Skocz do zawartości

Nasza strona utrzymywana jest wyłącznie z reklam. Dlatego prosimy o wyłącznie AdBlocka w przeglądarce podczas korzystania z witryny https://megane.com.pl

Sklep z częściami do Renault - sprawdź iParts.pl

Domykanie szyb w cabrio


Gość cameleon2012

Rekomendowane odpowiedzi

Chocby kwestia wlaczenia czyjnikow parkowania do tego wszystkiego wydaje mi sie nierealna

Ja nie wiem czy we wsszystykich ale u mnie są dwa czujniki które są tak jakby dołożone. Zupełnie osobny układ leży u mnie z osobnym bibkiem więc nie ma problemu. Problem może być z pobraniem sygnału BIB z brzęczka - ten sygnał może iść do zegarów po CANie. Ale wtedy znajdzie się jakąś krańcówkę w bagażniku - tu pewnie będę potrzebował pomocy :D

Same schematy są narazie bardziej dla mnie i tak jak napisałem są to schematy logiczne. Jak już to ułożę w całość to wrzucę na elektrodę, bo musi to sprawdzić jakiś praktyk. Ja z praktyką mam już niewiele wspólnego ;) Nuż nawet z hobbistą niewiele ;)

Edytowane przez subratri
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

[quote name='subratri' timestamp='1359187421' post='336129

Same schematy są narazie bardziej dla mnie i tak jak napisałem są to schematy logiczne

 

Dlatego nie dyskutuję czekam na jakieś konkrety

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dobra wszystko fajnie, na razie widzimy wstępny projekt, jak i czym sterować, jak wymusić na fabrycznych zabawkach konkretnie działanie po naciśnięciu odpowiedniego przycisku na karcie. Te naciśnięcia zliczają liczniki i według nich sterują obwodami.. Liczniki są 4 niezależne.

A co się stanie jak jeden z nich nie policzy jednorazowo któregoś kliknięcia i układ którym on steruje nie zadziała w danym momencie i zacznie działać odwrotnie do pozostałych w ramach następnego cyklu?? To tylko elektronika, półprzewodniki i masa kolejnych styków, kostek i połączeń. Jaka potrafi być upierdliwa nie trzeba tłumaczyć.

Moim zdaniem to powinno być rejestrowane przez jeden układ zliczający i wtedy mamy pewność że jak impulsu nie policzy to nie zadziała. Klikamy kolejny raz i poprzednie naciśniecie na przycisk karty jest uważane za niebyłe.

Ewentualnie druga wersja, to potrzeba zastosowania kilku kontrolerów, które będą sprawdzać wykonanie danej zasterowanej czynności i w razie czego będą blokowały inne zależnie od stanu tej pierwszej. (przykład - mamy podniesione szyby i na nie, pomyłkowo możemy założyć dach, działamy przecież poza fabrycznymi elektrycznymi zabezpieczeniami)

Takich wzajemnych zabezpieczeń na schematach nie widać, a jak się pojawią, bardzo je rozbudują o kolejne elementy elektroniczne, kostki i połączenia.

Jest tu zbudowany dodatkowy komputer sterujący tymi układami, a miało być tak łatwo i prosto o co kolega prawie się wykłócał:

tommi a może tak mniej skomplikowanie ?

.....trzeba wkładać osobna właściwie wiązkę z osobnym sterowaniem odseparowaną od reszty. Wtedy przekaźniki na każdą szybę, układ sterujący nimi przed podaniem napięcia na silniki... jednym słowem kupa roboty i problemów za 3 sekundy trzymania guzika i radochę automatu do podnoszenia - chyba nie warto.

No jeśli to ma być tak to nie wiem gdzie problem. Takie ustrojstwa są na rynku od 10 lat. Tu nie potrzeba kolegi elektronika tylko allegro.

I jest jeszcze jedna sprawa z takim układem.

To że ktoś go potrafi sam na podstawie schematu zbudować i zabudować, nie oznacza że ten ktoś potrafi go naprawić w przypadku awarii. Co będzie gdy w tej mieszance półprzewodników i plątaninie ścieżek poleci jakieś połączenie czy dioda? O wariującym scalaku w liczniku nawet nie wspominam.

Kto to odszuka i naprawi?

To samoróbka, ASO całkowicie odpada, elektryk samochodowy- czasami jak widzą renówkę to mówią, że są zawaleni robotą, a to tylko z fabrycznymi, opisanymi instalacjami mają do czynienia.

