Skocz do zawartości

Nasza strona utrzymywana jest wyłącznie z reklam. Dlatego prosimy o wyłącznie AdBlocka w przeglądarce podczas korzystania z witryny https://megane.com.pl

Sklep z częściami do Renault - sprawdź iParts.pl

Rekomendowane odpowiedzi

12 godzin temu, mrarek napisał:

Jeśli reflektor nie był homologowany z lampami LED, to - zgodnie z prawem - nie można takich źródeł światła w nim stosować.

 

Ok, fajny wniosek.

Teraz proszę wskaż konkretny przepis prawa - ustawę, rozporządzenie, a w nim artykuł, paragraf - na jakim opierasz swój wniosek.

Dopiero wtedy dyskusja będzie merytoryczna, a nie na zasadzie - jak wcześniej pisałem - nie bo nie, bo mi się wydaje.

 

Pozdrawiam!

Edytowane przez bizongod
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mnie się nie wydaje. Ja to wiem.

Po to jest właśnie homologacja części. Bada się element na zgodność z przepisami. Skoro nikt nie badał reflektora na źródło LED (reflektor nie ma dopuszczenia na takie źródło) to oznacza, że producent nie przewidział takiej żarówki i nie odpowiada za "efekty". 
Pracowałem jakiś czas z ITS w Warszawie w kwestiach homologacji oświetlenia na naczepy cysterny.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Piszesz prawdopodobnie o wprowadzeniu części/wyposażenia do obrotu - czyli coś nowego co

dopiero będzie sprzedawane - tu Twoja wypowiedź jest całkowicie zgodna z moim postem, a

dokładnie punkt 2/ Kiedy można zrobić homologację.

Z przepisów jakie podałem wynika, że homologacja jest potrzebna do pierwszej sprzedaży

(wprowadzenia do obrotu). Natomiast nie znalazłem przepisu, który mówi, że mając jakąś część

w swoim samochodzie musisz się legitymować homologacją na tą część. W zamian za to 

części muszą spełniać warunki techniczne, które wymieniłem. Parametry te powinny być sprawdzane

przy okazji badania na SKP. 

 

Pozdrawiam!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wszystkie podzespoły mające wpływ na bezpieczeństwo, jak i cały pojazd posiadają homologację.

Cały pojazd otrzymał homologację (zapewne z różnymi wariantami) w momencie wyprodukowania go i przejścia badań (pierwszy pojazd - wprowadzenie do obrotu).

Kolejne są kopią pierwszego, zatem NIC nie wolno zmieniać producentowi podczas produkcji, bo w przeciwnym razie produkuje niezgodnie z homologacją.

Podobnie jest z użytkownikiem - nie można oficjalnie zmieniać rozmiaru kół, szyb, czy elementów nadwozia innych niż dopuścił producent.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

38 minut temu, mrarek napisał:

Wszystkie podzespoły mające wpływ na bezpieczeństwo, jak i cały pojazd posiadają homologację.

Cały pojazd otrzymał homologację (zapewne z różnymi wariantami) w momencie wyprodukowania go i przejścia badań (pierwszy pojazd - wprowadzenie do obrotu).

Kolejne są kopią pierwszego, zatem NIC nie wolno zmieniać producentowi podczas produkcji, bo w przeciwnym razie produkuje niezgodnie z homologacją.

Tu się zgadzam w 100% i ma to poparcie w przepisach

39 minut temu, mrarek napisał:

Podobnie jest z użytkownikiem - nie można oficjalnie zmieniać rozmiaru kół, szyb, czy elementów nadwozia innych niż dopuścił producent.

Na to poparcia w przepisach już nie znajduje.

Natomiast prawda - w zasadzie jakakolwiek zmiana w samochodzie (np. wspomniane radio) powoduję, że homologacja traci rację bytu.

 

Popatrzmy jeszcze jaki pojazd dopuszczony jest do ruchu:

Prawo o ruchu drogowym

Cytat

Warunki dopuszczenia pojazdów do ruchu

Art. 71.

