Skocz do zawartości

Nasza strona utrzymywana jest wyłącznie z reklam. Dlatego prosimy o wyłącznie AdBlocka w przeglądarce podczas korzystania z witryny https://megane.com.pl

Sklep z częściami do Renault - sprawdź iParts.pl

Czyszczenie zaworów (ASO)/nagar - 1,2 TCE 130KM


tswirek

Rekomendowane odpowiedzi

Płukanka do oleju to rozumiem - sam stosuję od kilku lat w swoim 300C. Tylko że ona raczej słabo (żeby nie powiedzieć wcale) działa na trzonek i grzybek zaworu.

A płukanka z podanej aukcji do układu paliwowego - to napisałem wcześniej - tak pomoże na nagar na zaworze - jak umarłemu kadzidło.

 

Żeby zdjąć nagar z zaworu to tak naprawdę trzeba go wyjąć i mechanicznie zdjąć ten nagar. Wszelkie płukanki gówno dają - znam z autopsji.

Trzonki/grzybki nie maja nagaru jeśli mamy wtrysk pośredni, a przy bezpośrednim to jest właśnie jeden z jego głównych problemów 

Potem silnik kulawo chodzi, bo się zawory nie domykają i silnik nie ma właściwej kompresji na cylindrach.

Co do pierścieni - to tam pomaga płukanka i jedna i druga - jedna wali pierścienie zgarniające, druga uszczelniające. 

 

Ale w temacie mamy o nagarze na zaworach - a tu żadna płukanka w bezpośrednim wtrysku jak już jest spory nie da rady wyczyścić.

U kumpla w Golfie laliśmy cuda i skończyło się na demontażu głowicy (olej zmieniany co max 10 tyś., za każdym razem płukanka do oleju) - samochód w jego posiadaniu  od nowości.

Silnik kulawo chodził i nie trzymał kompresji na cylindrach. Jak zobaczyłem zawory po wyjęciu z głowicy - to byłem w szoku jaki był syf na nich. No ale jak to miało dobrze działać jak tam było po 2-3 mm nagaru na tych zaworach.

To zawory z mojej byłej Lancii Kappy (2,4 20V) z 1995 roku i po przebiegu 230-240 tyś to lśniły jak nowe - a zaznaczam, że przez własną głupotę zarżnąłem silnik z którego one były. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wiem czy to dobry pomysł, ale można podawać środek czy czyszczenia przepustnic, antykoks lub tego typu podobne środki na pracującym silniku, po przepustnicy.

Skąd bierze się ten nagar? - z uszczelniaczy, z odmy, z turbo?

Nie widziałem swojej głowicy bo bym musiał odkręcić przepustnice i wejść kamerą endoskopową do dolotu. Obecnie mam gaz i myślę, że trochę w temacie pomaga.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nagar jest efektem ubocznym procesu spalania. Przecież w procesie spalania mieszanki zawsze powstaje syf (którego większość wylatuje wydechem), ale część zostaje w silniku (właśnie w postaci nagarów, złogów i syfu w misce olejowej).

W silniku z pośrednim wtryskiem mieszanka paliwowo-powietrzna zaciągana do komory spalania obmywa zawór i na bieżąco usuwa osady.

W silniku z bezpośrednim nic tego nie obmywa i na bieżąco się gromadzi i powstaje nagar.

Dlatego warto stosować przy wymianie oleju płukanki itp., a nawet co jakiś czas wlać jakiś specyfik do paliwa (do płukania układu i wtrysków).

Edytowane przez MarcinDe
  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z całym szacunkiem do @MarcinDe ale nie zgodzę się z Toba: nagar ma charakter tłustej brei, przypalonej, zwęglonej. Mi wygląda to na spalony olej co również przyczynia się do LSPI.  Nagar ze spalania mieszanki osadza się na zaworach, wierzchu tłoka,  na głowicy,  na świecy w postaci, twardego suchego, chyba że silnik pije pierścieniami spore ilości oleju. Tak jak pisali poprzednicy płukanka do oleju i czyścik do paliwa, przy bezpośrednim wtrysku nic nie zdziała w przypadku czyszczenia grzybków zaworów ssących i kanałów dolotowych w głowicy. Stąd też moje pytanie gdzie szukać przyczyny: prowadnice, turbo, odma?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@szwagier24a no zgadzam się całkowicie - główny składnik nagaru to jest olej spalany w komorach. Nie ma silnika który by chociaż trochę oleju nie palił. Dodatkowo przecież te części silnika są smarowane olejem - a taki zawór to fajną osiąga temperaturę w czasie pracy silnika - więc olej który go też smaruje (ja wiem że jest uszczelniacz - ale...) też się na nim zapieka i voil'a jest nagar.

jak by był opłukiwany regularnie mieszanką pal/pow to by nie było problemu - a że nie jest (bo wtrysk bezpośredni) to potem jest jak jest.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 9.01.2023 o 15:33, MarcinDe napisał:

główny składnik nagaru to jest olej spalany w komorach.

