Skocz do zawartości

Nasza strona utrzymywana jest wyłącznie z reklam. Dlatego prosimy o wyłącznie AdBlocka w przeglądarce podczas korzystania z witryny https://megane.com.pl

Sklep z częściami do Renault - sprawdź iParts.pl

Rekomendowane odpowiedzi

27 minut temu, witman napisał:

Każdy diagnosta obowiązkowo ma sprawdzić oświetlenie przyrządem: ustawienie wiązki światła dla lewej i prawej lampy...oraz sprawdzenie natężenia światła

Pytanie czy można to zrobić w sekundę lub dwie? Niestety często wygląda to tak (przynajmniej u mnie), że diagnosta przystawia urządzenie, sekunda-dwie i przesuwa do drugiego reflektora gdzie też za długo nie sprawdza. Mam wrażenie, że czasami jest to czynność typu "sztuka dla sztuki".

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sumienie, sumieniem ale mam nadzieję (i jest na to duża szansa), że w dobie zaostrzania kryteriów potrzebnych do zaliczenia przeglądu wkrótce się to zmieni. W tej chwili auta, które jeszcze niedawno przechodziły przeglądy z jakąś usterką bez większego problemu już tego w znacznej części nie robią. Kryteria są w sumie ciągle takie same ale zwiększa się

poczucie strachu i odpowiedzialność wśród diagnostów. No i dobrze. Mam nadzieję, że oprócz samochodów niesprawnych technicznie takie "widzimisię" modernizacje również będą weryfikowane (negatywnie).

  • +1 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie jestem tego pewien, co piszesz.

Mój diagnosta, który od lat robi mi przeglądy wszystkich pojazdów (także służbowych) mówił mi ostatnio, że nie da się już normalnie pracować.

SKP przybywa, zatem trzeba walczyć o klienta. Walka o klienta kończy się tym, że dużo aut, które nie powinny jeździć zostaje dopuszczone do ruchu (m.in. z niedozwolonymi światłami tzw. dziennymi ale i z delikatnie uszkodzonym podwoziem) bo inaczej stacja spada w rankingach wyników pozytywnych badań  i właściciel stacji  "strzyże" diagnostów. Diagności nie chcą złomów dopuszczać do ruchu, bo biorą na siebie odpowiedzialność. Ale np. na pseudo dzienne przymykają oko, by nie dołować statystyki. Błędne koło.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 miesiące temu...

@unkas ale, że co? E8 to Czechy nie Polska. Sprzedawca wprowadza w błąd pisząc o "europejskiej" homologacji.

https://www.was.eu/certyfikaty-i-homologacje.php

Edytowane przez pbet
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No właśnie o to mi chodziło , czy te informacje są prawdziwe .

Ale czy to nie jest tak ze jak jest homologacja na jakiś kraj europejski to działa w całej europie ?

Bo przecież poruszamy sie po europie ze swoją homologacją ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To co narzuci UE musi być stosowane w każdym Państwie członkowskim ale każde Państwo ma też prawo do stosowania przepisów wewnętrznych. To jest głupie ale pewnie jakbyś mieszkał w Czechach i miał auto zarejestrowane w Czechach mógłbyś śmiało wsadzić to ustrojstwo w lampy (o ile mają taką samą homologację) i się nie przejmować policją.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

11 godzin temu, pbet napisał:

@unkas ale, że co? E8 to Czechy nie Polska. Sprzedawca wprowadza w błąd pisząc o "europejskiej" homologacji.

https://www.was.eu/certyfikaty-i-homologacje.php

Homologacja wydana w Czechach obowiązuje w całej UE. Tutaj w błąd nie wprowadza.

Ale zastanawia mnie czy to nie jest homologacja na światła do jazdy w dzień. Wtedy stosowanie takich wynalazków jako światło mijania jest niedozwolone.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 @unkas bardzo fajny i przydatny artykuł, dlatego stawiam <ok> dla Ciebie.

 

Przyznam się, że sam kombinowałem w naszej Megi 3 Coupe z LED-ami H7, jednak po wizycie i sprawdzeniu w zaprzyjaźnionej SKP i pomiarze na profesjonalnym sprzęcie odpuściłem sobie, bo widać było ewidentnie, że nie świeci to dobrze. 