1. Dokumentem stwierdzającym dopuszczenie do ruchu pojazdu samochodowego, ciągnika rolniczego, pojazdu wolnobieżnego wchodzącego w skład kolejki turystycznej, motoroweru lub przyczepy jest dowód rejestracyjny albo pozwolenie czasowe. Przepis ten nie dotyczy pojazdów, o których mowa w ust. 3.

2. Pojazdy określone w ust. 1 są dopuszczone do ruchu, jeżeli odpowiadają warunkom określonym w art. 66 oraz są zarejestrowane i zaopatrzone w zalegalizowane tablice (tablicę) rejestracyjne, a w przypadku pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli, w nalepkę kontrolną.

Art. 66 już cytowałem, warunki techniczne, które są przepisem szczegółowym też.

Nie mówią one że części muszą mieć (spełnioną) homologację, lecz muszą odpowiadać warunkom technicznym.

 

Pozdrawiam!

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tu nie chodzi o reflektor tylko o sam LED. Jeśli ktoś by stworzył retrofit spełniający wymogi żarówki to by dostał homologację. Ale jeśli się zagłębić w homologacje żarówki dla przykładu h7 to nie ma możliwości zrobienia takiego LED, który by spełniał jej wymagania co do wielkości punktu świetlnego oraz tego, że  w standardowej żarówce jest żarnik świecący pod każdym kątem. A homologacji nikt nie zmieni.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Super idealnie faktycznie nie da się odwzorować żarówki H7, choć

przy zastosowaniu montażu diod po dwóch stronach laminatu, a samym

laminacie cienkim (~1mm) bardzo się zbliżamy do żarówki. Jednak im

cieńszy laminat (MCPCB) tym gorzej z odprowadzaniem światła.

 

Punktowość źródła ma na pewno duże znaczenie w odbłyśnikowych

reflektorach. Jednak w reflektorach soczewkowych, jak pokazują zdjęcia na

forum, mniej punktowe źródła światła, jakimi są moduły LED dobrze sobie dają

rade.

 

Temat homologacji raczej można sobie odpuścić - homologacja potrzebna

jest tylko do pierwszej sprzedaży (wprowadzenia do obrotu) i puki co nie

wskazał nikt przepisu który mówi, że jest inaczej. Ważne żeby źródło światła +

reflektor dawały takie oświetlenie jak jest opisane w warunkach technicznych -

wspomniane wcześniej rozporządzenie.

Pozdrawiam,

Karol

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ok, byłem ciekaw czy coś w tym stylu było mierzone, bo w teorii SKP powinno mieć sprzęt do pomiaru światłości świateł pojazdu .

Granica 2000lm zgadza się, jest ona zawarta w Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia

 

Przeanalizujmy jeszcze LEDowe źródło światła :)

Weźmy pierwsze lepsze ze znanego serwisu aukcyjnego, oto parametry podane przez sprzedającego:

Cytat

Temperatura barwy światła 6500K

Model All-in-One (układ LED, przetwornica, system chłodzenia)

Moc: 2x 25W

Zastosowane diody LED: PHILIPS Luxeon ZES

Ilość diod na żarówkę: 6 szt.

Dopuszczalny zakres napięcia: 12V - 24V

Zakładając, że sprzedający pisze prawdę, to dla barwy 6500K wykorzystane diody to LUXEON Z ES LXZ2-6570.

Dla typowego prądu 700mA dioda ta przy temperaturze struktury 85*C daje 270lm, napięcie przewodzenia 2,8V.

Czyli z mocy doprowadzonej 1,96W mamy 270lm.

Absolutne maximum dla tej diody to prąd 1,2A, daje wtedy 410lm, napięcie przewodzenia 2,9V.

Czyli z mocy doprowadzonej 3,48W mamy 410lm.

 

Przyjmijmy, że podany pobór mocy jest prawdziwy, czyli 25W. Sprawność przetwornicy step-down przyjmijmy na 85%.