Zapobiegają nagarowi oraz LSPI;

  1/ markowy olej;

         - wymiana co ok;10.000 km,

  2/ właściwe paliwo 98 oktan,

W dniu 9.01.2023 o 15:33, MarcinDe napisał:

jak by był opłukiwany regularnie mieszanką pal/pow to by nie było problemu

3/ LPG z dotryskiem Pb;

   Jednym z powodów osadzania się nagaru na zaworach wlotowych jest sposób dostarczania paliwa/ benzyna ;

     - paliwo nie obmywa zaworu, lecz trafia bezpośrednio do komory,

     - to powoduje gromadzenie się nagaru na zaworach, a w konsekwencji ogranicza dostęp powietrza do

          komór spalania, co z kolei prowadzi do przyczyny podstawowej – nieprawidłowego spalania mieszanki

 

 

Edytowane przez Andrzej-2010
  • Zmieszany 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

Wracam do głównego tematu czyli usługi  fizycznego czyszczenia nagaru w dolocie.

Jak wcześniej wspominałem, Nissan oferuje taką usługę - stosują rozwiązania tunap 133, 933 (granulat) + microflex 957 - płukanka (czyli po wszystkim jeszcze wymiana oleju) + oczywiście wymiana uszczelek dolotu.

Koszt 1900 z moim olejem i filtrem.

W aso renault usłyszałem wcześniej, że dolot jest lekko brudny ale w normie ...

Pierwsze wrażenia baaardzo pozytywne, dam znać po 1-2k km jak się sprawy mają.Załączam zdjęcia przed i po wykonaniu usługi.

 

UPDATE po 800km (w tym 400 autostrada)  : zdecydowanie pomogło. Brak szarpania, chyba lekko lepiej się zbiera. Polecam.

 

 

IMG_20230213_084852140 — kopia.jpg

IMG_20230213_084906749 — kopia.jpg

IMG_20230213_085012303 — kopia.jpg

IMG_20230213_085033132 — kopia.jpg

IMG_20230213_131643212 — kopia.jpg

IMG_20230213_150234735 — kopia.jpg

IMG_20230213_150348684 — kopia.jpg

IMG_20230213_150359297 — kopia.jpg

IMG_20230213_084735450 — kopia.jpg

IMG_20230213_084801077 — kopia.jpg

IMG_20230213_084831829 — kopia.jpg

Edytowane przez tswirek
zdjecia
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@tswirek jaki obecnie masz przebieg? Jakiego oleju używałeś? Czy przed zabiegiem oprócz opisywanego poszarpywania miałeś jakieś inne niepokojące objawy? Czy Twój samochód spalał (brał) olej? Jeśi tak to ile to było na powiedzmy 10 tys km.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przebieg 58k, zwiększone poszarpywanie od 10k.

Zawsze lany elf evolution 5w40, wymiana co max 12k /co roku.

Zauważalnego zużycia oleju między przeglądami nie było.

Eco drivingu nie stosuję, przebiegów po mieście mało.

 

Innych objawów brak.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...
W dniu 15.02.2023 o 10:29, tswirek napisał:

Zawsze lany elf evolution 5w40, wymiana co max 12k /co roku.

Do 1.2 TCe nigdy nie powinien być zalewany olej z normą A3/B4 a takim jest ten Elf Evolution 900 SXR 5W-40, który tak chętnie był, albo i jest nadal zalewany przez ASO. To tylko wynikało dlatego, że ten olej był/jest tani. To norma A3/B4 z minionej epoki do dziś nierozwijana do silników starej generacji. Zostawia dużo syfu w silniku. Od samego początku powinien być lany olej z ACEA C3 i najlepiej z API SN-plus, albo API SP. Najnowsze dopuszczenie/aprobata RN17, czyli tak naprawdę norma ACEA C3 nie uwzględnia ochrony przed LSPI. Do tego Meganki IV także z silnikiem 1.2 mają katalizator trójdrożny EURO6 to tym bardziej nie powinno się zalewać do takiego silnika oleju z normą A3/B4.  

Edytowane przez emigrant_
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

U mnie 43tyś 1,2tce 130

Też na spokojnej jeździe 1700-2000obrotów poszarpuje sobie.auto już było przeczepane na maxa i dalej to samo.