Tak jak piszę autor artkułu cyt:

``Żarówki halogenowe posiadają żarnik, którego umieszczenie wobec trzonka podlega tolerancji rzędu dziesiątych części milimetra, jednym
słowem - źródło światła znajduje się zawsze w tym samym miejscu.
Natomiast w palnikach wyładowczych światło pojawia się na całej powierzchni bańki, gdyż bańka wypełniona jest gazem. To sprawia, że źródło światła wcale nie znajduje się w miejscu gdzie spodziewali się go projektanci reflektora.
Dlatego założenie do zwykłego reflektora żarówki xenonowej ( np. H4 ) sprawia, że wcale nie dysponujemy lepszym, jaśniejszym światłem - dysponujemy światłem bardziej rozproszonym, najciemniejszym na środku obszaru świecenia (!) i z niewyraźną granicą światło-cień. Jednym słowem - świecimy wszędzie, tylko nie tam gdzie chcemy, przy okazji oślepiając kierowców jadących z naprzeciwka ( za to odpowiada rozmyta granica światło-cienia ) ``

- i to dokładnie potwierdziło się w czasie testów na SKP.

A badanie tgzw. odcięcia (granicy świtało-cienia) na ścianie budynku można sobie w buty wsadzić, mnie też się wydawało, że jest OK, a co innego wyszło podczas sprawdzenia w SKP.

 

Osobiście bardzo mnie drażni jeżdżąc w nocy po naszych drogach jak inni użytkownicy oślepiają różnymi źródłami światła innych użytkowników i mam czasem ochotę włączyć na stale drogowe mijając się z takim, jednak migam mu krótko, bo może w końcu zrozumie, że oślepia innych.   

Edytowane przez witman
  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

co za bałagan...

1) LED to nie żarówki

2) E8 to oznaczenie kraju wydającego homologację i równie dobrze może być E1 jak i E20 - nie ma znaczenia. Ogłaszanie, że E8 jest "be" jest nonsensem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 miesiące temu...
  • 2 miesiące temu...

Cześć!

 

 Zainteresowałem się tematem używania "LEDów" na zewnątrz samochodu - głównie od strony prawnej.

W internetach jest ogromna ilość "miejskich legend" i osądów, ale NIKT nie podaje tak na prawdę żadnych

przepisów, podstawy prawnej. Poczytałem wiele ustaw, rozporządzeń i regulaminów odnośnie wyposażenia i

części samochodowych. Oto do czego doszedłem wraz z podaniem obowiązującej podstawy prawnej:

 

1/ Jak to jest z tą homologacją:

Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia

Cytat

§ 10. 1. Przedmioty wyposażenia i części pojazdów związane z bezpieczeństwem ich użytkowania i ochroną środowiska mogą być

stosowane w pojazdach, jeżeli spełniony jest co najmniej jeden z następujących warunków:
1) oznakowane są znakami homologacji międzynarodowej stosowanymi w homologacji Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) – „E” lub Unii Europejskiej – „e”;
2) oznakowane są cechami producenta pojazdu, na który wystawiono świadectwo homologacji typu pojazdu; ocechowanie to powinno być zgłoszone do jednostki uprawnionej w celu ewidencji;
3) oznakowane są cechami dostawcy producenta pojazdu, na który wystawiono świadectwo homologacji typu pojazdu;
ocechowanie to powinno być zgłoszone do jednostki uprawnionej w celu ewidencji;
4) oznakowane są znakiem zgodności zgodnie z przepisami o systemie oceny zgodności i akredytacji; przepisu nie stosuje się do przedmiotów wyposażenia i części oznakowanych znakiem bezpieczeństwa na podstawie dotychczasowych
przepisów o badaniach i certyfikacji;
5) tablice rejestracyjne mogą być stosowane w pojazdach, jeżeli oznakowane są znakiem producenta zgodnie z przepisami o rejestracji i oznaczaniu pojazdów.

 

2. Przepis ust. 1 stosuje się do producentów, importerów, dystrybutorów oraz podmiotów montujących i świadczących usługi.

Jak więc widać, część powinna być oznakowana znakiem E/e lub nawet starczy CE. Nie interesuje kogokolwiek czy MA homologację albo czy faktycznie spełnia normy.