Tu nawet serwis RTV niewiele pomoże, bo co głowa to rozum, i zawsze taka geneza jednostkowego układu będzie niezrozumiała dla serwisanta.

Co wtedy z tym zrobić??

Nie pisze powyższego, by podważyć zasadność takiej przeróbki, czy do niej zniechęcić.

Apeluję, by to tak przemyśleć w momencie projektowania ,by to było maksymalnie uproszczone, możliwe do naprawy przez średnio obeznanego z elektroniką użytkownika, a jednak bezpieczne przez wzajemne blokowanie zasilania modułów współpracujących ze sobą w danym cyklu.

dodano

Pisząc to co wyżej i wspominając o kontrolerach, zrodziło się kolejne pytanie odnośnie każdej wersji układu podnoszenia szyb.

Zastanawialiście się co te szyby w górnym położeniu wyłączy jak dach będzie w bagażniku??

W normalnych warunkach są one dociskane do górnej uszczelki i wylatuje przeciążeniowy. Tu szyby fizycznego górnego oporu mieć nie będą więc zostaje tylko ogranicznik na końcu prowadnicy, jednak szyby są wówczas znacznie wyżej jak być powinny a i dla tych plastików nie jest to zdrowe.

Czasówka tez tego nie załatwia bo nie każda szyba i nie każdy napęd ma identyczny czas pracy, już choćby z tego tytułu, że nie każda z samego dołu musi startować.

Chyba właśnie dlatego meganki CC są fabrycznie pozbawione tej funkcji..

A może w CC jest jakiś inny, dodatkowy ogranicznik, bo przecież ręcznie też można szyby bez dachu podnosić i też można z nimi za wysoko wyjechać gdyby go nie było????

Edytowane przez gojgien
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A co się stanie jak jeden z nich nie policzy jednorazowo któregoś kliknięcia

nic. Jak nie zliczy pierwszego to kolejne jest traktowane jako pierwsze. Układ liczy do dwóch. Nie będzie wyniku dodawania =2 jesli nie pojawią się dwie jedynki.

(przykład - mamy podniesione szyby i na nie, pomyłkowo możemy założyć dach,

takiej opcji nie ma - sterujemy fabrycznym sterownikiem. Żadnych skrótów - cały układ służy tylko do podania zasilania na sterownik dachu i zasymulowanie naciśnięcia guzika. Tyle.

Jest tu zbudowany dodatkowy komputer sterujący tymi układami, a miało być tak łatwo i prosto

W gruncie rzeczy to jest prostrze od tego układu który wrzucił Nel. Tyle, że są 3 takie układy plus kilka "krańcówek"

No jeśli to ma być tak to nie wiem gdzie problem. Takie ustrojstwa są na rynku od 10 lat.

No tak, ale one nie obsłużą dachu - trzeba by ich więcej upchnąć.

To że ktoś go potrafi sam na podstawie schematu zbudować i zabudować, nie oznacza że ten ktoś potrafi go naprawić w przypadku awarii. Co będzie gdy w tej mieszance półprzewodników i plątaninie ścieżek poleci jakieś połączenie czy dioda? O wariującym scalaku w liczniku nawet nie wspominam.

no cóż - nie rodzimy się równi. Jak ktoś nie potrafi wyjąć starego scalaka i wsadzić nowego - niech jeździ na fabrycznym.

Apeluję, by to tak przemyśleć w momencie projektowania ,by to było maksymalnie uproszczone

Narazie widzisz tak naprawdę schemat... hm nie tyle nawet ideowy co logiczny.

Mam nadzieję, że uda się to zamknąć w 2 scalakach i kilku diodach oraz 6 kondensatorach i rezystorach.

Narazie jednak musi być wszystko na wierzchu, żeby było widać które elementy się dublują i że napewno niczego nie brakuje.

Zastanawialiście się co te szyby w górnym położeniu wyłączy jak dach będzie w bagażniku??

no jak narazie to działa, więc czemu miało by nagle przestać??

Chyba właśnie dlatego meganki CC są fabrycznie pozbawione tej funkcji..

A ja myślę, że brakło miejsca w sterowniku przez koniecznośc podpięcia do niego dachu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

no jak narazie to działa, więc czemu miało by nagle przestać??

Zweryfikowałem zasadność mojego pytania i postawiłem kolejne w czasie jak odpowiedź pisałeś co widać po czasach edycji posta.