Poprostu ostateczność jak twierdzą i nawet w Reno -te typy tak mają usterka nr1 czyli wymiana Wtrysków.jest taki popyt wogóle na nie ,że ciężko kupić.a do mojego modelu wkładali nawet 3rodzaje tych wtrysków.i własie będę wymieniał bo już niema innej opcji.choć autko pyka i niejeden by tak sobie z tym szarpaniem jeździł

 

A płyny do Benz na czyszczenie dawałem 3razy po 80zł już konkretne i echo-szkoda kasy 

:lapka:

REGULAMIN Forum się kłania pkt 5.6 :!: - aniewa

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moim zdaniem do tych silników z wtryskiem bezpośrednim jak i pewnie 1.3 trzeba lać benzynę Pb98. Pb95 ma za dużo bio-dodatków, które źle się spalają i są lepkie. Za to Pb98 bio-dodatków ma bardzo mało, do tego ma dodatki myjące. Co do olejów to oleje tylko PAO+Ester z normą C3, żeby w strefie pierścieni jak i zaworów było czysto. Po prostu takie oleje a raczej ich bazy są odporniejsze na wyższe temperatury. Żadne HC oleje, więc totalnie odpadają oleje z RN17, bo to zwykłe oleje HC z normą ACEA: C3. Już nie mówiąc o olejach HC z normą A3/B4. Przede wszystkim nie przeciągać wymian oleju. W tych turbo-kosiarkach przy jeździe mieszanej miasto+trasa bym nie przekraczał 10k km a przy jeździe głównie miejskiej, czy spokojnej bym nie przekraczał 7k km. Renówka nie ma zamiaru dbać o silnik a jedynie zarabiać na naprawach w ASO, bo z dużym prawdopodobieństwem więszkość samochodów do napraw nawet pogwarancjnych trafi do ASO. 

 

Z tego co zauważyłem w tych silnikach 1.2 dość szybko olej zmienia barwę na czarną. Olej albo jest już mocno degradowany, albo jest dotrysk oleju na denka tłoków do chłodzenia i olej trochę się "podsmaża", albo turbina "smaży" olej. Takie rzeczy to rozumiem w silniku Diesla, ale nie w benzynie. 

Edytowane przez emigrant_
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, emigrant_ napisał:

Z tego co zauważyłem w tych silnikach 1.2 dość szybko olej zmienia barwę na czarną.

Olej albo jest już mocno degradowany, albo jest dotrysk oleju na denka tłoków do chłodzenia i olej trochę się "podsmaża", albo turbina "smaży" olej.

Takie rzeczy to rozumiem w silniku Diesla, ale nie w benzynie. 

1/ Silniki ;

    - benzynowe - to silniki wysoko - temperaturowe,

    - diesle - to silniki wysoko - ciśnieniowe,

2/ Z pewnością korzystnie jest stosować ;

    - benzynę PB98,

    - oleje  PAO + Ester z normą C3,

3/ Aktualizować sterownik silnika;
    - oraz dokonać pomiaru ilość spalań stukowych zarejestrowanych na poszczególnych cylindrach,

    - kąt wyprzedzenia zapłonu

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W 1.2 turbo ma zmienną geometrię łopatek, czy to jednak zwykłe turbo?

 

Apropo oleju PAO. Żeby nie wchodzić jakieś drogie Ravenole to o ile dobrze kojarzę Castrola olej z ich topowej serii Edge ma w sobie bazy PAO. Jest Castrol Edge 0W-40 z ACEA: C3 i API: SP. Od niedawna był upgrade SN do SP w tym oleju i tylko chyba w tej lepkości 0W-40, bo 5W-40 nadal to SN. Więc mamy ochronę przed LSPI i ochronę łańcucha, bo norma SP to uwzględnia. Do tego ktoś ten olej u ruskich "smażył" do 400 stopni i nie było osadów na menzurce. To może być całkiem ciekawy i odpowiedni olej do tego silnika. Spełnia też aprobatę i specyfikację RN0710. 

 

https://msdspds.castrol.com/bpglis/FusionPDS.nsf/Files/90360F15C8BF7604802588DB005859A1/$File/bpxe-9mdffy.pdf

 

Ja z oleju RN17 5W-30 do tego 1.2 się wycofuję. Raz mi zalało ASO bez mego pozwolenia a drugi raz sam to zrobiłem. Wracam z powrotem do lepkości 5W-40, albo 0W-40, ale z normą C3. Pewnie przy nabliższej wymianie wleci albo ten Castrol 0W-40 C3 SP, albo coś od Ravenola. 

 

Edytowane przez emigrant_
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Nasza strona utrzymywana jest wyłącznie z reklam. Dlatego prosimy o wyłącznie AdBlocka w przeglądarce podczas korzystania z witryny https://megane.com.pl .

Tak, AdBlock został przeze mnie wyłączony!