrost poziomu płynu chłodniczego po nagrzaniu silnika, w stosunku do jego poprzedniego poziomu w stanie zimnym można uznać jak najbardziej za prawidłowy zgodnie z powyżej zamieszczonymi stwierdzeniami :mrgreen:

Choć muszę powiedzieć, że dalej nurtuje mnie pytanie, co powoduje ów wzrost objętości pęcherza gazu skoro gimak pisze, że wzrost temperatury płynu nie ma znaczenia a tylko wzrost temp. gazu zawartego w pęcherzu? I tu widzę pewną sprzeczność, bo co powoduje przyrost owej temp. gazu w pęcherzu jak nie bezpośrednie podgrzanie go przez płyn chłodniczy, który z kolei odbiera go z częsci pracującego i nagrzewającego się silnika? :-?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tu nie ma żadnej sprzeczności. To masz rację, powietrze w pęcherzu przejmuje ciepło od płynu go otaczającego i przez to rośnie jego temperaura i ochota na powiekszenie swojej objętości.

Co do "jeżdżenia" poziomu w zbiorniku wyrównawczym. Mozna uznać to za prawidłowe i naturalne zjawisko, jeżeli przyjmiemy, że pęcherze powietrza w układzie chłodzenia (zapowietrzenie) to rzecz prawidłowa i normalna i wtedy nie ma o co kopii kruszyć.

Dla zobrazowania skali zjawiska, zrób doświadczenie. Weź dwie jednakowe butelki. Do jednej nalej do pełna wody, a drugą zostaw pustą. Na obie butelki nałóż gumowe balony, ale tak aby w nich nie było powietrza (by były płaskie). Włóż obie do garnka z wodą i ogrzej do temperatury powiedzmy 80st.C i porównaj jak będą wyglądać oba balony.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 5 tygodni później...

Adam21, No ba - musisz poczytać z jakiej mieszaniny płynów składał się ten do spryskiwaczy i czy nie wchodzi w jakieś reakcje z Al - chłodnicą.

Czy będzie się tolerował z płynem chłodniczym i czy nie powstanie jakiś "zabójczy" związek. Z jakiegoś powodu nie stosuje się przecież zimowego płynu do spryskiwaczy jako środek do układu chłodniczego ;-)

W sumie nic nie powinno się stać - zmienią się właściwości płynu i może przymarznąć gdy będzie niska temp.

Ja bym to spuścił i zalał czystym/nowym płynem chłodniczym - oczywiście o właściwościach na zimę i po kłopocie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Videos

  • Ogłoszenia

  • Polecana zawartość

    • Nawiew tylnej kanapy - Megane 3
      Witam, planuje zakup Megane 3 Grandtour. Przegladajac ogloszenia nie widze aby jaka kolwiek miala nawiew na tylnia kanape. Pytanie czy jesrt to do zrobienia ? Może części z laguny 3 beda pasować ? Robił, ktoś cos podobnego ? Wymysliłem sobie kupno M3 1.5 dCi 110km, do tego chciałbym na start zrobić chip zeby podniesc moment  obrotowy i zyskać pare km. Później  chciałbym wrzucić jeszcze radio 2din z możliwością podpięcia kamery cofania i gniazdo zapalniczki lub usb do ladowania dla pasazera z tylu. Aczkolwiek najbardziej mnie nurtuje czy jest opcja na ten nawiew do tylu dla pasażerów. Jeżeli to pomocne... jestem gotow zrezygnować z tego joysticka jesli takowa wersja jaka kupie bedzie go posiadać. jezeli bedzie trzeba zmienić caly ten tunel . Dla mnie jest elementem zbędnym. W tym miejscu bardziej pasowałby jakis schowek z zasuwana roletka, albo poprostu miejsce na kubek. 
       
      Jesli był taki temat poruszany to podlinkujcie. Nie znalazlem nic co by zaspokoiło moje pytania. Widziałem wątek o M4 ale te auta chyba troszeczke sie różnią ? 
       

      REGULAMIN Forum się kłania pkt 5.6  - Prezes
       
       
      • 15 odpowiedzi
    • Nowy Bigster: Wyższy Wymiar Dacii
      Dacia prezentuje nowy model Bigster, który wprowadza markę na wyższy poziom, oferując unikalną propozycję w segmencie C-SUV. Ten model, zgodnie z tradycją marki, zapewnia bogactwo cech i technologii w przystępnej cenie. Bigster to samochód, który łączy solidność, przestronność i nowoczesne technologie, spełniając oczekiwania najbardziej wymagających klientów.
      • 0 odpowiedzi
    • Jak sprawdzić kod silnika?
      Czy można jakoś odczytać kod silnika i skrzyni biegów z naklejki czy VINu? Jeśli tak to jak?
      • 10 odpowiedzi
    • Cześć, w przeciągu dwóch tygodni mam odebrać swoje megane 1.3 tce 140. 
      Powiedzcie proszę bo gdzieś wyczytałem, że nowoczesne silniki wraz z olejami są tak skonstruowane, że nie trzeba wymieniać oleju po 1000-2000km od wyjechania z salonu.
      Jak to w praktyce wygląda aby samochód służył długie lata?
      • 34 odpowiedzi
    • Używana Tesla z certyfikatem
      Niedawno trafiłem na wydaję mi się ciekawą opcję, żeby wejść do świata "elektryków". Chodzi o używane samochody marki Tesla, na stronie www.tesla.com/pl_PL/inventory/used - używane można wyszukać używane modele Tesli z certyfikatem. Zakładam, że są one po weryfikacji mechaniki i elektryki. Z tego co czytałem i szukałem w necie to akumulator w Teslach trzyma swoją pojemność całkiem dobrze nawet pomimo upływu czasu, pamiętam, że był z tym duży problem w Nissanach Leaf, które bardzo szybko traciły dostępną pojemność. Wracają do Tesli, to można wejść w szczegóły ogłoszenia, są real photos i co najważniejsze roczna gwarancja. Oczywiście liczę się z tym, że zaraz zostanę zjedzony przez fanów aut spalinowych (też je lubię), ale ... taka używana Tesla z gwarancją to może być ciekawa opcja.

       
      • 17 odpowiedzi
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Nasza strona utrzymywana jest wyłącznie z reklam. Dlatego prosimy o wyłącznie AdBlocka w przeglądarce podczas korzystania z witryny https://megane.com.pl .

Tak, AdBlock został przeze mnie wyłączony!