Co więcej, nas jako użytkowników, posiadaczy nawet to nie powinno interesować, bo nie jesteśmy producentem, importerem itp.

A przez analogię do treści homologacji - żadna firma nie udostępnia protokołu z badań CE swojego produktu, bo nie ma obowiązku, podobnie jest z homologacją.

 

2/ Kiedy można zrobić homologację

Prawo o ruchu drogowym

Cytat

Art. 70b. 1. Nowy typ pojazdu, typ przedmiotu wyposażenia lub części, który ma być wprowadzony do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, powinien spełniać wymagania techniczne, odpowiednie dla danej kategorii pojazdu, określone w przepisach wydanych na podstawie art. 70zm ust. 1 pkt 1.

 

Art. 70g. 1. Zakazuje się wprowadzania do obrotu nowego pojazdu bez wymaganego odpowiedniego świadectwa homologacji typu lub innego równoważnego dokumentu, o którym mowa w art. 70j ust. 1, art. 70k ust. 1, art. 70o ust. 1, art. 70zo ust. 1, art. 70zp ust. 1 albo art. 70zu ust. 1.

2. Podmiot, który wprowadzi do obrotu pojazd wbrew zakazowi określonemu w ust. 1, jest obowiązany na swój koszt wycofać ten pojazd z obrotu.

3. W przypadku odpłatnego wprowadzenia do obrotu pojazdu, o którym mowa w ust. 2, podmiot jest obowiązany również do odkupienia pojazdu od osoby, która faktycznie włada tym pojazdem.

4. W przypadku ni ewy cofania z obrotu pojazdu bez wymaganego odpowiedniego świadectwa homologacji typu lub innego równoważnego dokumentu, o którym mowa w art. 70j ust. 1, art. 70k ust. 1, art. 70o ust. 1, art. 70zo ust. 1, art. 70zp ust. 1 albo art. 70zu ust. 1, właściwy organ, po nałożeniu kary, o której mowa w art. 140m ust. 1 pkt 1, określa, w drodze decyzji administracyjnej, pojazd, który podlega wycofaniu z obrotu oraz termin jego wycofania, a także nakazuje realizację obowiązku określonego w ust. 3. Decyzji nadaje się rygor natychmiastowej wykonalności.

5. Pojazdy wycofane z obrotu nie mogą być ponownie wprowadzone do obrotu.

6. Zakazuje się wprowadzania do obrotu nowego przedmiotu wyposażenia lub części bez wymaganego odpowiedniego świadectwa homologacji typu albo zezwolenia na dopuszczenie do obrotu.

7. Podmiot, który wprowadzi do obrotu przedmiot wyposażenia lub część wbrew zakazowi określonemu w ust. 6, jest obowiązany na swój koszt:

1) podać do publicznej wiadomości w środkach masowego przekazu o zasięgu ogólnopolskim lub w miejscach wprowadzenia do obrotu przedmiotów wyposażenia lub części objęte obowiązkiem wycofania z obrotu, informację o przedmiotach wyposażenia lub częściach objętych obowiązkiem wycofania z obrotu wraz z terminem ich wycofania, który nie powinien być krótszy niż 3 miesiące oraz nie dłuższy niż 12 miesięcy, mając na uwadze czas niezbędny do prawidłowego zrealizowania obowiązków wynikających z przepisów niniejszej ustawy;

2) wycofać z obrotu przedmiot wyposażenia lub część, zgodnie z żądaniem, o którym mowa w ust. 9.

8. Przedmiot wyposażenia lub część wycofane z obrotu, nie mogą być ponownie wprowadzone do obrotu.

9. Osoba faktycznie władająca przedmiotem wyposażenia lub częścią objętą obowiązkiem wycofania z obrotu, w terminie określonym w ust. 7 pkt 1, ma prawo żądać od podmiotu, który wprowadził do obrotu przedmiot wyposażenia lub część, odkupienia albo wymiany na nowy przedmiot wyposażenia lub część spełniające wymagania ustawy, na podstawie dokumentu potwierdzającego ich zakup.

10. W przypadku niewykonania obowiązków określonych w ust. 7, po nałożeniu kary, o której mowa w art. 140m ust. 1 pkt 3, właściwy organ określa, w drodze decyzji administracyjnej, przedmiot wyposażenia lub część, który podlega wycofaniu z obrotu, termin jego wycofania, a także nakazuje realizację obowiązków określonych w ust. 7. Decyzji nadaje się rygor natychmiastowej wykonalności.