Wobec tego problem z dodanej części mojej wypowiedzi nie istnieje.

No ale tak jest w czasie dyskusji nad czymś nowym, a im więcej takich choćby i nieistotnych pytań, tym projekt bardziej przemyślany i dopracowany.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z tego co wyczytałem z serwisówki(rosyjskiej) szyby w drzwiach i tylne boczne są regulowane w dolnym położeniu i górnym.Więc podejrzewam że sam mechanizm podnośnika ma krańcowe położenia mechaniczne .Więc nie są potrzebne jakieś dodatkowe krańcówki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wycofałem się juz wcześniej z tego twierdzenia, że wyłącza je przeciążeniowy na silniczku.

Przypomniałem sobie że niedawno ktoś pisał o ich regulowaniu i podnoszeniu. Chyba nawet Tommi3737. Wynika z tego, że pomimo niedobijania do góry i tak się wyłączały.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Odnosnie wypowiedzi Goigiena i zamykania szyb. Szyby w CC napewno nie zamykają się ze względu na uszczelki na górze i opór jaki stawiają. Wg.mnie zamykają się albo:

-przeciążenie w momencie osiagniecia końca szyny

-silnik liczy liczbę obrotów (stąd prawdopodobnie koniecznosc i mozliwosc przyuczania szyb)

Tak czy inaczej szyba nie wyleci do góry ponieważ podnosimy ją również w momencie kiedy drzwi są otwarte.

Odnośnie kwestii zamykania dachu i szyb. Jeśli ktoś nie ma CC to moze nie wie ale procedura otwierania/zamykania dachu w cabrio wyglada tak:

Otwieranie

-naciskamy guzik i ustawiamy go w pozycji otwierania dachu i trzymamy

-szyby opuszczają się

-dach sie składa do bagażnika-koniec

Zamykanie

-naciskamy guzik od zamykania i trzymamy

-szyby opuszczają się

-dach się zamyka

Jezeli chcemy zrobic automatyczne zamykanie dachu to trzeba tak samo zrobic aby szyby opuszczały się przed jego założeniem a potem domykały.

 

Ja sie tak bardzo nie znam ale mam wrazenie ze troche próbujemy przekombinowac...moze lepiej wykorzystać juz to co mamy... Jeśli ktoś jest w stanie rozgryźć schematy instalacji elektrycznej to wystarczy zaangażować w otwieranie/zamykanie dachu przycisk który już jest obecny. Trzeba by zrobić układ który:

-poda napięcie na odpowiednie elementy które umożliwią tak samo jak w przypadku naszego pobytu w aucie otworzenie dachu (wciśnie za nas przycisk, wówczas automatycznie szyby się opuszczą a bagażnik schowa (taka operacja trwa 22sekundy)

-nastepnie domknie szyby-czyli cos o czym rozmawialismy wczesniej...

Warto dodać że aby złożyc/schowac dach silnik nie musi byc uruchomiony ani nie musi byz wlaczony zaplon. Tak naprawde nigdy nie sprawdzałem jaki jest wymóg co do obecnosci karty/kierowcy a skladania/rozkladania dachu. Postaram sie potem sprawdzic...

 

Co do obaw o uszkodzenie takiego układu:

-jezeli ktos z nas montuje taki uklad to liczy sie z taką mozliwoscią

-jezeli kolega substrati stworzy go (wraz z pomocą byc moze innych) to wystarczy aby opisał najlepiej jak się da co jest do czego-wówczas jesli ktos z nas nie da rady sobie sam to z taka instrukcja da sobie elektryk

-jezeli (daj boże) taki uklad powstanie-to sami bedizemy go montowac w aucie. W zwiazku z tym bedziemy sami w stanie go wymontowac.

 

Co do obaw o zamkniecie dachu z podniesionymi szybami. Prawdopodobnie obawa kontruktorów polegała na tym że, ponieważ szyby nie mają powyżej drzwi żadnych prowadnic to mozliwe jest ich lekkie wychylenie w kierunku środa pojazdu. W takiej sytuacji dach opuszczał by się na szyby w taki sposób że owe szyby nie wchodzily by w uszczelke tylko zatrzymywały się na niej co moglo by prowadzic do ich zbicia. Jednak tj.napisalem wczesniej. Podczas otwierania/zamykania dachu szyby zawsze sie opuszczają-i tak chyba powinno pozostać. Chociaż w przypadku chowania dachu jest to bezzasadne...