Dla diod zostaje 21.2W, czyli na jedną diodę 3.5W - hmmm, przypadek graniczny ;)

Łącznie mamy z diod 6 x 410lm = 2460lm.

Do strat trzeba doliczyć jeszcze na pewno wyższą niż 85*C temperaturę struktury, dla 120*C jest to spadek strumienia

świetlnego prawie 10%. Strumień ten jeszcze pewnie jest gdzieś przesłonięty, kolejne 10% strat.

Wynikowy strumień świetlny to 2460lm x 90% x 90% = 1993lm. Czyli mieścimy się w granicy.

 

Moc strat (w ciepło) około = 15% x 25W + 6 x 66% x 3,5W = 17,6W

Czyli w ciepło idzie około 70% pobieranej mocy (te obliczenia mocno przybliżone).

 

Wnioski:

- Moduły LEDowy 2x25W prawdopodobnie będą mieścić się w granicy 2000lm

- Wydajność modułów LEDowych można przyjąć na poziomie 80lm/W mocy pobieranej, +/- 20%

Pozdrawiam!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zastanawiam się, po kiego grzyba się tym doktoryzujesz tutaj?

1) Homologacja na reflektor jest jasna i nie podlega dyskusji.

2) Co najwyżej można w sądzie tą matematykę przedstawiać, ale sąd i tak potwierdzi pkt 1)

  • Zwycięzca 1
  • +1 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

30 minut temu, mrarek napisał:

Zastanawiam się, po kiego grzyba się tym doktoryzujesz tutaj?

Temat podmiany źródeł światła w reflektorach obrósł w mity i miejskie legendy.

Wiele jest na ten temat różnych artykułów i postów, ale nigdzie nie znajdziesz konkretnych

informacji, a już na pewno nigdzie nie ma podstawy prawnej, a to w końcu przepisy

regulują co możesz, albo czego nie możesz.

Próbuje zebrać informację i podstawy prawne żeby skończyć z tym ciemnogrodem.

58 minut temu, mrarek napisał:

1) Homologacja na reflektor jest jasna i nie podlega dyskusji.

Oczywiście, że jest jasna - chcesz sprzedawać i montować w nowych samochodach, to musisz mieć.

59 minut temu, mrarek napisał:

2) Co najwyżej można w sądzie tą matematykę przedstawiać, ale sąd i tak potwierdzi pkt 1)

Matematyka to matematyka, chociaż to jest jednoznaczne ;)

Czy masz na myśli, że sąd potwierdzi że jak samochód wyjechał sprzedany z salonu z homologacją

na cały samochód, to do zezłomowania musi jeździć z reflektorem z jakim była robiona homologacja,

w tym też żarówka  z którą samochód był homologowany?

Widziałeś gdzieś taki wyrok, najlepiej z uzasadnieniem? To byłby wkład merytoryczny w tą dyskusję.

 

Pozdrawiam!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@bizongod straszny bełkot bije z Twoich postów. Homologacja to jest coś co musi mieć auto żeby zostało dopuszczone do jazdy po drogach publicznych. Wszystkie elementy, nawet te które możesz wymienić w czasie eksploatacji samochodu muszą posiadać homologację. Żarówki także. Nie masz homologacji, nie możesz używać na drogach publicznych. Koniec i . Jak chcesz sobie włożyć LEDy to sobie wkładaj tylko nie szukaj usprawiedliwienia żeby poczuć się z tym lepiej, bo nie znajdziesz.

To jest tak trochę jak z kamizelkami odblaskowymi. Możesz kupić taką, która spełnia normy dla odzieży o podwyższonej widoczności EN ISO 20471, a możesz kupić taką która jej nie spełnia (lub nie została przebadana). Niby obie mają rażący kolor i odblaski ale... nikt nie zbadał jak będziesz widoczny na drodze w ciemności, a to wpłynie na Twoje i innych bezpieczeństwo.