11. Do postępowania w sprawach wycofania z obrotu pojazdu, przedmiotu wyposażenia lub części, stosuje się odpowiednio przepisy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.

2a/ Co to jest "wprowadzenie do obrotu"

Uchwała SN (7) z 21.9.2005 r., I KZP 29/05

Cytat

Sąd Najwyższy przyjął za cywilistycznym piśmiennictwem, że „wprowadzenie do obrotu” oznacza pierwszą transakcję wyrobem, która dokonuje się poprzez faktyczne pozbawienie możliwości rozporządzania danym przedmiotem przez osobę uprawnioną, co doprowadziło SN do konkluzji, iż chodzi o „tylko pierwszy akt zaistnienia towaru w obrocie, a nie kolejne transakcje”.

Potwierdza to, że homologacja czy CE jest wymagane tylko do pierwszej sprzedaży pojazdu/wyposażenia/części. Po pierwszej sprzedaży (wprowadzenia do obrotu) homologacja jako

taka traci sens i prawo jako takie nie przewiduje ponownej homologacji. Twierdzenie, że jakiś element traci homologację nie ma więc sensu.

Można też dodać, że samochód jako całość wyjeżdżający z salonu też jest jako cały homologowany, a nawet wymieniając w nim radio homologacja na całość jest utracona ->

Regulamin nr 10 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) – Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów w odniesieniu do kompatybilności elektromagnetycznej [2017/260]

 

3/ Co możemy, a raczej czego nie możemy montować w samochodzie

Prawo o ruchu drogowym

Cytat

DZIAŁ III - Pojazdy

Rozdział 1 - Warunki techniczne pojazdów

 

Art. 66. 1. Pojazd uczestniczący w ruchu ma być tak zbudowany, wyposażony i utrzymany, aby korzystanie z niego:

1) nie zagrażało bezpieczeństwu osób nim jadących lub innych uczestników ruchu, nie naruszało porządku ruchu na drodze i nie narażało kogokolwiek na szkodę;

2) nie zakłócało spokoju publicznego przez powodowanie hałasu przekraczającego poziom określony w przepisach szczegółowych;

3) nie powodowało wydzielania szkodliwych substancji w stopniu przekraczającym wielkości określone w przepisach szczegółowych;

4) nie powodowało niszczenia drogi;

5) zapewniało dostateczne pole widzenia kierowcy oraz łatwe, wygodne i pewne posługiwanie się urządzeniami do kierowania, hamowania, sygnalizacji i oświetlenia drogi przy równoczesnym jej obserwowaniu;

6) nie powodowało zakłóceń radioelektrycznych w stopniu przekraczającym wielkości określone w przepisach szczegółowych.

 

4. Zabrania się:

1) umieszczania wewnątrz i zewnątrz pojazdu wystających spiczastych albo ostrych części lub przedmiotów, które mogą spowodować uszkodzenie ciała osób jadących w pojeździe lub innych uczestników ruchu;

1a) stosowania w pojeździe przedmiotów wyposażenia i części wymontowanych z pojazdów, których ponowne użycie zagraża bezpieczeństwu ruchu drogowego lub negatywnie wpływa na środowisko;

2) stosowania w pojeździe przedmiotów wyposażenia i części nieodpowiadających warunkom określonym w przepisach szczegółowych;

3) umieszczania w pojeździe lub na nim urządzeń stanowiących obowiązkowe wyposażenie pojazdu uprzywilejowanego, wysyłających sygnały świetlne w postaci niebieskich lub czerwonych świateł błyskowych albo sygnał dźwiękowy o zmiennym tonie;

4) wyposażania pojazdu w urządzenie informujące o działaniu sprzętu kontrolno-pomiarowego używanego przez organy kontroli ruchu drogowego lub działanie to zakłócające albo przewożenia w pojeździe takiego urządzenia w stanie wskazującym na gotowość jego użycia; nie dotyczy to pojazdów specjalnych Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Krajowej Administracji Skarbowej wykorzystywanych przez Służbę Celno-Skarbową i Służby Ochrony Państwa;