 

Dodano: 26 sty 2013 - 17:37

Sam temat jest ciekawy i myśle jak najbardziej wart poświecenia mu troche uwagi...

 

Dodano: 26 sty 2013 - 17:39

Wiem ze goigien juz sie wycofałeś z kwestii zamykania szyb ale pozostawiam swoja wypowiedzieć poniewaz moze ona rozjasni co nieco osobą które nie mają CC.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli ktoś nie ma CC to moze nie wie ale procedura otwierania/zamykania dachu w cabrio wyglada tak:

CC nie mam ale spodziewałem się takiego działania, a przynajmniej zachowania szyb, by nie zostały w kawałkach jak dach będzie robił swoje. Dlatego tez zwróciłem uwagę na zachowanie zabezpieczeń lub zastosowanie dodatkowych kontrolerów ich stanu. Jest projekt by ominąć oryginalne sterowanie i zrobić równoległe, z bardziej rozszerzonymi funkcjami. Jeśli będzie równoległe wymuszające proces zamykania dachu, to niekoniecznie musi działać fabryczne zabezpieczenie. na to trzeba zwrócić uwagę. To jest uzależnione w które miejsce dokładany układ sterujący zostanie podpięty do oryginału.

Ja sie tak bardzo nie znam ale mam wrazenie ze troche próbujemy przekombinowac...moze lepiej wykorzystać juz to co mamy... Jeśli ktoś jest w stanie rozgryźć schematy instalacji elektrycznej to wystarczy zaangażować w otwieranie/zamykanie dachu przycisk który już jest obecny. Trzeba by zrobić układ który:

-poda napięcie na odpowiednie elementy które umożliwią tak samo jak w przypadku naszego pobytu w aucie otworzenie dachu (wciśnie za nas przycisk, wówczas automatycznie szyby się opuszczą a bagażnik schowa (taka operacja trwa 22sekundy)

-nastepnie domknie szyby-czyli cos o czym rozmawialismy wczesniej...

Warto dodać że aby złożyc/schowac dach silnik nie musi byc uruchomiony ani nie musi byz wlaczony zaplon. Tak naprawde nigdy nie sprawdzałem jaki jest wymóg co do obecnosci karty/kierowcy a skladania/rozkladania dachu. Postaram sie potem sprawdzic...

Właśnie o czymś podobnym myślałem pisząc, by tego za bardzo nie komplikować i ograniczyć przeróbki do niezbędnego minimum i uproszczenia.

Nadal nie ufam tym licznikom, zliczającym kliknięcia w przyciski karty, a to właśnie założenie że całość ma działać po drugim naciśnięciu odpowiedniego przycisku jest tu rozpatrywana.

Założenia jednak można zmienić, wracając do tych na wstępie i równolegle budować wersję bardziej analogową i moim zdaniem mniej skomplikowaną.

Najśmieszniejsze jest to, że w moim sceniolu i tak tego nie zastosuję :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli ktoś jest w stanie rozgryźć schematy instalacji elektrycznej to wystarczy zaangażować w otwieranie/zamykanie dachu przycisk który już jest obecny

no przecież tak jest. Zapomiałem tylko o przerywaczu na podniesienie szyb ale dorysuję w wolnej chwili.

Warto dodać że aby złożyc/schowac dach silnik nie musi byc uruchomiony ani nie musi byz wlaczony zaplon.

u mnie musi być włączony zapłon.

 

Dodano: 26 sty 2013 - 21:23

Nel skoro jesteś na bierząco ze schematami (ja jeszcze nie miałem czasu nia nie spojrzeć więc opieram się na tym co napisałeś wcześniej) czy mógłbyś sprawdzić takie coś.

Gdy zamykamy dach po całkowitym zamknięciu dach odcina i dostajemy syganał dżwiękowy, że dach zamknięty. Później trzeba ponownie nacisnąć guzik od dachu, żeby domknąć szyby. Czy mógłbyś sprawdzić czy ten BIP (sygnał na buzer) jest analogowy z krańcówki czy idzie po CAN? Jeśli to wogóle jest do sprawdzenia...

  • +1 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Nasza strona utrzymywana jest wyłącznie z reklam. Dlatego prosimy o wyłącznie AdBlocka w przeglądarce podczas korzystania z witryny https://megane.com.pl .

Tak, AdBlock został przeze mnie wyłączony!