Edytowane przez pbet
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Videos

  • Ogłoszenia

  • Polecana zawartość

    • Nawiew tylnej kanapy - Megane 3
      Witam, planuje zakup Megane 3 Grandtour. Przegladajac ogloszenia nie widze aby jaka kolwiek miala nawiew na tylnia kanape. Pytanie czy jesrt to do zrobienia ? Może części z laguny 3 beda pasować ? Robił, ktoś cos podobnego ? Wymysliłem sobie kupno M3 1.5 dCi 110km, do tego chciałbym na start zrobić chip zeby podniesc moment  obrotowy i zyskać pare km. Później  chciałbym wrzucić jeszcze radio 2din z możliwością podpięcia kamery cofania i gniazdo zapalniczki lub usb do ladowania dla pasazera z tylu. Aczkolwiek najbardziej mnie nurtuje czy jest opcja na ten nawiew do tylu dla pasażerów. Jeżeli to pomocne... jestem gotow zrezygnować z tego joysticka jesli takowa wersja jaka kupie bedzie go posiadać. jezeli bedzie trzeba zmienić caly ten tunel . Dla mnie jest elementem zbędnym. W tym miejscu bardziej pasowałby jakis schowek z zasuwana roletka, albo poprostu miejsce na kubek. 
       
      Jesli był taki temat poruszany to podlinkujcie. Nie znalazlem nic co by zaspokoiło moje pytania. Widziałem wątek o M4 ale te auta chyba troszeczke sie różnią ? 
       

      REGULAMIN Forum się kłania pkt 5.6  - Prezes
       
       
      • 15 odpowiedzi
    • Nowy Bigster: Wyższy Wymiar Dacii
      Dacia prezentuje nowy model Bigster, który wprowadza markę na wyższy poziom, oferując unikalną propozycję w segmencie C-SUV. Ten model, zgodnie z tradycją marki, zapewnia bogactwo cech i technologii w przystępnej cenie. Bigster to samochód, który łączy solidność, przestronność i nowoczesne technologie, spełniając oczekiwania najbardziej wymagających klientów.
      • 0 odpowiedzi
    • Jak sprawdzić kod silnika?
      Czy można jakoś odczytać kod silnika i skrzyni biegów z naklejki czy VINu? Jeśli tak to jak?
      • 10 odpowiedzi
    • Cześć, w przeciągu dwóch tygodni mam odebrać swoje megane 1.3 tce 140. 
      Powiedzcie proszę bo gdzieś wyczytałem, że nowoczesne silniki wraz z olejami są tak skonstruowane, że nie trzeba wymieniać oleju po 1000-2000km od wyjechania z salonu.
      Jak to w praktyce wygląda aby samochód służył długie lata?
      • 34 odpowiedzi
    • Używana Tesla z certyfikatem
      Niedawno trafiłem na wydaję mi się ciekawą opcję, żeby wejść do świata "elektryków". Chodzi o używane samochody marki Tesla, na stronie www.tesla.com/pl_PL/inventory/used - używane można wyszukać używane modele Tesli z certyfikatem. Zakładam, że są one po weryfikacji mechaniki i elektryki. Z tego co czytałem i szukałem w necie to akumulator w Teslach trzyma swoją pojemność całkiem dobrze nawet pomimo upływu czasu, pamiętam, że był z tym duży problem w Nissanach Leaf, które bardzo szybko traciły dostępną pojemność. Wracają do Tesli, to można wejść w szczegóły ogłoszenia, są real photos i co najważniejsze roczna gwarancja. Oczywiście liczę się z tym, że zaraz zostanę zjedzony przez fanów aut spalinowych (też je lubię), ale ... taka używana Tesla z gwarancją to może być ciekawa opcja.

       
      • 17 odpowiedzi
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Nasza strona utrzymywana jest wyłącznie z reklam. Dlatego prosimy o wyłącznie AdBlocka w przeglądarce podczas korzystania z witryny https://megane.com.pl .

Tak, AdBlock został przeze mnie wyłączony!