5) wymiany nadwozia pojazdu posiadającego cechy identyfikacyjne, o których mowa w ust. 3a pkt 1;

6) dokonywania zmian konstrukcyjnych zmieniających rodzaj pojazdu, z wyjątkiem:

  a) pojazdu, na którego typ zostało wydane świadectwo homologacji typu lub inny równoważny dokument, o którym mowa w art. 70j ust. 1, art. 70k ust. 1, art. 70o ust. 1, art. 70zo

ust. 1, art. 70zp ust. 1 albo art. 70zu ust. 1,

  b) pojazdu, w którym zmian konstrukcyjnych dokonał przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą w tym zakresie.

 

5. Minister właściwy do spraw transportu w porozumieniu z ministrami właściwym do spraw wewnętrznych oraz Obrony Narodowej określi, w drodze rozporządzenia, warunki techniczne pojazdów oraz zakres ich niezbędnego wyposażenia.

Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia

Cytat

Na podstawie art. 66 ust. 5 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2012 r. poz. 1137, z późn. zm.3)) zarządza się, co następuje:

Jest tu cały rozdział III §12 i §13 -  raczej ogólniki. Ważniejszy jest załącznik 6:

drled.thumb.png.40ded3402287828ec78a455971be275d.png

Wynika z tego, że zawsze, obojętnie co wstawimy do samochodu, czy to żarówka "z homologacją" czy cokolwiek innego

musimy spełniać wymogi z tabeli, a jeśli je spełniamy to jest OK. Są to przepisy, które pojawiają się przy okazji

okresowych kontroli pojazdów. Powyższe parametry powinien mieć możliwość sprawdzenia diagnosta w każdej SKP.

Ciekawostka -> 

Cytat

jeżeli światła mijania wykorzystują jako źródło światła moduły LED lub strumień świetlny źródła światła zastosowanego w światłach mijania przekracza wartość 2000 lumenów, to korektor pochylenia reflektorów pojazdu musi działać automatycznie,

Dodatkowe informacje - Rozporządzenie w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach

Załącznik I, dział I, punkt 4.1

drled2.thumb.png.69973e250099d9fd814bd7a45021c836.png

Tu już mowy o samopoziomowaniu modułów LED nie ma (?).

Kolejna ciekawa rzecz jaka tu się pojawia to kompatybilność źródła światła z obudową. Nie znalazłem ustawowej definicji kompatybilności, więc

popatrzmy jak to definiuje SJP:

Cytat

kompatybilny

mogący współgrać z innym czynnikiem, elementem, nie powodując zakłóceń; wzajemnie się uzupełniający; zgodny z czymś

 Jeśli znajdziemy taki moduł LED, który pasuje mechanicznie do reflektora i daje właściwe parametry oświetlenia, to jest on

zgodny, kompatybilny z tym reflektorem.

Trzecią ciekawostką jest fakt, że ten akt prawny wprost wymaga ocechowania (oznaczenia) szyb, a reflektorów i źródeł światła już nie.

 

Przechodząc do podsumowania i wniosków na podstawie przytoczonych aktów prawnych:

1. Niektóre części powinny mieć oznakowanie e/E lub CE, ale że nimi nie handlujemy i nie wytwarzamy nie jest to obiektem zainteresowania czy obowiązku

użytkownika

2. Nie ma możliwości ponownej homologacji części która już jest w obrocie (została kiedyś pierwszy raz sprzedana).

3. Wszystkie wymagane prawem parametry diagnosta podczas badania w SKP ma obowiązek sprawdzić.

4. Jeśli nasz reflektor z nowym modułem LED spełnia opisane wymogi techniczne nie widzę przepisu który by zabraniał z takim zestawem jeździć.

5. Podstawa to znaleźć taki moduł LED, który działa dokładnie jak trzeba.

 

To na tyle co udało mi się znaleźć. Może ktoś z Was też ma jakieś wiążące materiały, które by mogły wyjaśnić kwestie używania LEDów.

 

Pozdrawiam!

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Nasza strona utrzymywana jest wyłącznie z reklam. Dlatego prosimy o wyłącznie AdBlocka w przeglądarce podczas korzystania z witryny https://megane.com.pl .

Tak, AdBlock został przeze mnie wyłączony!